Alla inlägg under december 2011

Av Sofia - 29 december 2011 20:10

Snart är det nytt år, undrans vad som kommer hända 2012? Man borde skriva en årsdagbok eller nåt, summera ihop vad som hänt. Skulle vara kul att ha på gamla dar. Nästa år kommer iaf bjuda på en utlandsresa, dagisstart och lillans två-årsdag. Inte illa. Lillan kommer väl börja prata så smått också och det ser jag verkligen fram mot! Bara sista två veckorna känns det som att hon utvecklats mycket. Allt från nya ord till nya saker hon gör och hon förstår ju hur mycket som helst nu. Hjälper till att plocka av matbordet gör hon också. Sista dagarna på det här året bara springer iväg. Jobbar, hälsar på folk, folk kommer hit osv. Nyåret kommer iaf firas lugnt på hemmaplan bara vi i familjen. Tänkte ha någon middag först men vi har ingen lust, det har varit så mycket ändå vid jul så det ska bli skönt att bara mysa hemma ensamma och äta gott. Vad det nu blir, har noll inspiration. Blir väl en köttbit som vanligt och lite skumpa och vin såklart!    


Nu ska jag lyssna på lite hög musik med hörlurarna på medans sambo lägger lillfisan och sen blir det film och säkert lite choklad till det. Käkar just nu lyxpraliner, gott!!!!

Av Sofia - 28 december 2011 20:18

Har haft lite barnledig tid jag och sambon. Lillfisan fick sova hos mormor och morfar natten till idag. Vi drog en kort sväng på mellandagsrean, jag försökte hitta nåt snyggt i klädväg men hittade tyvärr inget till mig men till Elisa hittade jag en superfin vinterjacka. Faktiskt den enda jackan jag hittade i hennes storlek så är glad att det dessutom var den snyggaste jag såg :-)

Med oss hem kom en ny serie, Generation Kill. Drog några avsnitt efter lite hemma-SPA i badkaret. Sov sen som en liten gris till 9:30 imorse. Fyyy faan vad skönt! Fixade finfrukost framför TV:n och sen blev det en sväng till Åsby. Lite kött och juliga blockljus till nästa jul fick följa med hem. Ville hitta en adventsljusstake men så blev det ej. Fick en liten glasängel av snälla, rara och underbara sambon.

Sen delade vi på oss. Sambon hälsade på en kompis och jag åkte till stan och shoppade lite på Nisses och Chili innan jag hämtade lillfisan. Fastnade i bilkö på E18 på vägen hem men det ordnade upp sig snabbt som tur var. Hem, fixa middag och busa med sötaste tjejen som idag har sagt "Momo" (mormor). Sista veckan har hon somnat på 7-20 minuter på kvällen, hoppas, hoppas att det håller i sig nu!!!


Ps. Köpte första julklappen till nästa år idag(!) Det är en jättefin juldekoration till Elisa som hon kan ha i sitt rum. Hon ska nog få en paketkalender nästa år så då får hon den innan julafton tänkte jag. Det som är bra är att det är just en julgrej för då är det ingen mening att ge den tidigare ;-)

Av Sofia - 26 december 2011 21:02

Glömde berätta om en grej igår. Jag och sambon sitter i köket och klär på Elisa hennes finkläder innan vi skulle iväg till farfar på julmiddag. Både jag och sambon säger "åh vad söt du är" till Elisa. Plötsligt säger Elisa "söt". Både jag och sambon tjöt av glädje. Det var lika stor glädje som när hon tog sitt första steg!    Hon säger ju några andra ord men det var så klart och tydligt och liksom "på riktigt". Ja, svårt att förklara men guuuud så härligt det är när man får en sån där lyckospark mitt i hjärtat!!

Idag har hon sagt bejbi (bebis). Mammas hjärta svämmar över av stolthet!!!


Av Sofia - 25 december 2011 20:15

Så där ja, vad snabbt en julafton kan gå! Vi hann fixa julgranen på förmiddagen på julafton. Hade faktiskt inte så mycket annat att göra innan gästerna kom så det passade bra faktiskt. Elisa tyckte det var väldigt intressant att känna på granen och allt pynt men hon är så försiktigt så det var inga problem. Det var värre med paketen ;-) Skitkul att rycka i snörena och att lägga paketen i soffan eller att ge ut dem till folk. Åt gröt och skinkmacka till lunch innan glögg, choklad och annat gott i soffan innan Kalle Anka. Väckte Elisa lagom till Kalle sen fick hon öppna några julklappar innan julbordet så det inte skulle bli så himla många att öppna sen. Åt julmat så magen blev som en spärrballong men det är ju så gott! Min favorit är prinskorv! Allt flöt på så himla smidigt så jag nästan trodde vi hade glömt något, ska man inte stressa när man har julafton hemma hos sig liksom? Men vi hade förberett bra så det enda vi behövde tillaga var att koka potatis och ägg annars var det bara att lägga upp på serveringsfat/skålar och duka bordet. Disk blir det dock.

Öppnade klappar och jag fick öppna Elisas klappar och jag hann knappt öppna mina egna pga hennes klappberg. Hon fick hela tre dockor så hon var supernöjd med dem och brydde sig inte så mycket om de andra grejerna ;-)

Vardagsrummet är fortfarande fyllt med hennes grejer.


Middag ikväll hos farfar och där fick lilltjejen en keybord med en massa olika ljud så nu bli det livat här hemma.


En mycket god jul har det varit och är fortfarande. Imorrn blir det jobb för mig och sen en sväng till min farfar som bor på hem. Pappas sida av släkten ska samlas där och såklart äta mera. Tur att jag får röra på mig på dagen!

Av Sofia - 23 december 2011 19:50

Skulle just precis till att sätta ihop våran plastgran medans sambon lägger lilltjejen. Hade förberett genom att ta in den från förrådet. Började sätta ihop den och tyckte den såg ganska....sjaskig ut. DÅ kom jag på, det är ju den gamla granen! Den nya jättefina och täta julgranen ligger på vinden! Sambo har dessutom frågat om det var säkert att granen låg i förrådet "jaaa då, den såg jag häromdagen" men inte fan trodde jag att vi hade kvar den gamla.

Hur gör vi nu då? Jag vägrar att klä den gamla och att ta sig upp vinden utan att lillfisan vaknar av stöket känns osäkert. SUCK!!!

Av Sofia - 22 december 2011 21:04

Idag tog jag med mig dotter och sambo och begav oss ut i skogen för att plocka granris. Elisa verkar ha kommit över sin skräck för snö för nu småsprang hon skrattandes omkring. Nu får man hålla henne i handen också när man är ute på promenad. På Vägen till skogen stannade vi och undersökte vad grannarna hade köpt nyfikna som vi är ;-) tror det var en spis?? (var det så nr 13? :-))  Annars har det varit en lugn dag. Gjorde egen pizza till middag och skrev en lista över saker som ska fixas imorrn. Jag skulle lägga snuttan och ville ta en snabb dusch först så jag slängde mig in i vattnet med tvålen i högsta hugg. När jag står där i godan ro så glider duschmunstycket ur sin "hållare" och ramlar ner på klinkersen. Muttrar lite och tar upp munstycket och undrar vad det är för smuts som ligger på golvet. Det är en klinkersplatta som gått sönder av munstycket (!). Faaaaan!!!! Sambo gick över till grannen för att kolla om han kan nåt om såna saker. Grannen i sin tur ringer en kompis som jobbar med att sätta kakel och han sa direkt att han kan fixa det. Skulle ringa imorrn. Tur i oturen kan man väl säga. Får duscha i badkaret så länge.


Av Sofia - 20 december 2011 22:49

Efter jobb och julfika med tjejsnack drog jag ner på stan och fixade julklappar. Hoppades på någon ledig parkeringsplats i Punkt och det fanns ledigt på alla planen! Ingen trängsel i affärerna heller. Skulle nog påstå att det kändes som en lördag ungefär och inte dagarna innan jul. Skönt var det iaf! Hittade alla klappar jag ville ha utom en så åkte till Elgiganten på Erikslund och det var rätt lugnt där med. Åkte hem och hoppades att Elisa inte hade somnat än och jag hade tur. Hann med 5 minuters gos innan det var sovdags. Hade haft bebisabstinens om jag inte hunnit ;-)

Kvällen har spenderats med att slå in julklappar, 21 st. Hur fan blev det så många?!  Så nu är jag trött.


G´natt!

Av Sofia - 19 december 2011 19:52

Skulle ha köpt lite spännande kryddblandningar och annat smått och gott till en julklappskorg på Åsby idag men så blev det ej. Var där 5 minuter efter de öppnat och det var fullsmockat med folk, precis innanför dörren fanns det lite plats att stå på annars knökat. Gick in på heminredningsbutiken istället och där var jag typ ensam. Hittade en ljuslykta till svägerskan och det var tur att jag köpte den då och inte väntade till efter jul som vi tänkt från början för när Daniel kom hem sa han att hon skulle komma ner på juldagen till farfar så nu är den klappen färdig iaf. Vi hade annars inte träffat henne på lång tid så vi tänkte hitta nåt på rean eller så. Skämde bort mig själv med ett stort hjärta i vitt trä som man hänger på väggen med texten "du & jag". Får hänga i sovrummet.


Dagen har gått i ett idag. Grävt fram bilen och skottat uppfarten med en unge som bara gnällde och tyckte snön var läskig. Iväg till Åsby och ICA, lunch, sova, ta hand om nerkissad säng efter sovstunden (ny blöjstorlek fr. o .m idag!) mellis, tvätta kläder, tvätta bäddmadrass, julpynta, middag osv. En vanlig dag egentligen men vissa dagar rullar på mer än andra. Imorrn är det jobb för mig sen fika hos en kompis innan jag drar in till stan för att fixa förhoppningsvis de sista klapparna. Tror iaf att det är mindre folk inne i stan än ute på Erikslund. På Onsdag är det stora julhandlingen på maten och städning hemma sen är det nog dags för stora julefriden att infinna sig. Klä granen, måla naglar, griljera skinka, slå in klappar och annat mysigt. Kanske rulla mera mandelchokladbollar för de har liksom försvunnit på någe vis   


Nu dusch, sen glögg.

Ovido - Quiz & Flashcards