Alla inlägg under september 2011

Av Sofia - 28 september 2011 20:47

Asså, det är fullt upp mest hela dagarna nu och då jobbar jag ju inte ens halvtid (fast det kommer jag göra i oktober visserligen). Börjar verkligen känna på hur det kommer vara sen när Elisa börjar dagis. Fast man är skittrött efter jobbet är det bara att starta en tvättmaskin, tömma diskmaskinen, laga mat, plocka undan saker och leka med fisan med ett leende. Men det känns bra också. På något sätt känns det som att det är nu livet börjar, låter ju konstigt men så känns det. Jag och Daniel konstaterade i sängen igår kväll att vi "älskar att vara "Svenssons"! ;-) Vi trivs utmärkt med det här livet. Elisa har blivit mycket mera självständig sen hon lärde sig gå helt själv och gnäller mycket mindre. Samtidigt får hon större utbrott nu också om hon inte får göra som hon vill ;-) Hon är så söt när hon travar iväg och går fram och tillbaka och helt plötsligt går det ganska bra att själv fixa med något när hon kan underhålla sig själv.


Ikväll är jag och Daniel ensamma...igen. Elisa har sovit borta ganska mycket på sistone, i mina mått mätt iaf. Vi valde att hon skulle sova hela natten hos mormor och morfar och sen vara där dagen efter när jag och Daniel jobbar. Annars hade jag fått väcka henne vid ca 05:15 och det skulle bara rubbat hennes sömn. Men nu är det sista gången tror jag som det blir så här. Möjligtvis att det blir nångång i december men sen blir ju Daniel pappa-ledig.


Både jag och sambo börjar känna av förkylning och jag tror han har slocknat i soffan nu. Själv började jag känna av halsen under min shoppingrunda och jag var nog inte helt med i matchen när jag stegade fram till kassan på Kapp-Ahl, slängde upp en pyjamas till Elisa och sa "jag har en kupong också!" Kassörskan tittar på mig och säger "jaaa, vad bra. Men det här är Lindex" ehhhh....

Köpte pyjamasen iaf och gick sen till Kapp-Ahl och köpte en tröja till mig :-)

Av Sofia - 26 september 2011 19:38

Åkte hemifrån igår morse och kom hem ikväll vid 17-tiden. Bara att sätta igång med kvällssysslorna för imorrn blir det jobb igen. Shoppat höstskor idag och den första julklappen till Elisa!! Längtar faktiskt efter julen redan, mysigt! :-)




Tänkte blogga bra mycket mer än såhär men luften gick ur mig. Slö och trött! Snart mys med tända ljus, vill gärna tända en brasa men vi har eldat några gånger redan så vi måste tömma askan och ba´....orka!

Av Sofia - 25 september 2011 22:55

Uppe med tuppen idag kl 05:50. Hela familjen skulle upp. Sambo och jag till våra jobb och fisan till mormor och morfar. Har verkligen fått en försmak till hur det kommer att vara när snuttis börjar dagis. Jag skulle börja jobba kl 08 men var ändå tvungen att gå upp två timmar tidigare för att hinna utan att stressa. Jag släppte av Elisa på vägen till jobbet sen var det hårt arbete till kl 17. Idag blev det "bara" runt 8 ton att släpa på :-) Åkte hem till mina föräldrar efter jobbet och åt stek och busade med gofisan. Vi sover kvar här inatt för sambo är iaf inte hemma.

Idag har Elisa sagt "ta" och räckt en grej till mig. Kommer inte ihåg om jag redan skrivit det men nu pussas hon med stängd mun och smackar med läpparna :-)


Imorrn blir det premiärshopping på Erikslund! synd bara att jag får pengar på Tisdag, eller så är det tur. Beror på om du frågar mig eller sambo ;-)

Av Sofia - 23 september 2011 22:20

Första besöket på öppna förskolan blev det idag minsann. Trodde jag aldrig skulle ta mig i kragen och ta mig dit men nu har det hänt och det var ju helt okej :-)

Vi var först där och Elisa bara travade rakt in till alla leksaker och verkade tycka det var riktigt spännande. Var en sångstund vid kl 10 så då dök det upp en del barn. Elisa såg mest förundrad ut efter sångstunden men klappade händerna så det var väl bra. Efter sångstunden är det fikastund men då åkte vi hem för snuttan började se lite mosig ut och den enda mellisen jag fick i henne där var två riskakor. Så det blev tidig lunch och hopp i säng för damen. En lustig grej var ju att hon som jobbade där på ÖF var sambo med en fd arbetskamrat och umgås mycket med en del nuvarande arbetskamrater. Världen är liten.


Hopp i säng!!!! NU!

Av Sofia - 22 september 2011 20:59

Nu har jag jobbat två hela dagar och jag mår utmärkt! Faktiskt mycket bättre än vad jag kunde tro. Får träffa vuxna människor och skämta och snacka 2-3 dagar i veckan och har 4-5 hela dagar med lillsnuttan. Perfekt! Nu har ju jag ett sånt jobb att jag styr rätt mycket själv. Har inga fasta rasttider utan man tar när man tycker att det passar och även fast man jobbar så finns det ofta nån att snacka med i närheten. Nu har ju jag en dataröst i ett headset som talar om vad jag ska göra så det blir ju inte av att man kan snacka och jobba samtidigt men micropauser då och då blir det ju.


Idag har hela familjen varit ute på långpromenad och passade på att äta lunch på konditoriet och hälsa på morfar på hans jobb. Var ute i 3 1/2 timma. Elisa lyckades somna i vagnen och sov hela 20 minuter :-( Tänk om hon kunde sova ordentligt i vagnen så slapp man bli så låst vid hemmet. Nu har hon lärt sig var näsan är och pekar på den när man frågar efter den men favoriten just nu är att tända och släcka lampor, har fått börja tvätta henne i tvättstugan för i badrummet kastar hon sig mot knapparna.


Morgondagen bjuder nog på besök på öppna förskolan för första gången, spännande!

Av Sofia - 18 september 2011 16:14

Har funderat lite på vinterskor till Elisa och tänkte köpa Kavats defender-känga. Så blev det också till ett kanonpris av 324,50kr! Hade 50% rabatt på den dyraste varan på Ellos så jag slog till. Tyvärr hade de bara i färgerna brun och svart. Jag ville ha röd men det fick bli svart. Verkar vara många som tänkte likadant för leveranstiden är inte förrän 10/11. Man kan ha tur och få tidigare, det har hänt förut men samtidigt så kanske det inte är förrän då hon behöver ha dem iaf. Fick bli en klänning, en tröja och ett par leggings till snuttis också.


Älska kap!!

Av Sofia - 18 september 2011 15:51

Nu har mammas hjärta (och mamma själv) haft ambulanspremiär! Vid halv sju igår kväll började jag göra ordning för natten och skulle bara gå på toaletten innan pyjamas och kvällsvällingen skulle drickas för fisan. Hon leker som vanligt på golvet men får syn på ena katten som sover i soffan så hon tultar dit och klättrar upp i soffan. Hon hinner bara precis upp i soffan innan hon faller rakt bakåt och slår lilla huvudet i soffbordet. Vilken smäll! Jag håller på att få hjärtattack men Elisa tuppar aldrig av utan skriker och gråter på en gång. Försöker ringa 1177 men det är väntetid på 10 minuter och jag får lite lätt panik för fisan slutar aldrig att skrika och jag hör inte ett smack i telefonen. Så jag ringer desperat efter sambo som är ute och fiskar och lyckas få fram mellan skriken vad som hänt och ber honom ringa och fråga om jag kan lägga henne som vanligt eller hur jag ska göra. Vi lägger på och snart ringer det och det är ambulansen(!) Han säger att han ska koppla mig till sköterskan, sen blir det helt tyst i telefonen. Jag väntar, inget svar. Efter 20 minuter lägger jag på och tänker ringa 1177 istället då jag blir osäker på om jag blivit bortkopplad eller nåt. Elisa har blivit rätt nöjd igen och leker med min plånbok och en stor bula har kommit på huvudet. Då ringer det på dörren och det är ambulansen. Jag fattar ingenting då ingen sagt nåt om att en ambulans ska komma, bara att sköterskan ska komma med råd. Jag hasplar fram en fråga om jag kan lägga henne som vanligt och då får jag svaret att vi måste åka in till sjukhuset. Så det var bara att rafsa ihop lite välling och grejer och sätta sig i ambulansen och åka. Inne på akuten tycker de att Elisas värden ser bra ut men att vi måste läggas in för observation utifall hon skulle bli dålig under natten. Elisa själv tycker att det mesta är kul nu, särskilt att leka med alla leksaker som fanns där ;-) Sambo kom och kramade snuttan innan han åkte hem och hämtade lite saker till oss. Sen låg vi och trängdes i en sjukhussäng, sist vi låg så var ju på BB och då var det inte lika trångt ;-) Vi blev väckta ca en gång i timmen för att kolla av läget men det var inga problem. Vi delade rum med en äldre flicka och hennes mamma och flickan låg kopplad till dropp och något annat som började pipa flera ggr under natten så det blev inte någon direkt sömn för mig inte. På morgonen idag kom en läkare när vi åt frukost och undersökte Fisan och allt såg bra ut så vi fick åka hem. Skulle egentligen ha jobbat idag men det blev en extra mysdag med familjen.


Hoppas det aldrig händer igen att vi måste läggas in sådär, inte roligt!

Av Sofia - 17 september 2011 11:43

Jomenvisst, nu känns det i kroppen efter första arbetspasset men inte alls så farligt som jag var inställd på. Värsta kramkalaset på jobbet och värre blir det nog imorrn för då jobbar de flesta men det är bara trevligt :-) Lyckades plocka mat på 9,7 ton igår, jävla jobb man har egentligen ;-) Det skulle väl vara fan om jag inte gick ner de sista 3-4 kilona nu!


Snuttan sover och jag har god lust att krypa ner en sväng hos henne men måste lägga mig tidigt ikväll för imorrn ringer klockan 04:50. Najs!

Ovido - Quiz & Flashcards