Alla inlägg under oktober 2014

Av Sofia - 30 oktober 2014 16:27

Snart är vi på benen igen efter sjukdomar men jag är rätt risig fortfarande. Eller vissa stunder är jag dålig för att sen känna mig nästan frisk igen. Idag har jag fyllt på bland leksakerna. Köpte ett aktivitetsbord och ett bolltorn, båda från fisher-price idag åt Hedvig. Köpte det begagnat genom Facebook. Elisa har testat och godkänt båda ;). Tänkte ge det i julklapp men Hedvig har ju ingen uppfattning om det ändå så det får räcka med det jag redan köpt så slipper jag stå och svära över inslagningen då det är rätt stora grejer. Elisas julklappar är i stort sett klara. Blir väl några paket till med typ kläder, badskum, sängkläder osv men leksakerna är nog klara. Hittills har det blivit en interaktiv Doradocka, små figurer som föreställer Dora, Swiper och Boots, Mimmi Pigg gosedjur, en stor nallebjörn som läser sagor och ett Lalaloopsyhus med tillbehör. Hedvig får sängkläder, klosslåda, stapeltorn, gosekanin och så nåt mer i julstrumpan. Eftersom det är två månader kvar till julafton så hinner det säkert bli några klappar för mycket men jag ska försöka att inte spåra ur ;)

Av Sofia - 27 oktober 2014 06:17

Efter våran shoppingtur i lördags var jag helt slut. Trött, ont i kroppen och tog mig genom kvällen med barnen själv då maken jobbade. Hann bli glad då Elisa somnade snabbt redan vid 19:30, ca 1-1,5 timme tidigare än vanligt. Hedvig somnade gott direkt efter. Fick fruktansvärd huvudvärk så la mig på spikmattan till maken kom hem vid 21. Gick upp och fick en underbar massage. Vid 22 gick jag och la mig och hann tänka " vad skönt att gå och lägga mig i tid", var verkligen svintrött. DÅ som i ett trollslag blev Hedvig supersnorig och kunde knappt andas. Näsdroppar och gå och vagga i två timmar fick det visst bli. Sen vaknade jag nog var 15:e minut natten igenom. Klockan 6 var det visst morgon för damen. Daniel tog över när Elisa vaknade kl 7 så jag fick en tupplur. Sen tuffade förmiddagen på. Vid lunch började Elisa bli hängig och hade ingen matlust. Lyckades peta i sig lite russin och salta kex i soffan och somnade därefter. Då förstod vi att nåt var galet. Hon somnar aldrig på dagen. Hon har somnat framför tv:n EN gång tidigare i sitt liv och då hade hon 40 graders feber. Någon timme senare spydde hon ner soffan. Hatar verkligen magsjuka, usch och fy! Hedvig sov i min famn i nästan tre timmar, hon har inte sovit mer än en timme i sträck på två månader! Hoppas bara att inte hon blir magsjuk nu! Men hon är väldigt snorig och jag sitter just nu klockan 06:15 med henne i famnen framför tv:n så hon kan andas lättare. Jag har varit vaken sen 03:20, yay! Elisa hann med att kräkas ner sängen innan vi la oss också. Ja nu känns det att man lever!

Av Sofia - 25 oktober 2014 15:18

Maken jobbar i 14 timmar idag så ville hitta på nåt med barnen. Åkte till Erikslund för shopping, en löningslördag, hur tänkte jag där? Men det gick bra och nu är jag helt slut. Hedvig sover väldigt lite på dagen men idag tog hon priset. Hon somnade första gången vid halv två och sov i hela 10 minuter! Var hon vaknade? I bilen på väg hem. Bilen, där de flesta bebisar sover gott. Inte Hedvig. Lyckades få henne att somna nu i famnen och där får hon sova. Vågar fan inte lägga ner henne nu ;). En vanlig dag sover hon ca 60-90 minuter uppdelat på 2-3 tupplurar och så har det varit sista månaden. Hon är iaf inte gnällig och blir nästan aldrig övertrött så hon behöver väl inte mer men när jag är hemma helt själv med båda barnen så skulle det varit härligt om hon sov en längre stund så jag skulle hinna med Elisa lite mer. Tur Elisa är ganska stor och klarar av mycket själv. Idag hann vi iaf med lite shopping av diverse prylar. Byxor, strumpor, strumpbyxor, pyjamas, pyssel, lördagsgottis och julgrejer från Ikea. Elisa fick dekorera en kaka på polarn och pyret också. Nu är det filmtajm och godis innan vi orkar göra nåt mer.

Av Sofia - 22 oktober 2014 10:34

Helgen spenderades hos vänner i Stockholm. Elisa tycker verkligen om båda två, så pass mycket att de får lägga henne, det största beviset att hon verkligen gillar någon :). Åt god mat och bara tog det lugnt. Nu ser vi fram mot några inplanerade besök denna och nästa vecka. Playdates till både Elisa, maken och mig. Idag blir det halloweenpyssel när jag hämtat fisan eller ja, en pumpalykta blir det iallafall.

Av Sofia - 14 oktober 2014 23:14

Förra veckan var det tid för vägning och mätning för Hedvig. 6250g och 66 cm lång. Passade på att kolla av Elisas siffror, hon har inte varit på sin 4-års kontroll än så passade på nu för jag är så nyfiken. 18 kg prick och 113 cm lång. Alltså, jag fattar inte var ungen får sin längd ifrån!? Inte från oss föräldrar iaf. Det börjar kännas att hon blivit tyngre för det är inte så lätt att lyfta henne längre, tror hon gått upp 4 kg på ett år. Måste kolla siffrorna från förra året och jämföra. Annars har det varit lugna gatan här. Maken har fyllt år så vi firade honom i lördags med tårta och presenter. Idag drog vi tjejer till Åsby för en fika, lite småprylar kom med hem också. De har sjukt mycket fina saker just nu. Jag gillar vitt och ljust men just den här årstiden vill jag murra till det lite och ha det både mörkare och mer färgglatt. Elisa ville inte alls åka hem efter Åsby så vi åkte en sväng till möbel outlet och ja, det kom visst med några prylar därifrån också. Faktiskt köpte jag första julpyntet därifrån idag. En ljusstake och jag misstänker att det kommer bli nåt mer därifrån för det såg lovande ut bland sortimentet. Såg bara lite grann då dom precis hade börjat packa upp. Nu ska jag försöka somna bredvid vid min lilla snuttis och hoppas på en natt där hon äter en gång och sen är nöjd. Natten till idag var jag en stor napp, snuttisnuttisnutt. Apropå stor, Elisa drog upp min tröja på helgens kalas, klappade mig på magen och utbrast i ett " vilken stor mage! Oj va bebisen sprattlar!" Igår drog hon in ett finger i magen och sa återigen att jag har stor mage. Jag frågade om jag verkligen hade såå stor mage. "Men mamma, det ser du väl själv!". Nämnde jag att jag har tränat idag?

Av Sofia - 7 oktober 2014 23:07

Här började dagen kl 5:45 då Elisa kom in och la sig på pappas sida av sängen och babblade så mycket att Hedvig vaknade, själv somnade hon gott om. Tack du! Jag och Hedvig fick ha lite mys framför Nyhetsmorgon på tv. Efter dagislämningen åkte jag och bebis för att handla mat och hämta en vinterjacka åt Elisa som passar till nästa vinter. Ja, det var ett bra pris så kunde inte låta bli. 100 spänn för en Didriksonjacka som såg helt ny ut. Förutom mat så har jag även fixat Hedvigs julklappar. Jag gillar att vara ute i god tid ;). Sen blev det bara häng här hemma innan hämtning av dagisbarn. Tittade på första julfilmen för den här säsongen och hade tända ljus och Hedvig myste i famnen. Då mår man fint kan jag säga. Hedvig har för övrigt varit lite gnällig och inte helt nöjd idag. Jag tror att hon håller på och får sin första tand. Hon biter som en galen vakthund i ens fingrar och tycker det är skönt om man masserar tandköttet. Det är lite rött och buktar i tandköttet i underkäken och det är inte nån framtand utan en vid sidan av. Får se när den bryter igenom, vill inte ha en tand som segar sig, kom bara! Något annat som växer är Elisas ordförråd. Hörde från hallen när hon klädde av sig efter dagis, "asså, den här jackan är ju skitdum!" Lilla stora hjärtat!

Av Sofia - 3 oktober 2014 19:12

Sommaren har varit den bästa sommaren sen...ja, det var nog den bästa sommaren. Att Hedvig kom till världen i maj har väl varit den avgörande faktorn. Jag var nog inställd på en tvåbarnschock men den har aldrig varit i närheten här hemma. Det har varit så lätt med denna bebis. Hon gnäller nästan aldrig, kan vara nöjd långa stunder liggandes på en filt och såklart, jag och maken har ju gjort bebisperioden en gång tidigare. Dessutom sover jag så mycket bättre denna gång. Tillbaka till sommaren då. Vädret blev på topp i juli och hela sommaren har varit fylld med händelser. Bad, grillning, tivoli, camping, minigolf, Mallorca, stugan, fiske där Elisa fick sin första fisk och mycket mer. Starten på hösten blev ju också rätt svårslagen med dop och bröllop. Jag är väldigt tacksam för att kunna må så bra, man vet ju tyvärr aldrig när det vänder så passar på att njuta nu och om två månader är det december. Den mysigaste månaden på hela året så det finns nåt att se fram mot också :)

Av Sofia - 3 oktober 2014 13:24

Allt lugnt, jobbet finns kvar! Skönt att slippa oroa sig för det.

Ovido - Quiz & Flashcards