Alla inlägg under juli 2013

Av Sofia - 25 juli 2013 20:26

Semestern rullar på här uppe i Dalarna. Mycket solsken och bad på sandstranden, vattnet är härligt att doppa sig i och skruttan njuter och tjuter av förtjusning när vattnet kyler ner magen. Igår var vi till Tomteland, en riktig sagovärld och jultomtens hus var så fint och mysigt att det nästan sög till i min jultarm ?Elisa trivdes och tittade med stora ögon på allt men att vara nära jultomten var allt lite läskigt. Stortrollens hus var också riktigt bra uppbyggt men fisan blev skraj då vi sagt att det var trollens hus och ville prompt gå ut på momangen. Förutom jultomtens hus var nog djuren favoriterna. Lagom mycket folk, i tomtens hus var vi nästan helt ensamma, skönt när man vill utforska alla rummen såsom tomtens kök, sovrum, vardagsrum och rummet där alla klappar var. Kan lätt tänka mig att åka tillbaka dit! Just nu har jag precis lagt Elisa för natten och andra hälften är ute med båt och fiskar. Sitter utanför husvagnen och hör grannens papegoja göra alla möjliga ljud, ringsignaler, kluckande vatten och burkar som öppnas verkar vara favoriterna ?Hoppas på lika fint väder resten av veckan, imorrn blir det nog bad igen, om jag har lust drar jag ut till nån loppis, vi får seee.

Av Sofia - 21 juli 2013 23:25

Då var vi på väg igen. Mot Dalarna med husvagn, ska bli mysigt och kanske att vi även träffar jultomten på Tomteland. Bestämde oss i lite senaste laget att dra iväg ikväll istället för imorrn, tänkte att skruttan skulle sussa i bilen och vi får komma en bit på vägen utan att en hel dag går åt. Stressade stjärtarna av oss och drog middag och mathandling i stan innan vi drog ut på den långa färden. Elisa vägrade dock somna utan sin välling så fick bli ett kvickt stopp på Statoil och skaka ordning på en flarra. 22:30 somnade hon till slut, helt otroligt och hon var på rätt gott humör hela tiden. Får se hur långt vi hinner ikväll men sova efter vägen lär det bli.

Av Sofia - 19 juli 2013 20:03

Nu är vi på väg hem efter fullspäckade dagar. Fisan har somnat för natten i bilen och vi vuxna njuter av tystnaden ;) stugan vi hyrde låg i idyllen bland hästar och kohagar och vi fick besök av både hund och katt. Första dagen hängde vi på stranden, tyvärr var det iskallt i vattnet men fisan lekte glatt i sanden och fick närgånget besök av nio andungar, sockersöta! Andra dagen var det dags, dagen var kommen för att träffa Pippi och Emil på Astrid Lindgrens värld. Började alldeles utmärkt med att jag upptäckte att skötväskan var kvarglömd i stugan. Den skyldige fick dra iväg till Ica för att köpa blöjor och wipes. Jag och fisan kirrade biljetter under tiden. Den där parken var värd varenda krona, helt suveränt bra! Elisa var supernöjd och helt i trans när hon såg föreställningarna med Pippi och Emil. Mattisborgen fick vi dock lämna då det var för läskigt. Flera småbarn som blev ledsna. Får nog vänta några år. Stort plus för att det inte finns massa plast och färgämnesslafs att köpa. Inga sockervadd, popcorn, slush, gott och blandatpåsar eller liknande. Vi har redan bestämt att åka tillbaka. Idag fick det bli marknad och så köpte vi med oss rökt sik och aioli och åkte ut till ett naturområde med lantbruk där vissa scener från Alla vi barn i Bullerbyn och Emil har spelats in. Också helt perfekt, de här dagarna har verkligen inte kunnat vara bättre! Supernöjda alla tre! :)

Av Sofia - 15 juli 2013 21:13

Älsklingen kom hem äntligen i lördags och luktade fisk ;) det firade vi med räkor, västerbottenpaj, vitlöksbröd, brie och vitt vin. Choklad och jordgubbstårta till efterrätt, mycket mumsigt! Elisa fick hjälpa till med tårtan och var så nöjd med att få slicka av visparna med grädde. Efter middagen blev jag helt slut och sov i stort sett i 13 timmar. Så fruktansvärt behövligt! Idag har vi packat och småfixat och både mormor och farfar har hälsat på. Jag försökte få till en snabb klippning men det gick tydligen inte att få så får gå med ostyrig buske till hår i några dagar till men jag kom hem med lite kläder till mig iaf. Färgat håret har jag hunnit med så liiiite ordning blev det i huvudet. Imorrn bär av mot Småland och Astrid Lindgrens värld! Kommer bli supernajsigt!

Av Sofia - 12 juli 2013 23:06

Fick sova hela natten och ändå var jag helt död när skruttan skanderade att det var "dags att gå upp nu!!" Klockan halv nio. Masade oss upp till soffan och käkade frukost framför TV:n. Höll oss hemma idag så fisan fick gå utan blöja hela dagen och idag sa hon faktiskt till att hon behövde kissa innan det kom en endaste droppe men mot kvällningen glömdes det dock bort två gånger men varje framsteg räknas! Plockade blåbär för första gången i år och även några hallon hemma i trädgården. Badade i poolen både mamma och barn och plaskade och lattjade, försökte få till lite solning i godan ro bredvid poolen men då skulle det lekas affär så ingen lugn stund. Annars har det inte hänt så mycket, lite dammsugning, matlagning och tvätt av kläder och sånt tråk men det måste ju göras tyvärr. Elisa har varit på växlande humör i stort sett hela dagen. Ena stunden glad och nöjd och leker själv sen plötsligt var inget bra och ville bara vila med nappen och filt och mamma skulle prompt sitta bredvid. Hade tänkt rensa i klädkammaren och titta på film när fisan somnat men inget har blivit av, bara slösurfat med TV:n på i bakgrunden. Ingen ork men det finns ju fler dagar. Till middagstid imorgon ska pappan i huset ha anlänt hem så tänkte fixa lite gott att äta, räkor och vin kanske?

Av Sofia - 11 juli 2013 23:50

Dagen startade med frukost på altanen innan mormor kom och vi drog till Åsby. Promenerade runt skantzsjön innan det blev dags att hälsa på kaninerna. Elisa skuttade fram och var på ett strålande humör. Lunchade på cafe't och hade det gött ett tag innan rutschkanan skulle åkas ett antal varv. Promenerade lite mera innan det fick bli glass på badet. När vi kom hem och det var dags för mormor att åka så åkte underläppen fram på skruttan. Hon älskar verkligen sin mormor och vill aldrig att hon ska åka hem. Det gick fort över iaf och då var det dags att vila lite i soffan innan middagen, blir ofta att vi myser ett tag just innan middagen. Gick på promenad innan det var dags för sängen och vi hittade hallonbuskar längs cykelbanan där det fanns några mogna hallon. Fråga mig inte om de var goda för jag fick ingen själv. Efter en dag med mycket aktivitet tänkte jag att läggningen skulle vara lättare än lättast, ha! Kan inte minnas sist det tog så lång tid. Var tvungen att gå upp igen efter ett tag och titta på ett avsnitt av biet Maja för Elisa var superpigg. Sen fick jag sjunga tills hon somnade, klockan 21! Hon sa att hon skulle vara vaken tills pappa kom hem och han kommer ju hem på lördag. Blev lite orolig att hon skulle höra att pappa faktiskt kom hem och hämtade upp lite saker just när vi la oss för andra gången men hon hörde inget och jag blev utan min kyss jag hade sett fram mot för han hann åka igen innan jag lyckades ta mig ut från sovrummet. Avslutade kvällen med film som jag bölade till, en film om tsunamin. Tänker lägga mig bredvid min fina dotter nu och tänka glada tankar. I morgon kväll får det nog bli en komedi så man får lägga sig glad!

Av Sofia - 10 juli 2013 21:25

Drog en trevlig vända till stugan med vänner med bad och grillning, najs. Kom hem igår och sambon fick packa om väskan för idag drog han iväg på fiskeresa. Han jobbade sin sista dag idag så han kom bara hem och vände i stort sett. Så storfiskarn ser vi igen på lördag. Jag och lillfisan vaknade upp till regnigt väder så vi drog en shoppingrunda idag med tillhörande shoppinglunch. Erikslund är perfekt med deras små lekplatser så kan hon leka av sig innan mamma vill gå till en ny butik. Köpte bl a ett lektält med kryptunnel och en födelsedagspresent till fisan som jag turligt nog kunde smyga med så hon såg den aldrig. Kom hem och packade upp och fisan ritade på sin nya rittavla som jag äntligen målat i hennes lekrum. Sedan tog energin slut så det fick bli filmmys i soffan innan middagen. Nu vila upp sig för morgondagen, då blir det kaninklappning.

Av Sofia - 5 juli 2013 20:45

Välkommen du ljuva semester! Sista dagen på jobbet blev dock lite smärtsam. När jag vaknade på morgonen sträckte jag på mig och det bara small till vid skuldran och nacken, superstel! Kunde knappt backa ut bilen och de första timmarna på jobbet blev lite kluriga då jag knappt kunde sträcka upp armarna. Blev lite bättre under dagen iaf och kl 12 blev det ledigt i fyra veckor. När skruttan somnat på kvällen fick sambon massera mig rejält. Är inte bra idag heller men kan röra mig obehindrat iaf. En massage till så....första semesterdagen har varit lugn, jag har varit rätt trött och sambon varit borta jobb från tidig morgon till sen kväll så jag och skruttan har mest myst hemma. Tvättat lite, pysslat lite, lagat mat, läst sagor, tagit en promenad, hoppat i sängen och så har Elisa varit utan blöja från morgon till kväll. Tre olyckor och två lyckor har det blivit. Bara att köra vidare nu och hoppas att hon lär sig snart att hinna säga till innan kisset kommer och inte bara innan bajset kommer men jag är iaf tacksam att hon säger till då iaf, räcker att torka kiss ;) hon har lärt sig hur cd-spelaren fungerar nu och hon byter även skiva själv, smarta unge.

Ovido - Quiz & Flashcards