Alla inlägg under juni 2012

Av Sofia - 11 juni 2012 20:49

Det verkligen sprutar ut ord från Elisa nu. Idag pekade jag på en sagofigurs olika kroppsdelar och frågade " vad är det här?" Elisa pekade ut och sa foten, handen, ben, öga, haka, munnen, näsa, öra och magen. Tidigare har hon bara sagt öga, näsa och mage och det lärde hon sig för en vecka sen typ. Hon har även berättat att hon och Tilde ( en jämnårig kompis) har gungat och druckit dricka. Inte solklart berättat för en utomstående men jag förstår ju såklart    De hade även ropat på varandra "Tilde kom" "isa (Elisa) kom". Gullungar!!!!


Elisa vet också hur en prutt låter och idag la hon av en själv och gick sen till Pappa, pekade på hans rumpa, sa Pappa och gjorde pruttljud med munnen. Försöker redan skylla på någon annan!   

Av Sofia - 11 juni 2012 20:24

Grannen kom över och berättade att de har problem med katter som skiter på deras gräsmatta och i buskarna. Ajajajaj!    Säkert inte bara våra katter, det springer en del häromkring men nog är de en del av problemet. Håller på och tittar efter en sån där apparat som skickar ut ett obehagligt ljud för katter så de inte vill gå nära ljudet. Vi människor ska inte höra ett skvatt. Pinsamt är det iaf. Vi har ju haft katterna ute på annons men vuxna katter är svåra att bli av med.

Annars har dagen bjussat på jobb (6 pass kvar till Turkiet), planering av min Pappas 60-årspresent och kebabpizza. Nu är sambon hos grannen och tittar på fotboll, jag tror det blir lite bokläsning för mig. Skulle lika gärna kunna gå och lägga mig, är jäkligt trött men håret är fortfarande blött efter duschen och jag orkar inte gå och hämta hårtorken. På tal om att sova så har vi tagit bort Elisas tupplur på dagen nu. När hon slutade med sin hostmedicin så verkade hon få huuur mycket energi som helst och blev plötsligt svår att lägga om kvällarna. I Onsdags var hon hos sin Mormor och Morfar över dagen och när jag hämtade henne vid halv fem hade ingen av dem fått henne att sova. Tänkte att hon kommer slockna som ett ljus i bilen men näpp! Sista två minuterna sov hon, det var allt och ändå tog det en kvart att få henne att somna på kvällen. Hon brukar somna innan huvudet nuddar kudden annars när hon inte sovit på hela dagen. Så nu skippar vi tuppluren och det går skitbra!! Visst, vissa dagar kommer hon säkert vara trött och behöva sova men vi kommer inte kämpa med det som vi gjort nu. Somnar hon så gör hon det eller inte....ja, så blev det med det. Imorgon ska Elisa få sin andra Twinrixspruta, gäller att komma ihåg den tredje också. Jag och Daniel tog två sprutor var innan vi åkte till Vietnam men den tredje blev bortglömd då Daniels Mamma gick bort när vi kom hem så vi får nog börja om igen.

Av Sofia - 10 juni 2012 19:33

Nu är vi där igen. Jag har nåt behov att ha det städat och bra ordning innan jag åker på semester. Avskyr att komma hem till en överfull tvättkorg och ett skitigt hem så jag har redan börjat dona och greja. Vill inte ha för mycket att fixa med de sista dagarna, brukar finnas att göra ändå.

Idag har jag jobbat 06-15, lekt med barnet, kört två tvättmaskiner och tagit hand om köket efter middagen. Det får vackert räcka. that´s about it!

Av Sofia - 8 juni 2012 19:37

Styrelsemöte idag i stan, mycket folk i farten då det var studenten idag. Snacka om att de hade tur med vädret med tanke på hur ruskigt och kallt det har varit. Var hemma till halv fem och startade en maskin tvätt, dammsög nedervåningen och städade badrummet innan middag, ugnsstekt lax, mmmm, gott!!! Lite vin till det så var fredagskänslan på plats. Familjen tog en liten promenad och en stund i gungan i kvällssolen. Nu har jag även vattnat alla blommor utomhus, Elisa hjälpte till med sin lilla vattenkanna, hängt tvätten och städat upp i köket. Effektiv Mama!


Ledig imörrn, sååå gött! Hoppas vädret håller i sig. Ska plantera lite blommor och göra rent på altanen då det fortfarande ligger en del pollen kvar. Elisa får leka i sin sandlåda under tiden. har jag tänkt iaf, får se vad hon tänkt ;-)

Av Sofia - 7 juni 2012 19:47

Äntligen är det sommar, som jag har längtat! Nu är det bara den riktiga sommarvärmen som fattas sen så. Inom en snar framtid bär det av till Turkiet, ska bli så jäkla skönt! Bada, sola, slappa, äta gott och dricka viiiiiiin :) både jag och karlen måste uppdatera våra garderober innan vi drar. Vi har glömt bort oss själva och bara köpt nytt till lilla skruttan men nu börjar bådas garderober bli lite väl skrala tycker jag. Så najsigt då att skattepengarna trillade in idag. Men de ska räcka till mycket, altanbygge, min pappas 60-årspresent, reskassa till Turkiet, tältsemester, shopping och att vi måste fylla upp sambons "lön" då han tar ut en del lägsta nivå-dagar nu under sin sista föräldralediga månad. Om vi får ihop det som vi räknat så ska det gå jämnt upp med skatteåterbäringen.Elisa pratar mer och mer, fortfarande är det mycket man inte förstår men det kommer lite i taget med nya ord varje vecka. De senaste orden är plåster, fisken, kläder, tugga. Fin blandning :)8 arbetspass kvar att jobba innan semester nummer ett börjar ( nummer två i Augusti)Nu blirre Mad Men och ett glas kallt vitt vin tror jag

Ovido - Quiz & Flashcards