Alla inlägg under oktober 2012

Av Sofia - 28 oktober 2012 19:28

Är verkligen glad att vi inte lagt ut nån förmögenhet på vinterkläder till lillan för hon håller på och växer ur allt vi köpt!

Problemet är att hon har så lång överkropp så oftast är overaller bra på längden men så stramar det i skrevet när hon böjer sig fram sååå...Måste testa overallen i storlek 98 och se om hon kan ha den så inte benen är för långa. Annars måste jag köpa en jacka i en storlek större som matchar hennes täckbyxor. Tröjor och byxor brukar hon kunna ha länge men när det kommer till koftor så har hon växt ur nästan allt vi (jag) köpt nu under hösten. Bara att köpa nya då. Inte lätt med en långsmal unge där överkroppen är extra lång. Håret hennes får ju gärna bli lite längre nu så jag kan börja köpa söta hårspännen. I den här takten kan det ju tänkas hända lagom till hon börjar skolan   

Annars rullar det väl på här hemma. Väntar på att dagissmittorna ska slå till. Än så länge har hon hållt sig frisk om än lite hostig och snuvig då och då men inga sjukdagar från dagis än så länge. *peppar, peppar, ta i trä!!!!* På tal om dagis så tar hämtningarna grymt lång tid nu för hon vill inte gå hem och på vägen därifrån brukar hon springa in på gården och försöka leka lite till, får hämta henne 17 ggr innan vi kommer till bilen. Strålande glad är hon också och det känns verkligen bra i mammahjärtat att hon trivs så bra på dagis.

Snart kommer det landa ett nytt matsalsbord här hemma, som jag längtar! Sambon måste bara snickra upp en spalje på övervåningen så vi vågar ta upp våran big-ass soffa. Är lite för stor risk att ta upp den nu för då kan lillan bara klättra upp på våran meterhöga vägg som vätter rakt ner i trappan. Vill inte tänka på den fallhöjden för en liten. Soffan vi har nu här uppe är ganska liten och får stå en bit från den däringa väggen. Japp, det var det.

Av Sofia - 7 oktober 2012 19:55

Fick sova till kl 09:00 idag, sååå skönt! Elisa vaknade till ca 06:15 och började prata om att "pappa åka jobbet", ville verkligen inte gå upp så tidigt så sa ingenting utan bara kramade om henne då somnade hon om   Låg och drog oss i sängen och tittade på Timmy lamm på mobilen innan frukost och när vi klev upp kände jag nästan ingenting i revbenen. Har inte tagit något smärtstillande på hela dagen och det har verkligen blivit bättre nu, hoppas att jag slipper bakslag. Så imorrn blirre jobb igen. På förmiddagen åkte jag och lilltösen och köpte lite höstblomster som vi har planterat i krukor, hittade även två julklappar. Tror inte att vi ska köpa så mycket mer till Elisa nu, en lite större sak till vill jag köpa men så är det nog klart. Hon är bara två år och redan nu kan det vara svårt att hitta på något som kan tänkas passa när släkten frågar vad de ska köpa. Bakade chokladbollar på eftermiddagen så det blev lite fika när sambon kom hem från jobbet.


Igår drog jag iväg på klädbytardagen, proppade i mig två alvedon och förberedde mig på mycket folk. Mycket folk var det! jag kom dit en kvart innan de öppnade och då var det ca 40 pers framför mig i kön! Hittade en del, 26 plagg, tre mössor, 2 par skor, en overall och en Igglepiggle-docka (I drömmarnas trädgård)som spelar och sjunger. Man fick verkligen ta tid på sig när man kollade på kläderna för flickbordet som jag inriktade mig på var i storlekarna 80-122. Lite väl många storlekar på samma ställe där allt ligger blandat. De bästa fynden var en reima-overall i storlek 98 för 40 spänn, ett par finare vinterskor från Vincent för 50 kr och ett set från adidas med jacka och byxor för 75 kr. Även igglepiggledockan var rätt kul att hitta för 30 spänn. Tittade upp vad de sakerna skulle kostat om jag köpt det nytt från affären, reimaoverall 1200 kr, vincentskorna 700 kr, adidas för 560 kr och igglepiggle kostar 400 kr, huvva! Hela min kasse kostade 555 kr. Men det var bra skönt att åka därifrån, det tog 40 minuter bara att stå i kö för att betala och det var riktigt varmt och dålig luft.

Nu borde jag städa badrummet meeeen vi får seeee.....



Av Sofia - 5 oktober 2012 20:10

Det måste fan vara en spricka i ett revben och ja nu är det mycket "tycka synd om mig" inlägg men nu får fan vara bra! Imorse tänkte jag att smärtan nästan var helt borta, så skönt då men neeeej. Åkte hem till min mamma med dotra för hon ska sova där inatt och kände av det onda mer och mer men tänkte inte så mycket på det. Stannar till på hemvägen för att hyra film och köpa lite gott till kvällen och får mer och mer ont i affären. Promenaden till bilen blev olidlig och trodde ett tag att jag skulle få ringa någon som och hämtade mig men tog mig hem iaf. Att ta sig ur bilen gjorde mig lipfärdig och jag fick hoppas på att ingen granne kom hem just då som skulle se mig med tårar på kinderna. Släpade mig till soffan och tänkte lägga mig ner men det gick inte alls. Ringde jobbets sjukvårdupplysning och tanten där tyckte jag skulle skaffa mig en jourtid. Svalde två alvedon och försökte tänka ut en plan på HUR jag skulle ta mig till en läkare. Dagtid och alla jobbar, sambon är dessutom ute på jobb till imorrn bitti och att köra själv var uteslutet. Som tur var tog alvedonen hand om det värsta och nu känns det inte alls lika mycket men röra mig obehindrat går icke. Får se hur natten och morgondagen går. Jag ska ju på klädbytardagar imorrn och har sett fram mot det men att trängas med mängder med folk när man har ont är ju inte direkt lockande. Men vi får se hur det blir med det....

Är så oerhört tacksam att lillfisan sover borta inatt, vette fan hur jag hade fixat det på egen hand.


Är också rätt glad att jag inte köpt en sprillans ny overall till dottern. jag hade köpt en i storlek 92 utan att blinka, betalat och hängt in i garderoben tills snön kommer. Igår fick jag ett infall och prövade en av de beggade overallerna som är just storlek 92 och den var för liten! Tyckte att hon hade dragit iväg de senaste veckorna och efter BVC-besöket i veckan fick vi det bekräftat. Nu väger hon 13.3 kg och är 93.6 cm lång. bara ut och köpa en overall i storlek 98 då....

Ovido - Quiz & Flashcards