Alla inlägg under maj 2014

Av Sofia - 26 maj 2014 00:00

Det blev ingen mors dagbebis. Jag vet att det är 14 dagar kvar till BF men jag hade fått så många tecken att nåt kanske var på gång så...det är bara att fortsätta vänta. Har iaf fått blommor och teckningar av Elisa idag. Blommorna hade hon plockat själv med hjälp av mormor, väldigt fina! Vi åt tårta med mormor och morfar och sen fick skruttan hjälpa pappa att tvätta bilarna. Nu sova, imorrn blir det ny vecka med nya tag. Dessutom vecka 39!

Av Sofia - 23 maj 2014 14:26

16 dagar kvar till BF! Efter jag lämnade skruttan på dagis åkte jag in till stan för lite shopping. Egentligen ville jag bara hem och sova men insåg plötsligt att jag inte hade några passande byxor eller kjolar att ha efter förlossningen. Ville ha något hemma att dra på mig så det var bara att åka. Hittade till slut ett par mjukbyxor, två kjolar och två par linnen. Elisa fick klänning, linne, trosa och badbyxa. Lyckades hålla mig från att köpa bebiskläder men tittade lite iaf :). Handlade lite fredagsgott på city gross innan jag åkte hem. Planen var att äta en snabb lunchsmörgås och sen hinna med en liten tupplur innan dagishämtning men istället upptäckte jag att jag fått en liten blödning. Livmodermunnen har visst börjat öppna sig! Så jag drog i mig smörgåsen och packade Elisas väska för hon ska få följa med mormor och morfar ut på landet denna helg också. Sen kunde jag inte slappna av. Sambo går på sitt 24-timmarspass imorgon bitti, hade helst haft honom hemma men han kan komma hem på 30 minuter så det får gå. Nu ska jag snart hämta på dagis, fixa lite pannkakor till Elisa, invänta mormor och sen vinka hejdå till mitt lilla hjärta vid kl 18. Sen får förhoppningsvis jag och sambo våran sista ensamma kväll tillsammans Men jag kommer vänta på att värkarna börjar, när som helst nu!!

Av Sofia - 19 maj 2014 13:18

Sådärja, nu har 37 fulla veckor av graviditeten gått så nu är jag i vecka 38 dårå. 20 dagar kvar till BF. Elisa föddes på BF-10, alltså 38+3. Jag börjar känna mig redo och vill att hon kommer snart. Jag hoppas på den 25/5 som är Mors dag. :) Det börjar faktiskt bli lite tråkigt att gå hemma, något jag aldrig trodde jag skulle säga men ju längre tiden går desto mindre orkar jag och nu har jag dessutom blivit förkyld, bra tajming! Dagarna går mest ut på att få tiden att gå och jag längtar efter lite mera ork så Elisa inte tycker jag är världens tråkigaste. Nu ska jag slappa vidare i soffan medans sambo och barn är hos grannarna och leker.

Av Sofia - 16 maj 2014 18:48

Den här veckan har varit påfrestande! Sambo började i söndags med att lägga om garagetaket. På måndag morgon vaknade Elisa med ögoninflammation. Jag erkänner villigt att det är supertungt att ta hand om en trotsig treåring när man själv är höggravid och sååå jäkla trött. Senare på dagen har det läckt in vatten, mycket vatten i garaget då presenningen inte har varit tät nog. Turligt nog blev det lätt fixat. Halva tisdagen fick sambo avlasta mig med Elisa, jag sov i flera timmar. Sen kom onsdagen och sambons 24-timmarspass på jobbet. Jag och skruttan drog till bokhandeln och köpte ett nytt spel som vi kunde fördriva tiden med. Jag hade börjat lagt märke till att bebisen i magen kändes väldigt slö och det sen redan i måndags. Jag kände att hon rörde på sig svagt men det var inte alls som förut. Inga fötter som stack ut från sidan så man kved och nästan inga reaktioner när man buffade på magen eller drack kallt. Så när vi satt och spelade som bäst bestämde jag mig för att ringa förlossningen och rådfråga. Jag sov ju ännu sämre när halva nätterna gick åt till att få liv i bebisen och eftersom sambon skulle vara borta över natten ville jag inte riskera något. De bad mig komma in för en kontroll så det var bara att hoppa in i bilen direkt. Elisa släppte jag av hos mormor och sambo mötte upp mig utanför förlossningen. Snacka om nervös jag var i bilen innan jag kom fram! Efter ctg och ultraljud var jag lugn igen. Bebisen mådde finemang! Lång tid tog det dock, ca 2,5 timme då läkaren var upptagen men det gjorde inget alls. Nu visste jag ju att allt var bra. Hämta upp skruttan, hem och sen bums i säng. Torsdagen gick åt till att aktivera Elisa så gott det gick så mannen fick jobba med taket. Dagens överraskning kom mot kvällningen. Slemproppen gick! Jag märkte aldrig av den med Elisa så det blev ju lite spännande när jag fick uppleva det nu. Onda sammandragningar har jag haft hela veckan men efter proppen gick så har det blivit klart värre. Slemproppen har kommit i två omgångar idag med och sammandragningar som KÄNNS! Plockade lite rabarber och trodde ungen skulle komma ut på studs! Nu har Elisa fått pka med sin mormor och morfar ut till deras stuga över helgen. Jag ska vila, ahh, så skönt! Möjligtvis fixa lite blommor men framförallt vila! 

Av Sofia - 9 maj 2014 16:07

Hela den här veckan har jag ansträngt mig lite extra för att känna mig fin trots den stora magen. Har inte en enda gång mött nån jag känner. Idag drog jag på mig skitiga mysbrallor, gummistövlar och collegetröja. Snodde ihop håret i en hafsig tofs och kryddade det hela med gårdagens smink. Kände mig riktigt sunkig men skulle bara göra lite ärenden här i lilla Hallsta. Såklart möter jag tre personer som jag känner varav två är gamla bekanta jag inte träffat på flera år. Vafan! Nu håller jag mig hemma resten av dagen!

Av Sofia - 8 maj 2014 13:15

Barnmorskebesök idag. Bebis mår utmärkt och det gör jag med. Alla värden ser superbra ut och jag behöver inte börja med järntabletter alls denna graviditet. Barnmorskan såg nästan lite chockad ut. " så här bra värden brukar man bara ha som ickegravid". Vi gick igenom förlossningsjournalen med Elisa efter jag frågat om råd kring EDA. Tydligen var min förlossning en dröm för en förstföderska men om jag är öppen lika mycket den här gången när jag ber om EDA tänker jag göra allt för att inte ta den då den bara stannade upp förlossningen. När jag fick klartecken för EDA hade jag bara en liten kant kvar och det tog en timme innan jag fick bedövningen så antagligen var den helt onödig. Jag blev iaf verkligen peppad inför att föda barn igen! 31 dagar kvar, jag tippar att bebis kommer om ca 20 dagar. Nu får jag väl gå över tiden bara för det ;).

Av Sofia - 3 maj 2014 20:45

Härliga lördag! Eller? Nja den här lördagen har jag inte varit mitt soliga jag. Ingen energi, inget tålamod, TRÖTT och tungt att andas hur jag än sitter eller ligger. Elisa har de senaste veckorna kommit in i en trotsperiod som är alldeles underbar. Som tur är så är det inte så farligt när det bara är hon och jag. Värre är det om både mamma och pappa är hemma! En klassiker är att hon bryter ihop precis när middagen är klar. Det ska bytas bestick, inte äta men ingen får peta på hennes upplagda mat, ingen sås och gör man som hon säger så får hon utbrott för att inte fick nån sås, putta bort köksbordet osv osv. Gaahhhh! Hon märker säkert av alla förändringar hemma så det är väl lite känsligt. Alla bebissaker som skötbord, spjälsäng, blöjor, kläder, babygym och gosedjur har ju kommit fram nu. Mitt stora hjärta är på väg att bli riktigt stor, blivande storasystern!!

Ovido - Quiz & Flashcards