Alla inlägg under juni 2011

Av Sofia - 30 juni 2011 10:11

Ett mirakel har skett! Snuttan sov från straxt efter kl 19 till 06:20 i ett svep! Inte ett pip på hela natten! Kan det vara så att den besvärliga fasen är över nu? Vågar inte hoppas, ställer in mig på böknatt ikväll igen så jag inte blir besviken ;-)


Har provkört nya vagnen nu och den går som en klocka och Elisa somnade snabbt i den, hon som vägrat somna i vagn på sista tiden.


  

Av Sofia - 29 juni 2011 21:56

Ahhh! sov som en klubbad sälunge inatt och sovmorgon blev det också, till 9:30.


Säsong 4 på True blood har äntligen kommit också så vi drog ett avsnitt till våran lyxbrunch innan vi drog igång stora städrejset. Sedan blev det stan och vi köpte en barnvagn på vägen till mormor och Elisa. Japp, nu står det en svart och rosa Hauck Saturnus 2010 i garaget och bara väntar på att provköras. Elisa har visserligen redan provsuttit den men inte på en riktig promenad. Hittade den på Barnshoppen för 2500kr. Mjuklift ingick så nu har vi en vagn redo från start tills nästa bebis kommer om något år :-) Hade aldrig hört talas om märket innan och efter googling verkar åsikterna vara lite delade men jag tycker den verkar hur stabil och bra som helst och då är den ändå begagnad om än inte så gammal. Blir nästa bebis en pojke får han vackert acceptera att den är lite rosa ;-)


Så nu står det 4(!) vagnar i garaget, fast en är trasig och ska slängas. Ska väl försöka sälja gamla vagnen som är en Brio-05. Den fjärde vagnen är en sulky som vi kunde sätta babyskyddet i, den är skitbra men Elisa måste åka framåtvänd och det gillar varken jag eller hon så den blir perfekt när hon är större. På den nya vagnen kan man vända handtaget också vilket är perfekt.


Nu läsa bok och krama stora hjärtat innan lilla hjärtat vaknar och vill bli kramad :-)


BVC

Av Sofia - 27 juni 2011 22:13

10-månaderskontroll idag. Elisa har gått upp hela 25g och växt 0,7 cm, så nu väger hon 8165 g och är 74,7 cm lång. Sköterskan var inte det minsta bekymrad över att hon i stort sett stått stilla sen sista vägningen men jag tycker nog att hon kunnat ha tjockat på sig lite :-)


Har tyvärr inga uppgifter på min vikt och längd för 10 och 11-månader men har för mig att jag vägde 10.4kg vid ett år, får se var fisan hamnar för nästa gång vi ska dit är för ett-årskontrollen. Herregud vad snabbt det går!!

Av Sofia - 27 juni 2011 21:58

Men snälla! Kan den här perioden gå över snart!?!Nu har fisan sovit kasst i tre veckor, som tur är har hon haft en del nätter där det räckt att hon legat tryckt mot mig och sovit ganska gott men nu är det riktigt olidligt bökigt. Natten till idag vaknade hon halv tre och sen var det bök, gråt och ja...bööööök. Halv fyra tog vi tempen, 37,2, skönt att febern försvunnit iaf men hon fick en alvedon iaf för vi misstänker tandsprickning. Sen fick jag gå fram och tillbaka och vagga henne i famnen. Nångång efter fyra somnade hon, hon satte sig spikrakt upp en gång men föll ihop mot mina lår och sov så resten av natten/morgonen. Själv fick jag ha en bebisfot i vardera näsborre men man bryr sig föga när man är utmattad ;-)

Imorrn ska hon sova hos mormor och morfar så jag och Daniel får sova ut, ska bli intressant att se hur det går, hon är supertrygg hos mormor så den biten bekymrar mig inte, däremot kanske morfar kommer vara lite trött på jobbet på onsdag ;-)


Av Sofia - 26 juni 2011 20:20

Igår slog Elisa alla rekord och ville komma upp till våran säng redan kl 22! Försökte smyga tillbaka henne när hon somnat men halvvägs ner i spjälisen kom protesterna så mamma fick vackert gå tillbaka och krama bebis under natten. Och under natten kom febern på besök, kl 05 fick Daniel gå upp och ta tempen och ge henne alvedon. Hon har inte varit gnällig under dagen men väldigt trött och har mest gosat och sovit i famnen. Fick pluppa i en till alvedon på eftermiddagen, hon har fortfarande feber men vi får väl se hur natten går. Tycker mig kunna ana flera tänder under tandköttet där nere så kanske är det dem som spökar? don´t know. Ska till BVC imorrn så får väl fråga om råd då om inte febern gett med sig.


Midsommar var väldigt trevlig ute på landet. Fixade egen midsommarstång men det blev ingen dans ;-) Drack första snapsen på 19 månader, sist jag drack snaps var i början av december -09 då jag var på julbord med jobbet, plussade 18:e december. Synd bara att det inte var lite varmare. Nu i midsommar alltså, inte julbordet ;-)

Elisa var så söt i sjömansklänning men tyvärr dog batterierna i våran kamera innan jag hann ta kort men nån annan plåtade säkert.


Nu blirre karra och chirre....



hmmm...om man ska vara petig och det ska jag så var det inte 19 månader utan nästan 18 1/2 månad utan snaps ;-)

Av Sofia - 23 juni 2011 20:26

Lägger i sista växeln med alla göromål innan man kan ta midsommarledigt. Fast det är inte så mycket kvar nu. Daniel ska fixa frågor till en tipspromenad och jag ska slå in lite paket för imorrn fyller min far år på självaste aftonen och mor min fyllde i måndags så hon ska också få paket imorrn då vi inte firat henne ännu. Annars är det bara lite packning kvar men det går på en pisskvart sisådär enkelt tippat....troooligt! ;-)


Peppar mig med lite rödtjut, tjofaderittan!

Av Sofia - 22 juni 2011 21:13

Idag upptäckte jag tand nr 7! så det var visst därför sömnen fortfarande är lite knackig. Hon hade två bra nätter förut men sen vände det igen, now I know why!

Elisa slog rekord idag också, ca 40 sekunder stod hon helt själv mitt på golvet! Men än så länge hinner hon bara med två steg. Prövade en 1-årsburk till lunchen idag och det gick ju hur bra som helst att ge henne, fick mosa bitarna litegranna men annars var det smaskens. (peppar, peppar, ät nu imorrn också gumman!) ;-)


Nu har vi äntligen fixat upp hyllor så vi får undan DVD-filmerna så inte Elisa når dem. Fick ju plocka upp drivor med filmer på kvällarna :-) När Daniel ändå var igång så föreslog jag att vi skulle sätta upp tavlor i tvättstugan och jodå det var bara att säga vilken tavla vi skulle ha vart så skulle han fixa det. Jag säger att den tavlan ska vi ha till höger och de andra till vänster och går sen därifrån. Kommer tillbaka och ja, de satt verkligen till höger och vänster, kanske lite väl långt åt höger och vänster så jag frågar vad han tänkt ha i mitten egentligen? "men du SA ju höger och vänster!" mmmm, jooo, jag sa ju det   

Av Sofia - 20 juni 2011 21:12

Börjar med det här med Elisa och maten och nu tänker jag nöja mig med att säga: mat-bra. Vågar inte säga nåt annat, don´t jinx it liksom ;-)

Den sjätte tanden har ääääntligen trängt igenom tandköttet nu, lyckades få en glimt häromdagen utan att hon försökte nafsa mig i fingrarna, hon gör det ungen när jag vill se om nån ny tand har kommit eller när jag ska dra på henne kläder. Vi har flyttat tillbaka henne till sitt rum nu, vi får väl flytta ut henne igen om hon blir störd av värmen. Om den nu behagar komma tillbaka. Blev alldeles för bökigt att smyga ner för trappen när man lagt henne utan att väcka henne igen. Hade hon sovit en stund gick det bra men det är drygt i längden att dröja sig kvar på övervåningen utan att ha nåt att göra. För nån dag sen hade Daniel jour och sov borta och Elisa krånglade som faen vid läggningen och hur jag än försökte så kunde jag inte smyga nerför trappen utan att väcka henne. Hungrig var jag också men jag hittade en chipsskål i sovrummet som jag tjoffade i mig och en timme senare kunde jag smyga neråt. Bra att man städar dåligt ibland hahaha!

Sova ja....det har varit sisådär på sistone för snuttan. Det började med fler och fler uppvak och till sist kunde vi inte söva om henne i sängen längre utan när hon vaknade första gången på natten var det bara att lägga henne mellan oss. Det har funkat hyfsat bra men natten till igår var lite lätt olidlig då hon från kl 02 till 04   bökade runt i sängen. Upp i krypställning, kröp upp på min mage och lyssna på det här, hon t.o.m klappade händerna, I SÖMNEN! Jag fick ligga och hålla om henne  och luta kinden mot hennes huvud och då låg hon hyfsat stilla.


Det är rätt mycket krångel nu med sömn och läggning men det verkar vara vanligt i hennes ålder, som tur är så är hon rätt nöjd och glad om dagarna och ääälskar att kramas och leka med vatten. Nu kommer hon nog rätt snart stå helt själv också skulle jag tro för det blir längre stunder för varje dag och att stå på huk verkar sitta rätt fint nu.


För övrigt har hon nog missuppfattat vem som är vem här hemma. Vi var ute och gungade mellan regnskurarna idag och ena katten kommer fram. Elisa pekar mot katten bestämt och säger högt och tydligt "PAPPA" och ler stolt. ehh, nja   

Ovido - Quiz & Flashcards