Alla inlägg under januari 2014

Av Sofia - 29 januari 2014 20:19

Har vägt mig...det var, intressant. Visste att jag gått upp 5 kg och tippade på ytterliggare ett kilo but no! Jag har nu gått upp nio kg i vikt(!). Förra gången gick jag upp 17 kg totalt och då hade jag MYCKET vätska i kroppen på slutet. Jag har hela tiden haft en känsla av att jag kommer gå upp mer i vikt denna gång och fortsätter det så här så kommer det bli 25-30 kg plus! Konstigt nog så har jag fortfarande small i mina mammakläder. Kommer vara i mitt livs form lagom till bikinisäsongen, nyförlöst och allt ;). Min största last är sötsaker, måste skära ner på det nu men det är det enda som alltid är gott, det och söta drycker som t ex juice, åh gott!! Men är det någongång i livet man kan vara rund och go så är det ju när man väntar barn så känner mig egentligen inte så stressad av det. Får hoppas att det rinner av lika fort som efter förra graviditeten. Nog om det. Igår hade jag och sambon lite egentid då Elisa sov hos mormor och morfar. Hann med en del, lunch, fika, shopping, klämma på barnvagnar och dessutom har vi nu beställt en vigselring till mig!!! Vi skulle bara titta lite men så fastnade jag för en ring och det var 30% rabatt så vi slog till. Vi vet inte ens när vi ska gifta oss, vi vet bara ATT vi ska gifta oss och det hyfsat snart. Gärna innan nästa vinter om jag får bestämma. Det blir inget stort bröllop och antagligen inte i kyrkan. Typ så långt har vi kommit :). Vi åt middag på Indigo, såååå god mat. Är nog min favvorestaurang just nu. Avslutade dagen med en film i soffan med lite godis. Hämtade upp skruttan efter jobbet idag och det är ju så härligt när hon springer och kastar sig i famnen när hon ser mig. Vi kom hem rätt sent så det fick bli smörgåsar och yoghurt till middag men vi festade till det lite och la en picnicfilt på golvet och så åt vi där. Imorrn är hela familjen ledig så då kanske det blir en tur till badhuset. På fredag är vi också lediga men då är det min farfars begravning så då får dagen bli som den blir, fin hoppas jag.

Av Sofia - 20 januari 2014 15:30

Nu har halva graviditeten passerat, helt sjukt. Idag är det 139 dagar kvar till BF. Det märktes idag när jag provade kläder på min shoppingrunda efter jobbet. Nog för att jag visste att jag hade mage men ja, den är visst större än vad jag själv tror. Många påstår att man inte behöver mammakläder utan att det räcker med att gå upp i storlek med de vanliga kläderna. Alltså, nej! Kläderna sitter ju för jävligt, tajt över magen och helt slappt vid axelpartiet och bara...blä. Men en vanlig kofta fick det bli och en större BH. Annars blev det bara två par leggings och två linnen till Elisa. Hon växer heeela tiden och hennes byxor börjar bli för korta. Jag förstår inte var hon får sin längd ifrån, lååång och smaaal :) Det fick bli en ny pulka till grannflickan också för den körde min kära sambo sönder i pulkabacken igår, min älskade klant! När min mage började protestera och ville vila styrde jag kosan hemåt, har ju varit en lång dag. Började jobba kl 05, samma imorrn tyvärr. Nu passar jag på att vila innan resten av familjen dyker upp. De har åkt pulka och fikat med mormor idag. 

Av Sofia - 12 januari 2014 10:49

Ligger i soffan och slappar medans mina hjärtan är och åker pulka i backen med grannarna. Har iaf startat den andra maskinen tvätt för dagen och torkat rent kökslampan, den blir visst lite flottig där i köket från allt stekos trots en bra köksfläkt ;) annars då? Jovars, känner mig redan nästan höggravid. Magen är lika stor som i vecka 28-30 när jag väntade Elisa och nu går jag in i vecka 20 på måndag(!). Stödstrumpetiden är snart här, halleluja! Trött är jag mest hela tiden och sammandragningar har jag haft då och då i någon vecka nu. Nu vill jag bara att tiden går fort så jag får hålla min lilla flicka!

Av Sofia - 7 januari 2014 21:41

Idag har vi äntligen varit på det efterlängtade ultraljudet! Jag skrev fel förut om att jag skulle vara i vecka 20 men det är fel, vecka 19 ska det ju vara. Jag var sååå nervös innan. Varför vet jag faktiskt inte, jag har ju känt bebisen varje dag sen julafton. Första gången jag kände bebisen var jag i vecka 13(!), ville inte riktigt tro det då, det var ju så tidigt men det var tydliga små pickningar precis innanför blygdbenet. Naturligtvis fick vi vänta ca en kvart extra men till slut så. I magen ligger det en prima liten flicka! :) Nu blir sambon ensam med tre bruttor i familjen, haha! jag blev flyttad från 18+4 till 18+1 så nytt BF är den 8:e Juni. Känns så väldigt underbart att ha sett bebisen och att allt ser bra ut. Nu är det mer verkligt och jag är så nyfiken. Hur lik Elisa kommer lillasyster bli? Moderkakan ligger i bakvägg och det är nog därför jag känt så mycket sparkar och rörelser redan, även sambon har känt. Med Elisa hade jag kakan framme och jag hade inte känt någonting alls innan ultraljudet. Eftersom det är en tjej så har vi ju allt färdigt här hemma men liiite nya kläder får det nog allt bli, det är ju så mysigt att gå och förbereda :)

Av Sofia - 3 januari 2014 19:23

  

Nu är årets bästa högtid förbi och det var den bästa julen på länge. Så mysigt, inget stress och bara alldeles, alldeles underbar :) Elisa vaknade alldeles pirrig och hittade sin julstrumpa under sin lilla egna gran på hennes rum. Öppnade lite klappar, jag och sambon bytte varsin klapp med varandra.  Sedan gick vi ner för trappen och tittade efter om tomten hade varit där också och lämnat klappar och ätit sin fika vi ställt fram kvällen före. Visst hade tomten varit där och det var så mysigt att se Elisas reaktion när hon såg alla klapparna under granen och att det bara var smulor kvar av pepparkakan. Lugn frukost och innan lunch kom gästerna och julbordet började ställas i ordning. Gottebordet var fullt av godsaker, nötter och frukt. Sedan rullade julafton på alldeles för fort. Mat, Kalle, godis och sen kom jultomten! Elisa hade träffat tomten på en julmarknad två veckor innan jul och önskat sig en doktorsväska och det blev stora ögon när tomten faktisk hade en doktorsväska i sin säck. Elisa fick som vanligt en mängd julklappar och hon ville leka med varenda en. Hon fick bl a en kassaapparat, kundvagn med mat, pippikläder, stor gunghäst, en krypande docka och en hel del andra saker. Populärast blev nog en stor rymdstation med rymdgubbar och flygplan. Efter snuttan somnat på kvällen så hade jag och sambon våran egna julklappsöppning med tända ljus och mys i soffan. Tyvärr avslutades kvällen med att jag mådde nåt så fruktanvärt illa. Det slår fortfarande till det där illamåendet men det är inte så ofta nuförtiden. På juldagen skulle vi ha åkt till Elisas farfar men det blev inställt pga sjukdom så vi var hemma och det var grymt skönt! Elisa fick leka med sina nya leksaker och så fick vi besök av grannarna istället. Käkade lite julmat och julgodis, lekte och tittade på film. Annandagen blev det middag hos mina föräldrar, gott gott. Sedan julafton har jag känt bebisen någon gång varje dag och har även fått första sparken så det känns i handen :) ska bli sååå spännande att gå på RUL om några dagar!! 

Ovido - Quiz & Flashcards