Alla inlägg under april 2013

Av Sofia - 30 april 2013 19:47

Det slog oss inte att det var Valborg förrän vi svängde in på COOP:s parkering och förvånades över mängden bilar redan vid 15-tiden. Här hemma blir det extremt lugnt. Vin till middagen var väl det festliga. Fick sova länge idag, kravlade ur sängen vid niotiden men kroppen och huvudet trodde visst att klockan var mitt i natten, sjuuuukt trött! Antar att jag ligger efter med sömnen efter två veckors förkylning och minimalt med sömn om nätterna. Förmiddagen gick åt till att frakta hem 400 liter täckbark i clion. Vi hade glömt att ta ut sulkyn så den plus 8 säckar bark tar ju lite plats i en liten bil men det gick! Käkade lunch ute och hade precis börjat ratta ut ur Hallsta för att hälsa på min farfar i Sura men då ringde kära mor med ett "kom inte hit!!!" Magsjukan hade börjat bryta ut, nej tack, inga fler sjukdomar nu! Så det en liten fika på morfars jobb och en sväng till Åsby innan besöket på COOP. Elisa har vissa stunder ett helt ljuvligt humör, ja, ironin flödar. Helst vill man slita av sig öronen och bara dra hemifrån. Hela vägen hem från stan var det en jämn jämmermatta med gråtgnälligt rop på mamma, pappa, jag ska soooovaaa! Och då menar jag konstant. Hon blir som en papegoja och det spelar ingen roll vad man svarar henne, hon bara maler på. Är man redan lite trött själv kan det vara riktigt irriterande med att hon ropar mamma 23 gånger på två minuter och gnäller mellan rop och man själv vill till slut bara skrika "jaaa! Vad är det? Jag har ju förfan svarat dig varenda gång, säg vad det är så du kan vara tyst sen!!!" Men det gör man ju inte, även fast jag kan erkänna att jag höjer rösten då och då. Som tur är brukar det inte hålla i sig så långa stunder och så fort hon har blivit glad igen så har jag själv blivit glad. Nu ska jag snart sova då klockan ringer 03:45 imorrn. Huvva!

Av Sofia - 22 april 2013 20:27

Har varit förkyld i en vecka nu med förjävla ont i halsen och irriterande hosta som gör att jag knappt sover nåt om nätterna. Härom natten fick jag nog och stegade upp 02 på natten och halsade i mig en av Elisas gamla hostmediciner, drack direkt från flaskan för det fanns inget mått. Sen fortsatte jag att klunka i mig med jämna mellanrum dagen efter (igår) och vad händer? Helt omöjligt att sova inatt då man tydligen blir pigg av den jäkla drycken! Försökte lägga mig på spikmattan för att slappna av men då jag hostar heeeela tiden så spänner man ju hela kroppen och även ryggen, inte skönt om man ligger på en spikmatta kan jag säga. Slängde bort spikmattan och pallade upp med kuddar så jag halvsatt i sängen. Lyckades somna tillslut, vaknade till och från och prick klockan 04 vaknade jag och känner mig...pigg!? Bedrövlig känsla när man känner att man behöver sova men inte kan. Imorrn blir det trädgårdsfix hela dagen. Ett äppelträd är redan beskuret rätt kraftigt med motorsåg, ska bli intressant att se om det överlevde den attacken ;) stolar till altanbordet har vi köpt nu så nu vill jag ha värme så man kan sitta ute och kuckelura, längtar!!!Elisa får vara hos mormor så vi hinner få lite gjort. Elisa har börjat låtsasringa till folk nu. Idag tog hon sin telefon och "ringde" först till morfar. " hej morfar, jag kan låtsasprata med dig, puss och kram morfar!" Sen blev det mormor "hej mormor! Jag har ett dockhus, det finns blommor i den. Hejdå mormor". Härliga unge!

Av Sofia - 16 april 2013 19:52

Ja, jäklar vilken dimma det var imorse. På väg ut till motorvägen hann jag tänka att det här går aldrig. Såg ca 20 meter framför bilen sen var det som en vägg med dimma. Skönt nog så lättade det när jag väl hade kommit ut på E18 så nog kom jag fram till jobbet även idag. Var en lugn dag på jobbet och det händer inte ofta, kunde jag gott ha för gårdagen tog musten av mig. Alarmet skulle gå kl 03:45 men redan kl 03 vaknade jag av skruttan som fick världens hostattack och ropade på mamma. Så dagen började alltså kl 03:00. Jobbade 05 - 14. Stack ut till shoppingcentret och shoppade lite kläder till Elisa. Bl a. badkläder då jag märkte att det redan var helt urplockat i hennes storlek så passade på när chansen fortfarande fanns att få tag i nåt man ville ha. Kl 16 blev det däckbyte på pappas jobb innan man kom hem och kunde fixa middag. Var helt jävla slut! Längtar efter sovmorgon kan jag säga. Fick förresten tag på altanbord i söndags, nu ska stolar köpas till och det hittade vi fina på Rusta av alla ställen så får svänga förbi där snart. Elisa hade sin första dos av trots in-public på Ikea förresten. Skulle inte följa med oss och drog i armar och skrek att vi skulle gå tillbaka till barnavdelningen. Gick som tur var över när vi kom fram till altanmöblerna och hon upptäckte att personalen hade dukat med porslin och bestick på borden så hon satte igång med att låtsasfika och blev så nöjd så :)

Av Sofia - 13 april 2013 19:46

Idag har det inte hänt mycket här hemma. Gårdagen och vädret tröttade väl ut oss. Vi tog oss iaf ut för att handla middagsmat och lördagsgodis. Fick bli Elisas favorit, chickybits och strips, går för det mesta hem med en stor klick ketchup till :) köpte även ett spel som vi spelade lite när vi kom hem. Kommer inte ihåg vad det heter nu, nånting med hitta katten...Elisa höll ut ett halvt parti innan det blev ointressant men vi spelade klart efter lunch. Låg i soffan tillsammans under en filt och tittade på Pettson och Findus på eftermiddagen. Jag höll på att somna flera gånger men varje gång vände sig skruttan om och frågade "sover du mamma?" Ehh, nää då, mamma bara vilar lite ;) Packade upp nya gungan också som Elisa satte sig i på golvet och ville gunga "gung, gung.....det går inte gunga mamma!!!!" Gungan är en sån där som man kan ha från bebis och uppåt. Först har man alla delar, sen tar man bort bebisskyddet och har kvar ryggstödet, därefter tar man bort även ryggstödet så är det bara en vanlig "sittplanka". Jag satte på ryggstödet och gick på toaletten. Elisa ropar efter en stund "mamma! Jag sitter faaaast!!!" Jag kommer ut och ser att hon satt sig i gungan och sen satt fast bebisskyddet och nu kom hon inte loss men hon bara skrattade. Hade först tänkt att bara köpa en vanlig gunga men när jag såg den här med ryggstödet tyckte jag att den var rätt perfa för våran lilla fegis så slipper hon ramla bakåt och sen inte våga gunga på hela sommaren. Nu ska jag fortsätta titta på Fanny och Alexander. Förra helgen fick vi tillgång till C More och deras programbibliotek. Det skulle bara finnas tillgängligt över helgen men vi har det fortfarande (!) och jag såg att just Fanny och alexander fanns och jag har aldrig sett den så passar på nu. Tack och lov att det går att spola, den är ca 4 timmar lång och vissa bitar är lite väl sega så jag spolar bara förbi. Ikväll kommer sambo hem och så har vi hela söndagen ledigt tillsammans. Planen är att vi ut och kolla efter trädgårdsmöbler innan allt bra försvinner.

Av Sofia - 12 april 2013 19:51

Då sambon jobbar från tidig morgon till sen kväll både idag och imorrn så får man göra det bästa av det och det har vi gjort idag! Efter frukosten åkte jag och skruttan in till stan och startade med att handla på Maxi (f'låt COOP) sen blev det springa av inne på Leos lekland. Elisas favorit är nog att skjuta iväg bollar med de där lufttryckskanonerna. När det började kurra i magarna så styrde vi kosan till McDonalds. Elisa sa flera gånger att vi skulle åka tillbaka till leklandet efter maten men så blev det ju ej. Gick istället in på toys r us och kollade runt. Elisa testkörde alla rutschkanor, köpte en ny gunga till gungställningen då babygungan av förklarliga skäl har blivit för liten. På vägen hem somnade Elisa i bilen så när jag parkerade här hemma så var jag lite effektiv och passade på att lasta ur saker ur bilen, ta in posten, gå på toaletten, slå igång en maskin tvätt och ställa in bilen i garaget innan jag väckte skruttan. Resten av dagen har varit mycket lugnare. Kollat på film och ritat är väl det vi gjort. Jag fixade grillade mackor till middag och drog en dusch när Elisa tittade på Pippi. Är bra trött nu och ska bara softa i soffan och käka choklad och chips. Är väldigt nöjd med den här dagen och det känns så otroligt bra i hjärtat när skruttan kryper upp i famnen och säger " åh, vad mysigt vi har". Undrar vad vi hittar på imorgon??

Av Sofia - 6 april 2013 20:53

Har tänkt skriva flera gånger men sen när det kommer till kritan så blir jag så jäkla oinspirerad. MEN nu är ju våren här, även fast det varnas för 1-2 dm snö de närmsta dagarna så känns det bra. Vette fan om det blir nån snö heller, den som lever får se. I år vill jag verkligen lägga ner lite tid på trädgården. Har en hel del rabatter och annat tjafs som ska bort. Fixa ett jordgubbsland vill jag göra sen så ska vi köpa nya trädgårdsmöbler och en sandlåda till skruttan. Längtar faktiskt. Vad har hänt sen sist då? Inte så mycket, det gamla vanliga med lite sjukdomar. Hängt i solen på altanen en del. Köksskåpet har förresten flyttat in nu äntligen, bar in det igår och det står så fint i köket. Riktigt nöjd! Har även fixat ett TV-rum i Elisas gamla lekrum med varsin fåtölj. Elisa har en egen liten fåtölj men snor oftast en av de stora. Bra att placera sambon där om det är nån sport han vill se så har jag stora TV:n för mig själv ;) mer då...ja, var till klädbytardagarna och fyndade lite idag. Var mer kläder denna gång än förut men svårare att hitta nåt bra tycker jag. Gjorde inget jättebra fynd som förra gången men kom ändå därifrån med 16 plagg för 150 spänn. Byxor köper jag helst nya nuförtiden då resåren oftast är rätt nötta och fisan är väldigt smal så det blir ingen bra kombo. Hon är nu ca 99 cm lång och väger 13,3 kg. Hon behöver gärna ha storlek 98-104 på längden men helst 86 i midjan. Hennes sommartights och shorts från förra året har fått ligga kvar i garderoben för hon kommer antagligen kunna ha dem i år också. Ja, det var väl allt för nu. Over and out!

Ovido - Quiz & Flashcards