Alla inlägg under april 2011

Av Sofia - 28 april 2011 15:25

Har varit en sväng till nya IKEA idag, ville köpa halva stället men nöjde oss med en ny spjälis till Elisa eftersom den befintliga har de gamla måtten så passar inte madrass och lakan och grejer så varje gång man ska bädda den går man i taket för det är så jävla bökigt men nu är det fixat. En Hensvik blev det sen lite annat småtjafs men bara lite :-)

Hela familjen fick nya skor också och katterna fick varsitt fästinghalsband och efter det blev det storhandling på ICA Maxi. Damn! vad pengar kan försvinna snabbt!


Måste köpa ny gräsklippare också och lite grejer till trädgården, kanske skulle köpa en triss?


Elisa börjar få fler tänder, rättare sagt tänder nr 5, 6, 7 och 8!!! De har inte spruckit igenom ännu men man ser dem genom tandköttet.

Av Sofia - 26 april 2011 13:38

Nu har Elisa fått två nya bissingar! De två översta framtänderna och med tanke på att de redan är halvvägs ute så sprack de nog igenom härom veckan då hon hade en supergnällig dag. Vi fattade ju ingenting då, vi trodde hon bara var hängig och trött efter sjukan men det var nog tänderna. Snacka om att hon ser stor ut nu!


BVC idag och nu är snuttan 71.5cm och väger 7635g. Trodde inte hon skulle ha gått upp 600g då hon var sjuk och hade kraftig diarré i en vecka. Nu följer hon inte min kurva helt klockrent längre även fast det är nära, jag var 72.5cm och vägde 7430g på min 8-månaderskontroll.


Sambo ska ta itu med vårat sopberg nu om släpkärra finnes. Vi sålde våra komposttunnor för några dagar sedan och den gubben som köpte dem berättade att man fick låna släpkärra gratis på macken om man var medlem i villägarna och det är vi ju! Nu hoppas vi bara att den är ledig också för det finns bara en att låna.


Nu mera kaffe!

Av Sofia - 25 april 2011 17:23

Just ja, det här med förvirringen. Har laddat kaffebryggaren men varken stängt luckan eller satt på den, laddat tvättmaskin men inte satt på den och när jag satte på den så kom jag på att det fanns en massa tvätt på ovanvåningen som skulle ha tvättats. Ställt in tomt paket mjölk i kylen och den bästa/värsta av allt...höll på att knäppa Elisas body när det slog mig, jag har inte satt på någon ny blöja! ujujujuj, semester snart kanske ;-)

Av Sofia - 25 april 2011 17:07

Intensiv dag fast ändå inte...Det har liksom hänt någonting heeela tiden och ändå har jag inte hunnit med någonting! Sambo har jobbat så jag och Elisa har hängt. Innan kl 10 hann jag med 5 blöjbyten, att ta sig igenom frukosten tog en evighet kändes det som. Tog en tugga därefter kom en pruuuutt från Elisa, happ! upp med ungen till skötbordet sen samma visa om igen. Allt har blivit avbrutet idag, tvätt, disk, lunch osv eftersom Elisa börjar lära sig att ställa sig upp och balansen inte är den bästa så ramlar och slår hon sig ett antal ggr/dag så mycket tröstning blir det. När Sambo kom hem var jag helt slut i huvvet så han fick ta över.


Huset ser ut som skit rent(?) ut sagt, måste storstäda men jag vill inte men jag måste...katterna börjar släpa med sig massa äckliga fästingar hem också som ramlar av dem helt sprängfyllda om vi har missat att ta bort dem. Sen ligger de där äckliga krypen som små bär och vältrar sig på golvet. Vill inte ens tänka tanken på om Elisa skulle få tag i en och stoppa i munnen! iiiiiiick va snuskigt!!!


Gårdagen spenderades på landet i mina föräldrars stuga, helt underbart skönt var det. Elisa fick såklart det största ägget och en massa presenter, kläder, gosedjur, sandaler mm. Äggajakt, god mat, solsken och trevligt sällskap. Me likey!!

Av Sofia - 23 april 2011 22:37

Tog in kartongen med sommarkläder från förrådet idag, har inte kunnat haft kläderna sen sommaren 2009, förra året var man ju höggravid och svullen som en vattenballong ;-) Prövade lite shorts och kjolar och jag kan knäppa knapparna men that´s about it, ser inte direkt superfräsch ut i vissa plagg hahaha! Men nu är jag motiverad att fortsätta med mina joggingturer för jag behöver egentligen bara gå ner 2-3kg och strama upp magen lite så är jag nog i hamn och fixar jag det inte nu så gör jag nog aldrig det skulle jag tro. Kroppen har ju ändrat sig lite efter graviditeten och det gör mig inte så mycket men den kunde väl ha ändrat sig lite jämnt över hela kroppen? Låren är som innan men INTE magen! det är den som ställer till det och gör att de flesta av mina byxor ser för täääskiga ut!

Men det ska ju fixa, sa jag att det kommit 4 påskkärringar och typ 90% av 1.2kg godis har jag ätit upp själv?......jogga på måndag.....  

Av Sofia - 22 april 2011 20:56

Asså, är det bara jag som typ plockar, plockar och plockar hemma och ändå ser det ut som skit?? Så jävla trött på småkrafset som alltid ligger framme. Elisas leksaker är en sak men post och gamla tidningar lyckas alltid samla ihop sig i några högar i köket, alltid finns det nån disk på diskbänken, stinkande strumpor i badrummet, gamla vattenglas på sänggaveln och allmänt småtjafs som aldrig ligger det ska ligga eller så har det aldrig haft nån egen plats utan bara flyttar runt i huset. Gaaahh! Organisera är det jag ska satsa på regniga dagar sådetså!

Sitter i min ensamhet, Sambo är hemma om ca en timme iaf, tyvärr ska ju han jobba imorrn igen så vi får fira påsk på sontag istället. Hans jävla schema är ju helt befängt det här året! Han jobbade/jobbar julafton, nyårsafton, påskafton och skulle han inte tagit lite semester över midsommar hade han fått jobba midsommarafton också! Klart det är tråkigt när det är Elisas första av allting men hon är ju iaf så liten att hon inte är medveten om det hela men hade hon varit några år och förstått högtiderna hade det ju varit ganska ledsamt, nåja.

Lugna puckar idag med, kaffe i solen, lek på altan, påhälsning av två påskkärringar, promenad i 1 1/2 timme. Jag har lite problem med selet som sitter i vagnen, Fisan hasar ju ner när hon halvsitter på rumpan, åker ju ner på sniskan om det där selet om ni fattar, fick ta en liten filt och bulla upp så det blir som en "sittdyna" men ska man verkligen behöva hålla på så?  I think not!

Av Sofia - 21 april 2011 19:27

Här har mammas lilla bebis verkligen lärt sig att ställa sig mot saker idag utan mammas eller pappas trygga händer att hålla i. TV-bänken är nog lättast eftersom den är så låg och lätt att få tag i överkanten. Äta gräs har varit en annan favorit idag, hon hade en stooor filt att krypa på men den hade jag lika gärna kunnat skippa. Elisa älskar verkligen att vara utomhus och gnäller typ aldrig om hon inte är hungrig eller lite trött vill säga och så sover hon så bra på kvällen sen när hon fått mycket luft.

Dagen i övrigt har erbjudit promenad med mormor på förmiddagen annars har det varit lugna puckar. Nu middag, senare joggingtur!

Av Sofia - 20 april 2011 19:39

Dagen har erbjudit Åsby minizoo och Åsby trädgård för hela familjen. Mysigt att mysa tillsammans! Elisa fick glo på en get och några får, kaninerna som man får gå in till får vänta ett tag till. Därefter spatserade vi till växterna och heminredningen. De har sjukt mycket fint men efter vi hittade våra vardagsrumstavlor för nästan halva priset på Chili så är vi lite försiktiga med vad vi köper där (på Chili fick vi TVÅ tavlor för samma pris som den ena kostade på Åsby, det ni!), mest småkrafs och blommor såklart men idag blev det bara en trädgårdsspade, påskpresent till Elisa och 4st värmeljushållare man kan ha i trädgården. Elisa somnade som en stock efter vi hade tittat på kycklingarna som finns där över påsken så mamma och pappa fick avnjuta glass i solskenet i stillhet ;-) Efter Åsby styrde vi kosan mot ICA så nu har vi laddat med godis om det dyker upp några påskkärringar. 1.2kg räcker väl till några stycken?


Stora hjärtat är nu hos polers och ska titta på fotboll, lilla hjärtat sover, själv ska jag äta en skål turkisk yoghurt med jordgubbar, vindruvor, flytande honung toppat med valnötter, mömsigt! Klämmer nog ett avsnitt Du är vad du äter på play så frestas jag kanske inte av våran monsterstora godisskål....

Ovido - Quiz & Flashcards