Alla inlägg under juli 2011

Av Sofia - 31 juli 2011 20:03

Nu har jag börjat hämta mig från fredagen, inte för att det blev någe supa av utan för att det hände nåt hela tiden och jag hann fan inte fatta nåt förrän det var över ;-) Mycket trevligt var det iaf. Hade två som sov över och dagen efter kom Daniels syster och man förbi ett par timmar. Daniel jobbade men så fort han kom hem så drog vi till campingen där mina föräldrar bodde över helgen. Grillade och hade det mysigt. Elisa var nyfiken på alla barnen som bodde där i husvagnarna så hon utforskade lite :-)

Dagen har spenderats i lekparken och med femåriga granntjejen som var här ett tag på eftermiddagen för hon ville leka med Elisa.


I Fredags var första gången jag fick höra att det var totalt onödigt att vänta så länge som möjligt med att skola in Elisa på dagis. En kompis frågade om det inte var dags för inskolning snart och jag berättade att Elisa kommer vara nästan 2 år när hon börjar på dagis. "Men varför vänta så länge? vad är vitsen med det? det är väl roligare att vara hemma sen, det är helt bortkastat att vänta, det kommer inga fördelar med det bla bla bla" Jag blev faktiskt helt ställd och började svamla om att Daniel också vill vara hemma när hon är liten och sen avslutade jag samtalet och började prata om annat för jag hade ingen som helst lust att börja diskutera det där och då. Så här i efterhand så fattar jag inte varför jag INTE skulle vilja vänta med dagis. Har aldrig hört av någon annan att det skulle vara onödigt att vara hemma med barnet efter barnet fyllt ett år. Elisa fyller ett år om tre veckor och det är inte ovanligt att ettåringar börjar dagis men bara tanken på att börja skola in henne nu ger mig rysningar och jag är sååå glad att vi inte behöver det för vissa har ju inget val. Elisa har ett stort behov av att få krypa upp i famnen för att gosa och mysa och tanka lite närhet och det är nog inte så enkelt att få på dagis. Nää, huvva! Jag och Daniel är nöjda med att hålla våran tuffla hemma så länge som möjligt så det så!!

Av Sofia - 29 juli 2011 11:17

Nu är jag tant! Känns bra ;-) och inte behövde jag visa leg på systemet igår heller, har jag inte behövt de sista tre gångerna. Blir visst schleten av att få barn tror jag ;-)

Har mest småpill kvar nu, börjar bli lite orolig över bortfall bara, tänk om det inte kommer någon?!? Hittills idag har, om man räknar med barnen i familjerna, 7 st sagt att de inte kan. Tråkigt men så är livet med barn och sjukdomar. Det som känns tråkigast är att en av mina vänner som jag känt längst av alla sms:ade och sa att hon inte skulle komma, ont i halsen. Det var allt, inget grattis eller nånting sånt men hon kanske bara inte tänkte på det men det känns lite konstigt faktiskt, eller är jag löjlig nu? jaja, ska släppa det nu.


Nu ska jag småpilla och fixa hår.

Grattis på mig!!!! :-)

Av Sofia - 28 juli 2011 21:40

Har precis kommit hem från affären, tyckte det gick ganska snabbt men klockan sa att det tog en timme! jahapp, då gjorde det väl det då. Sitter och vet inte riktigt vad jag ska tycka och tänka. Daniel verkar ha somnat på övervåningen, hade ju varit liiite skönt att få hjälp med varorna och lite annat ditt och datt. Samtidigt vet jag att jag ska få sova inatt och Daniel ska ta hand om lillstumpan och eftersom hon är som hon är just nu så är det skönt att hinna sova lite. Äh, ja ä int´bitter! ;-)

Tänkte ta hand om mina naglar ikväll men jag har inte städat badrummet och har lite kökssysslor imorrn så jag väntar nog med det.


Förutom badrumsstäd, kökssysslor, hämta tårtor, köpa baguetter, festpynta, ladda kamera så är det nog inte så mycket mer att göra imorrn än att fixa sig själv och dricka skumpa innan gästerna kommer.


Nu blir jag vuxen!

Av Sofia - 27 juli 2011 20:33

Fullt upp! Mormor har fått vara lite barnvakt idag så jag har kunnat röja upp på nedervåningen, tvättat flera maskiner, ugnsstekt kycklingfileér, röjt lite på altanen och än är det inte klart. Ska städa lite på övervåningen imorrn, vika lite tvätt och städa badrum. Sen ska jag och Elisa pröva nåt nytt, hon ska följa med morsan och storhandla medans farsan Baloo klipper gräset för att spara lite tid. Själva handlingen är jag inte orolig för, det är nedpackningen av varorna jag blir lite nervös över för det är då hon bara vill vara i famnen och då ska jag stå där och packa ca 3-4 kassar. Hmmm, åker kanske iväg själv när Elisa somnat ;-) Äh, får se hur jag gör och hur pigg jag är. Just idag är jag INTE pigg, fick trycka i mig en balja med kaffe imorse. Igår kväll var jag hur pigg som helst, hade sovit med Elisa i 2 1/2 timme på dagen så jag kunde inte somna på kvällen och varmt var det också. Låg där och vred mig i svetten och tillslut vaknar ju snuttan, vid midnatt. Hon sover numera nästan hela nätter i våran säng. Går absolut inte att lägga henne ner i spjälisen, hon brukar dock sova väldigt gott i våran säng, inte inatt. Hon bökade hit och dit, slog huvudet i sänggaveln jag vet inte hur många gånger och allt möjligt stök. Kl 03 var jag så trött och frusterad över att inte få sova (jag var trött då) så jag var tvungen att avreagera mig genom att slå i madrassen. Elisa sov bara vidare i stöket men lugnade sig snart. Allt som allt kanske jag sov i 3 timmar. Suck! Nu så är kvällarna ganska stökiga här. Vissa kvällar har vi fått springa upp var 20:e till var 40:e minut.


Nu ska jag skiva upp de sista fileérna, torka håret som jag tonat, dricka upp mitt rödvin och sen får vi se, sova lite kanske?

Av Sofia - 25 juli 2011 21:16

Fick ett litet ledset utbrott på förmiddagen idag. Finns vissa saker jag stört mig på när det gäller hemmet och ta hand om bebis och hur vissa (Daniel) kanske tar lite för givet att jag ska fixa det mesta. Tar på energin att ta hand om bebis på nätterna, ta hand om bebis på dagarna, fixa med hemmet osv, dessutom kommer jag ju aldrig hemifrån så fort han är borta eftersom vi bara har en bil och då ser jag ju allting som måste fixas och som bara blir fixat om jag ligger på.

Så idag brast det. Hade precis berättat att vi måste beställa tårtor idag så bestämmer han med en kompis att han bara ska duscha sen sticker han över. Men, vi ska ju iväg och beställa tårtor. Ja, det var allt som behövdes. Det finns en del att ordna med innan jag fyller och jag vägrar stressa arslet av mig halva min födelsedag. När han träffar sina kompisar så gör han det hela dagen, från ca 12-22, så för mig blir det ännu en dag av att gå hemma. Så vi pratade, det gör vi bra faktiskt, vi har aldrig skrikit på varandra. Åkte och fixade tårtor sen stack han till stan. Halv åtta kommer han hem med röda rosor och ber om ursäkt att han varit ett asshole med små tårar i ögonen. Men Älskling! Han har absolut inte varit ett asshole, bara lite lat ;-) Så nu ligger han på plus igen ;-)

Av Sofia - 25 juli 2011 13:44

Mitt humör går upp och ner. Det är verkligen mycket roligare att vara hemma med bebis nu när hon är större men faaan vad trött jag är på att inte ha bil. Bara att kunna åka ner till ica för att köpa mjölk eller kanske åka till Åsby mini zoo för att fördriva en timme hemifrån. Men snart så....

Har beställt tårtor idag till Fredag, maten fixar jag själv men tårta till ca 30 pers gör jag inte :-) Har ju öppet hus men har bjudit in de jag vill ha där så det är väl en typ av öppet hus kan man säga. Ville inte ha allt för mycket folk så det känns väldigt bra. Daniel var tvungen att avslöja sig lite när jag hade lagt mitt schema till jobbet. "ehhh, den där helgen kan du inte jobba"

"nehe, varför inte? du är ju ledig"

"nämen du kan inte....."


Nyfis nu ju, vad har han hittat påååå?!?!


Var så uttråkad tidigare att Elisa fick en present i förskott. Fixade ett litet bollhav och hon har roat sig länge med att stoppa bollar här och där ;-)

Av Sofia - 19 juli 2011 09:01

Musklerna vid min ena skuldra har värkt ett tag nu, knutor och skit. Anledningen? Att Elisa sover många fler timmar i sängen med oss nu än vad hon gjorde för nån månad sedan och hon sover bäst när hon ligger nära mig och det betyder att jag ligger på typ samma sätt i samma ställning varje natt. Har försökt att vända ryggen till och det funkar korta tag åt gången men hon vill gärna att mamma ligger och andas i håret :-) Började misstänka att det faktiskt har blivit en vana för Elisa att komma till oss när hon vaknar på natten för nu har jag prövat att lägga henne i spjälisen men det går inte efter ca 23:30 men hon somnar oftast om utan problem så fort hon hamnar i mammas och pappas säng utan bök och stök. Skönt att det inte är så varje natt iaf men jag har fått en ny vana med att alltid gå och titta till henne innan jag själv somnar och försöker ge henne nappen om hon tappat den för då ökar chanserna att hon sover hela natten i egen säng. Samtidigt har jag blivit så van vid att ofta sova med henne så ibland kan jag vakna vid 3-4 tiden och undra vart bebisen är och få lite lätt panik att hon hamnat under täcket om hon inte vaknat än. Precis som när man ammade som mest och vaknade och hade inte en aning om man lagt tillbaka henne i spjälisen eller inte (vilket jag alltid hade gjort, spökiga mammahormoner är fan jobbigt!)  ;-)


Nu ligger Elisa och Daniel och sover i soffan, kanske ska gå ut och måla. Bordet är klart och inburet och det hann gå hela 2 minuter innan Elisa la en bit uppblött papper på bordet så blev det trycksvärta som var svårt att få bort. Nackdelen med vitt kanske ;-) men det blir fint.

Av Sofia - 18 juli 2011 20:41

Är helt dagvill, vet inte hur många gånger jag undrat vilken dag det är dag och varje gång har det tagit tid innan jag fattat att det bara är måndag. Tror hela tiden att det är onsdag och att jag glömt ställa ut soptunnan. Bli ju helt ding när man går hemma hela tiden och sambo jobbar varannan helg.


Dagarna med Elisa bli bara roligare och roligare, även de dåliga dagarna känns mer uthärdliga nu när hon snart är ett år. Hon dansar till MTV, tycker tecknat är rätt intressant, lärt sig att det låter ännu mer om man slänger ner saker i trappen, vet hur man sätter på vattnet till badkaret och så ropar hon efter pappa eller katterna när vi är på övervåningen med ett högt DAAAAHHH!! just ja, hon försöker ge nappen till sina gosedjur och trycker med den vid munnen på dem, när hon pillar vid diskmaskinen ger hon faktiskt saker till en med ett "där" istället för att bara slänga de vilt omkring sig. Lilla pluttan!

Något som inte är kul är att hon måste skrika en stund innan hon kan somna på dagarna, skittrist att behöva brottas med en skrikande bebis i famnen och det spelar ingen roll hur trött hon än är, som tur är så skriker hon max en minut så det är uthärdligt iaf.


Nu mys med sambo, imorrn ska jag lämna in schema för hur jag vill jobba i september, känns helt okej faktiskt...just nu iaf ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards