Alla inlägg under april 2014

Av Sofia - 30 april 2014 13:47

Det är märkligt hur olikt man kan må från dag till dag. I måndags var jag helt slut och mådde verkligen inte bra, idag har jag haft mycket ork och fixat med mycket småsaker. Tänkte att det var lika bra man vet ju aldrig när bebis tittar ut. Så idag har jag tvättat två maskiner, steriliserat nappar och flaska, vikt rentvätt, rensat klädkammaren, tagit ut saker till förrådet, tagit bort det sista påskpyntet, vattnat blommor, packat klart(nästan) BB-väskan och en hel del plock så saker kommit till sin rätta plats. Känns extra viktigt att hemmet inte är helt nersunkat när det smäller eftersom mina föräldrar kommer hit och bor här med blivande storasyster medans vi är på BB. Snart är hon här!

Av Sofia - 28 april 2014 10:37

Idag går jag in i vecka 35 och de två sista nätterna har jag drömt om förlossningen. Dessutom har trycket neråt ökat och det börjar faktiskt kännas väldigt nära nu. Sammandragningar vid minsta lilla promenad och jag är väääldigt trött. Efter dagislämning idag vaggade jag hemåt i sakta mak och röjde upp lite i köket, startade tvättmaskinen och började packa BB- väskan. Lika bra att packa den nu för jag tror att den här förlossningen kommer starta snabbt. Med Elisa var vi hemma med värkar i 40 minuter innan det var dags att åka in och då var jag öppen 6 cm redan. Det enda som fattas är amningsbh men det ska handlas imorrn då jag, fisan och mormor ska shoppa. Bara hoppas att rätt storlek finns då den har varit slut de sista tre gångerna jag har varit in. Nu sova!!

Av Sofia - 23 april 2014 12:56

Magen växer och bebis mår bra. Hon ligger med huvudet neråt och har börjat sjunka ner men är fortfarande ruckbar. Sf-mått 32 idag, dock har jag gått ner ett kilo i vikt vilket jag inte alls var beredd på. Så nu har jag gått upp 12 kg. Vid vågen stegar en somalisk kvinna fram och langar över hennes tremånaders bebis till mig då hon också ville väga sig. Sååå mysigt att ha en bebis nära, nu längtar jag ännu mer. Kvinnan frågar mig om det är mitt första barn. Svarar att det blir mitt andra, då pekar hon på sin bebis och berättar att han är hennes tolfte! Och hon är ett år äldre än mig! Sweet lord! Jag som är trött innan mitt andra kommit till världen ;) mitt blodtryck, blodsocker och järnvärde kunde inte vara bättre, känns lite för bra för att vara sant. Nästa gång blir det mera provtagningar så det är bara att hoppas att allt ser bra ut då också. Jag har inte ens börjat med järntabletterna än förutom nån enstaka nångång då och då sen glöms de bort men de har ju inte behövts heller. Nu vila innan dagishämtning. Sov väldigt dåligt då jag får ont i ryggen och får fruktansvärt ont i ena ljumsken och "mensvärk".

Av Sofia - 22 april 2014 20:38

Ah, vilken härlig påsk! Spenderade hela långhelgen ute i stugan med mormor och morfar. Mycket mat, lek, sol, godis och skönast för mig var att kunna slappna av. Fyra vuxna på ett barn är perfa! ;) Elisa fullkomligt älskar att vara på landet och följer mormor och morfar hack i häl och får hjälpa till med det mesta. Får bli mera stughäng i sommar när lillasyster tittat ut. Åkte hem i måndags och monterade upp skyddsnätet till studsmattan direkt vid hemkomst. Sen var Elisa på studs resten av den dagen. Så väldigt skönt att kunna sitta i solstolen på altanen och låta henne få studsa själv utan att stå och passa vid sidorna. Idag blev det vardag igen och fisan har varit på dagis. Själv har jag småfixat lite här hemma och hämtat ut en babybox innan det blev en liten tupplur i soffan. Imorrn väntas det barnmorskebesök, undrar om hon fixerat sig än? Tror dock inte det. Fröknarna på dagis tycker jag ser så smidig ut med min lilla mage, själv förbannade jag mig själv att jag valde en promenad framför bilen dit imorse ;) men visst, jag är smidigare denna graviditet trots samma sf-mått. Jag har hittills inte bundit så mycket vätska alls, förra gången var jag en vattenmelon. Hoppas bara att vätskan håller sig borta sista veckorna också.

Av Sofia - 15 april 2014 17:21

Idag har det blivit shopping med en kompis på Erikslund. Började på Ikea för lite bebisprylar. Behövde sängkläder och skötbäddar. Sen blev det mest kläder till Elisa som har växt ur hur mycket kläder som helst. Även bebisen fick några plagg, oerhört svårt att låta bli! Men jag höll igen lite ändå för det finns ju faktiskt kläder kvar efter Elisa. Men en klänning, ett par byxor, en kofta och söta små spetsstrumpor fick följa med hem. Till mig blev det en amningstopp och en skötväska. Ju närmare förlossningen jag kommer ju mer främmande känns det konstigt nog. 54 dagar kvar idag!! Barnvagnen står redo i hallen, ska bara bädda den lite. Nu börjar ju faktiskt det roliga då man får pyssla och dona med alla bebissaker. I like!!!

Av Sofia - 4 april 2014 21:47

Nu är det bara två ynka arbetspass kvar. På måndag kl 14 startar ledigheten! Då blir det till att styra upp de sista bebisprylarna vilket inte är särskilt mycket då det mesta finns kvar efter lillfisan. Babyskydd blev införskaffat idag då vi kastade det första när det blev för gammalt. Vi hade tänkt oss köpa ett helt nytt då det var svårt att hitta ett vettigt begagnat men idag dök det upp en annons med det rätta märket, bra årtal, bas och insatsen för nyfödda. Det blev vårt för 200kr!! Kan inte bli bättre! Nu har vi kvar lite småprylar som sängkläder, skötbädd, skötväska, amningskläder mm. hoppas på lite vila innan bebisen tittar ut också. Är så djävulskt trött på att kissa nätterna igenom. Det började tidigt pga hormoner och sen har det bara blivit värre ju större hon blir och det blir ju inte bättre av att hon ligger låååångt ner. De sista 2 månaderna har det blivigt vardag av att gå upp 4-6 ggr/natt för att gå på toa, galet! Jag är alltså redan trött på att ränna uppe om nätterna. Dagtid har det dock inte tryckt på lika mycket, inte förrän nu vill säga. Så nu springer jag dygnet runt, en kateter skulle sitta fint ;).


65 dagar kvar!

Ovido - Quiz & Flashcards