Alla inlägg under juli 2012

Av Sofia - 29 juli 2012 19:34

I Fredags kl 05:15 klev jag på min semester och ikväll kl 21:15 kliver sambon på sin semester, wiiii!!!!   

Dessutom fyller jag år idag så kvällen kommer bjuda på champagne och brie. Försöker förtränga det faktum att jag vaknade imorse och var täppt i näsan. Jag ÄR INTE förkyld, så det så! Har varit grymt jobbigt att svänga tvärt till dagtid då jag jobbat natt innan semestern och jag har inte orkat packa för våran campingsemester än. Alltså, jag har inte packat en jävla pryl. Varit så sliten att jag faktiskt inte ens orkat brytt mig om det och har bara koncentrerat mig på att ta mig igenom dagen för sambon har ju jobbat kväll i helgen så ja, maten ska lagas och tvätten tvättas och sånt därn´t.. Men i morgon efter lunch ska bilen styras mot Gränna!

Sambon hade helt gått utanför sin comfort zone och köpt kläder till mig i present! Fick två riktigt snygga toppar och även ett par örhängen. Riktigt glad blev jag!   



Av Sofia - 22 juli 2012 21:20

Har haft en en sån där riktigt härlig helg där allt har varit toppen och man mår så jävla najs. Känns som helgen började i torsdags redan för då hade jag och sambon en barnfri kväll. Cyklade till Brukshotellet och käkade en bit mat och drack lite vin i kvällssolen, gott! På Fredagen kom Elisa hem från mormor och morfar och jag hade toklängtat och bara kastade mig in genom ytterdörren efter jobbet och vad gör hon då? Jo, hon slaggar i soffan! men hon blev bra glad när hon såg mamma när hon vaknade   

Slog upp tältet vi ska campa i på Lördagen för att se att allt var helt och att det var komplett, vilket det var. Sedan tänkte vi åka till lekparken i Sala men på vägen blev vi så trötta så vi svängde av till Vallby friluftsmuseum istället. Avslutade kvällen med grillning hemma på altan. Precis som förra söndagen blev det Parken Zoo idag också men den här gången hade vi strålande sol hela dagen och även idag blev det grillat till middag. Wunderbar!!! Elisa har kramat en get och blev lycklig av det, underbara unge! Elisas mamma höll på att paja datasystemet i glasskiosken. Någon hade lämnat en mugg med läsk där man står och betalar och Elisa blev lite klåfingrig så jag skulle ställa in den en bit och....tappar taget och all klibbig cola väller in mot kassan *iiihhh!* Pinsamt!

Av Sofia - 14 juli 2012 21:05

Mothafacka vad jag är trött på den här "sommaren"! Mitten på juli och man väntar fortfarande på den riktiga sommaren. Försöker att inte stressa upp mig över det faktum att om 6 veckor kommer det vara september och nästan höst igen   . Vad sägs om några regnfria dagar, typ 3-4 i sträck? Just nu skulle det räcka, jag kan inte vara nöjd med att få sol i någon timme och sen kommer regnet igen, VARJE JÄVLA DAG!!! Har inte fyllt Elisas badpool en enda gång och grannarnas barn har en stoooor pool som bara ligger omonterad och har gjort så sen slutet av maj. Måtte det vara sol om två veckor för då är det semester. Okej, nog om det, blir ju inte bättre för att man gnäller men skönt för stunden iaf.


Vaknade upp i ett tyst och tomt hus idag. Sambo på jobbet och dotter hos mormor och morfar. Åkte till shoppingcenter för jag behövde nya skor. Hittade två par skor, en tröja och lite kläder till Elisa. Köpte bl.a en pyjamas med Pippi Långstrump och när Elisa såg den när hon kom hem efter lunch blev hon kär   "kläder byta" sa hon. Jag berättade att hon kunde få ha den när hon skulle sova och det gick hon med på även fast det blev lite "natti sova mamma!" typ kl 15 redan. Sen gick hon runt och kramade pyjamasen flera gånger. Så jäkla kul när hon plötsligt förstår något nytt. Hon har ju inte direkt brytt sig sååå mycket om sina kläder innan. Talet går också rasande fort nu, vet att jag berättat det innan men hon babblar nästan oavbrutet vissa stunder på dagen och hennes ordförståelse känns som det har fördubblats på några veckor.


Om vädret tillåter blir det Parken Zoo imorrn!

Av Sofia - 9 juli 2012 20:12

Dotter har precis somnat, eller ja, för en halvtimme sedan. Låg kvar och gosade bredvid ett tag, snuttigt. Själv måste jag hålla mig vaken till iaf 2-3 inatt då jag ska jobba just natt i morgon kväll. Resten av veckan jobbar jag 15:45 till 00:45 så det är ju inte så farligt. Sen blir det dagtid igen och sista veckan innan semestern blir det ren nattvecka då jag går 20.15 - 05:15. Sugit på Onsdag då jag inte kommer hem förrän ca 05:45 och måste styra bilen till jobbet igen vid 15 samma dag. Men man klarar väl av det å.


Borde egentligen gå ner och ta tag i köket som är belamrad med disk från hela dagen. Diskmaskinen måste tömmas innan smutsen ska in och golvet är fyllt av middagsrester från Elisa meeeeen tror jag chillar en stund till. Ska ju som sagt vara vaken ett tag till så det hinns nog med.


Dagen har varit lugn. Mysfrukost framför Pippi på rymmen innan vi åkte ner på byn och tittade i lite butiker. Kom hem med bok och en liten leksak från bokhandeln och lite mat från COOP. Korv med bröd till lunch på altanen, sedan fick lillfisan leka med vatten ett tag utomhus innan det blev tupplur. Var en sväng till lekplatsen innan middagen och därefter ett skumbad innan läggdags. Det är en hit att servera lunch och fika på våran matta på altanen. Blir lite picknickkänsla och Elisa äter gott. Innan läggdags började våran granne snickra på något och Elisa ställer sig och tittar ut och frågar "va jö chister? Våran granne heter Christer och DET kan hon säga men hon envisas fortfarande med att säga farfar till morfar   


Hon har börjat bli rädd för saker hon ser på TV. I ett avsnitt av Pippi ska Pippi skrämma Tommy och Annika och de har lagt på ljudeffekter och det var skitläskigt tyckte hon. Idag var det åskoväder och hon har sett det avsnittet förut utan att bli rädd men idag blev det otäckt och hon ropade efter mamma som just då hade gått ner för att göra frukost. Ja, nuförtiden kan vi lämna henne på övervåningen när hon tittar på TV för att göra välling eller något annat snabbt utan problem. Ganska skönt faktiskt måste jag säga, förutom när hon blir rädd då förstås. Får sätta på Fåret Shaun istället vid de tillfällena.   

Av Sofia - 7 juli 2012 20:32

Elisa pratar väldigt mycket nu och säger nya ord varje dag. Många ord härmar hon bara och använder inte själv ännu men man hör hur allt snappas upp fort nu. Igår kväll läste jag godnattsaga och pekar på en ekorre och frågar "kan du säga ekorre?" Elisa ser lite smått bekymrad ut och sen nästan skriker "K-kolle!" hahaha! Idag sa hon iaf ekolle. Andra nya ord är bl. a, stranden, faster, blad, fönster, elin (grannflickan). Treordsmeningarna blir fler och fler. några är "mamma sitta där", "mamma duscha dockan", "mamma pussa dockan", "mamma läsa boken". Tyvärr har hon blivit riktigt nappig och vi har inte orkat ta tag i det. Hon fick ha nappen mycket när hon var sjuk och sen även i Turkiet och nu är det kört. Försöker smyga undan den när det går så man hör lite lättare vad hon säger. Ibland händer det att hon tar ut nappen och ger den till mig eller pappa och vill inte ha tillbaka den så lite hopp finns väl kvar ;-). Skulle vilja ta tag i potträningen också. Det gick så bra förut men sambon har inte fortsatt när han gick på pappaledigheten och sen rann det ut i sanden. Snart börjar hon dagis så vill ju inte starta allt för mycket nytt för henne på en gång. Får se hur det blir...

Av Sofia - 7 juli 2012 20:24

Har tillbringat lördagen med att stressa på jobbet och därefter firat Elisas farfar med smörgåstårta. Har aldrig sett så mycket folk ute halv sex på morgonen som idag. Det märks att Power meet är i stan. Folk ragla hit och dit eller hade kraschat på vägen hem   och mackarna var fulla med folk.

Haft en sjukt intensiv vecka och minnet av semesterkänslan från Turkiet känns redan låååångt borta. Tre veckor kvar att jobba till nästa semester. Läääängtar!!!!

Av Sofia - 1 juli 2012 21:15

Då var vi hemma från Turkiet. Vill tillbaka till värmen! Var 43 grader första dagen, sedan höll det sig till 35-38 grader. Vi har badat, solat och bara njutit av lata dagar och nu längtar vi efter nästa gång vi åker utomlands vilket vi planerar till augusti/september nästa år och då blir det Grekland i minst två veckor, gärna tre    Men nu får vi se fram mot tältsemester i augusti. Hoppas bara att den riktiga sommarvärmen kommer snart. Vill ju ha bad även hemma men det kommer nog snart.


Idag är det första dagen för sambon att jobba efter pappaledigheten och eftersom han jobbar 24 timmar och jag börjar tidigt imorrn fick Elisa åka hem till mormor och morfar och sova där så jag är ensam hemma. Känns helkonstigt och jag längtar efter mammas lilla flicka. Idag var första gången Elisa blev ledsen när jag skulle åka så jag fick stanna kvar och äta middag sen gick det finfint att åka. Hon var ganska hungrig och lite trött så då det blev det känsligt att mamma skulle åka. Mormor får fungera som dagis under Juli och det blir nästan bara övernattningar men fast både jag och sambon jobbar heltid så behöver vi bara hjälp vid 6-7 tillfällen så det känns faktiskt riktigt bra ändå. Efter jag lämnat Elisa åkte jag till Ikea och köpte tre matlådor, två växter, två krukor, två ljushållare och en stor glasburk, allt för 128 kronor, som hittat! Sedan blev det storkok av köttfärssås så vi har lite i frysen och middag till imorgon kväll.



Ovido - Quiz & Flashcards