Alla inlägg under februari 2012

Av Sofia - 29 februari 2012 20:45

Jahapp, tiden bara rusar iväg och jag har loggat in flera gånger och börjat skriva nån rad sen har lusten försvunnit och jag har raderat och loggat ut igen. Men idag så! För det första så har det blivit bättre här hemma med att hjälpas åt med hushållet vilket är vääldigt skönt. Sen hjälper solen till att öka på energin, försöker få lite solglimtar i nyllet så ofta jag kan, vet ju inte när det vänder igen ;-) Dessutom har det börjat ljusna ute när jag åker till jobbet på morgnarna, ahh, ljuvligt!


Elisa har varit på sin 18-månaderskontroll hos fröken doktor. 10 950 g tung och 87,2 cm lång. Hon ligger två punkter över det normala på längden och en halv under på vikten. Våran långsmala fis. Inte undra på att vi har fått börja lägga undan vissa tröjor i storlek 86 redan för de är för korta. I Fredags fick Elisa premiärsitta pottan på riktigt. Hon har suttit på den innan men då med kläder på. Hon kissade direkt på pottan! Sen har hon suttit på den någon gång varje dag men ibland pekar hon på toaletten så då får man stå och hålla i henne och hon har faktiskt kissat några gånger på toaletten. Så duktig!!!


Några nya ord är: skräp, morfar, farfar, kladd och apa. Hon har börjat att prata lite mer själv och kan säga flera ord utan att någon annan säger det först. Läggningarna går mycket enklare nu igen och ofta avbryter hon mitt i sagan och kryper ner i sin säng och vill att man ska hålla om henne eller hålla hennes hand tills hon somnar. Däremot får vi inga sovmorgnar till kl 8-9 längre. Those days are over. Nu ska man upp ca kl 06. Uscha mig. Fast själv ska jag upp kl 04:40 imorrn så jag hade gärna sovit till kl 06.


Av Sofia - 12 februari 2012 20:40

Det är mycket nu. Känner att jag inte riktigt hinner med och att energin bara minskar för varje dag. Jag kommer gnälla lite på min kära sambo nu faktiskt. När han startade sin föräldraledighet ville jag inte tjata på honom om att göra hushållssysslor utan jag ville ge honom lite kvalitetstid med dottern och chans att få komma in i de nya rutinerna. Sen var jag faktiskt nyfiken på om han skulle göra något självmant hemma. Det har inte hänt förutom att han ofta gör middag men det måste ju göras varje dag. Om jag lägger Elisa så brukar han fixa köket men det är ju samma för mig om han lägger henne. Sedan händer INGENTING. Han nämner inte ens att något behöver göras. Det är inte fråga om att det ska storstädas utan bara att hålla efter i köket, starta en tvättmaskin, skura en toalett eller plocka lite hemma. Sa ifrån för en vecka sedan då jag fick nog när jag kom hem och hade lovat fixa middagen efter jobbet och möts av en helt belamrad köksbänk, en diskmaskin som behövde tömmas på ren disk och en spis som behövde rengöras innan den kunde användas. Hade ca 40 minuter på mig innan middagen vanligtvis brukar ätas. Själv var han och Elisa iväg på skoj. En gång okej, nästan varje dag INTE OKEJ! Jag gör nu lika mycket hemma, dvs nästan allt, som när jag var föräldraledig. Med mitt jobb klarar jag fan inte så mycket mer. Sover ca 4-6 timmar/natt, upp vid 04:45, plocka ca 8 ton, hem, tvätta, diska, leka, städa och allt annat som ska göras. I Tisdags lämnade han bort Elisa till mormor över dagen. Han tvättade en maskin sen spelade han dataspel resten av dagen men va faaan. Jag hade tagit upp allt det här på måndagkvällen! Dessutom var den tvätt han tvättade redan nytvättad. Just nu är jag fullkomligt nöjd med ett barn för bara tanken på att ha två barn att ta hand om plus hela hemmet själv gör mig matt. Han gör ju en del saker om jag ber honom men jag är trött på att vara morsa åt honom. sååå svårt är det väl inte att fatta att ett hem behöver rengöras, dessutom funkar det mesta ganska fint nu när Elisa är 1 1/2 år. Hon hänger ju bara på när nåt måste göras.



hmmmm. Kanske ska fila på ett städschema


gnäll, gnälll.........

Av Sofia - 4 februari 2012 22:58

En riktig familjedag har det varit idag, supermysigt! Förmiddagen spenderades i badhuset. Elisa tyckte det var superspännande med allt plaskande men bäst var det att flyta omkring tätt tryckt mot mamma i den varma bassängen. Trodde hon skulle somna där ett tag. Åkte hem lagom till lunchen och efter mat och tupplur fick Elisa en present. Ett kök med både ljus och ljud. Hon började leka med det direkt och avbröt bara när jag frågade om hon ville ha mellis. Fick ett "namnam" till svar medans hon pekade mot köket. Efter mellisen var det köket som gällde igen. Sen blev man trött så det fick bli Teletubbies under en filt i soffan mellan mamma och pappa. Jag fixade fläskfilé till middag och det var skruttan inte alls intresserad av, bara broccolin som gick i så när popcornskålen kom fram var det ordentlig fest! ;-) Pettson och Findus på TV:n till popcornen var populärt. Mata mamma och pappa var också kul.


Haft det så supermysigt idag så blotta tanken på att jobba imorrn är hemskt tråkig men jag är glad för idag. Det känns verkligen att vi håller på att knyta an på ett annat plan nu, jag och Elisa. Svårt att beskriva men Daniel förstod precis vad jag menade för han kände samma sak. Får passa på att njuta för snart är väl trotsåldern här ;-)

Av Sofia - 4 februari 2012 22:40

Läste nyss om en italienare som var osams med sin sons mamma och som slängde sin ettårige lille pojke i Tibern! Pojken drunknade i det kalla vattnet. Jag kan inte med att läsa om såna hemskheter sen jag själv blev mamma och försöker att undvika det om jag kan för jag mår så jäkla dåligt av det. Min första impuls är att krama och pussa min lilla flicka och som nu när hon sover måste jag gå in och lyssna på hennes andetag. Bara tanken på att någon skulle ta henne och slänga henne med vilje i iskallt vatten medans jag tittar på....näää fy faan!!


Måste tänka på annat nu.

Av Sofia - 1 februari 2012 22:01

Tänk vad glad man kan bli av att umgås med sitt barn. Igår kväll fick Elisa mig att skratta så jag fick ont i magen. Jag hade tvättat av henne efter middagen och hon fick syn på sig själv i spegeln och började göra grimaser. Stack ut tungan, klurade med ögonen och skrynklade ihop hela lilla söta ansiktet så hon såg ut som en tandlös gammal farbror   Det händer nya saker heeela tiden nu. Imorse lyckades hon sätta på sig ett par byxor själv, nu ska hon bara lära sig att klä på sig en tröja så kan hon sköta påklädningsbiten själv sen. Hahaha, troligt, hon skulle nog snarare springa skrattandes åt andra hållet så mamma eller pappa måste jaga henne ;-)

Jag var ledig idag så då blev det familjemys på Åsby. Tittade på fåren och klappade kaniner innan vi gick in i värmen och kollade på alla fina saker. Utökade samlingen av kaffemuggar och hittade en liten present till Elisas farfar. Tog lunch på cafét och utbudet är väldigt begränsat om man inte vill äta kolhydrater men det fick bli en sallad. Har insett att min mage helt enkelt inte pallar att äta mängder med bröd, pasta osv så nu blir det snålt med sånt även fast jag kommer äta lite då och då. Efter lunchen hälsade vi på Morfar(min far) och skruttan sprang runt och var skitglad och förbrände all energi hon hade kvar. Hon somnade snabbt i bilen så vi körde en sväng så hon fick sova en stund innan kosan styrdes hemåt. Resten av dagen har varit rätt lugn. Lite dammsugning och våttorkning av golv har jag dock hunnit med. Nu sitter jag och inser att jag måste äta mer för annars kommer magen skrika av hunger innan jag somnar och det är nu det blir mer problematiskt med maten för annars brukar jag ta en macka eller flingor/musli men nu då? orka koka/steka ägg liksom. Får bli en knäckemacka trots allt.

Ovido - Quiz & Flashcards