Alla inlägg under juli 2014

Av Sofia - 31 juli 2014 21:22

I onsdags packade vi in oss i bilen med picknickkorgen och styrde bilen mot Julita gård för att träffa Pettson och Findus. Vilken underbar dag! Elisa var sååå nöjd och glad. Dem är ju ute hela eftermiddagen med ungarna så de får ju verkligen vara med Pettson och Findus på riktigt. Det blev muckeljakt, lekar, fototagning och matning av hönor innan dagen var slut. Dagen var perfekt även fast det mest blev väntan för en annan som fick ta hand om bebis och packning. Hade jag varit smart hade jag tagit med mig en bok eller tidning. Hedvig sov mest hela tiden så tid hade jag. Kvällen blev en annan femma. Värsta läggningen EVER! Vi trodde hon skulle somna tvärt efter fullspäckad dag och lång biltur men nä. För första gången smet hon ut ur sängen och stack iväg. Jag satt i fåtöljen bredvid hennes säng och ammade Hedvig och Daniel stod i duschen och kunde inte hjälpa mig. Jag blev tvungen att rycka tutten ur munnen på bebis och lägga henne i våran säng för att sedan lyfta fram en storasyster som gömt sig under trappen. Efter en del bråk, skrik och gråt så lugnade hon ner sig en smula och efter en timme somnade hon. Sista 30 minuterna fick jag ignorera henne helt. Satt bara och höll handen men svarade inte på något av hennes "jag är törstig" eller "jag är hungrig". Det har vi gått på förut och då har hon tagit en tugga av en banan och sen inget mer. Kvällens nattning gick dock bra, tack och lov!!

33

Av Sofia - 31 juli 2014 20:45

Så var man ett år äldre igen, 33 barre! Hade en superbra födelsedag som startade med frukost och paket på sängen. Jag hade tagit kort på det jag önskat mig med surfplattan och kära sambon hade gått och köpt allting. Ljuslykta i koppar, doftljus, temugg och klänning låg det i paketen. Från Elisa fick jag en stor ljusmanschett man har runt stora blockljus, hon hade bestämt sig direkt när hon såg den att jag skulle få den av henne. Den passade utmärkt i köket. Blommor fick jag från båda. Fick gäster till lunch som sen kalasade på tårta hela eftermiddagen. Middagen skulle ha blivit hämtmat från bygdens thaiställe men den var semesterstängd så det fick bli donken. Det funkade det med. Kvällen avslutades med lite efterlängtat godis. Nu har jag käkat så mycket gott så jag har väl lite extra att gå ner men fyller man år så...

Av Sofia - 27 juli 2014 23:03

Trots att värmen är lite för mycket just nu så har vi det verkligen superbra. Sista veckan har bjudit på resa till vänners stuga med bad, grill och mycket spring i benen för små barn. Plask i poolen hemmavid, bad i Lisjö, ätit tårta hos grannar, plockat vinbär och hallon med mormor, BVC-besök och idag har vi varit till Tidö slott och kikat in i leksaksmuseet. Idag blir även våran sötaste Hedvig två månader gammal. Nu väger hon 5022g och är 59,5 cm lång, våran stora lillplutta! Hon är så söt när hon är så glad att hon vill skratta högt men inte riktigt får till det. Man verkligen ser att hon vill bubbla ut i skratt, snart så och det kommer bli så härligt att höra, längtar!

Av Sofia - 24 juli 2014 21:54

Har två sovande flickor här hemma i värmen. Lyckades kyla ner övervåningen lite grann iaf men vi var ute till 21:00 innan det blev nattning. Ingen mening att sitta i ett svettigt rum med bebis och få storasyster att sova medans man själv smälter bort. Hedvig la jag ner i våran säng när Elisa somnat och hon var visst trött och verkar ha somnat för natten här bredvid mig. Lilla söta Hedvig som ler med hela ansiktet när hon tittar på oss eller sina gosedjur. Snart är hon två månader gammal(!). Själv ligger jag här och väntar på sambon som var tvungen att jobba över, dessutom är jag sötsugen men nej! Inga sötsaker! På tisdag får jag äta tårta och godis för då fyller jag år så får vänta tills dess. Då har det gått tre veckor utan onödigt snask, känns rätt bra. Nu har jag ca 5,5 kg kvar att gå ner i vikt efter graviditeten. Ska bli intressant att se om jag går ner met i vikt nu. Med Elisa hade jag 4-5 kg kvar så länge jag ammade sen gick jag ner det sista dallret. Magen är dock större denna gång fast det är samma kilon så känner mig mycket tyngre denna gång. Det jämnar väl ut sig med tiden förhoppningsvis.

Av Sofia - 8 juli 2014 23:43

Jag önskade mig värme och värme fick jag! Jag ångrar det nu. Ja, det är härligt men inte för en liten spädis. Det blir toksvettigt att amma en bebis i famnen och en själv blir ju också trött i värmen. Något som dock är poppis är att få ligga naken i skuggan utan blöja, åh, vad det är skönt. Elisa är mest naken hon också och badar och springer i vattenspridaren. Vi tjejer i familjen är på minisemester hos mina föräldrar den här veckan då sambon är på fiskeresa. Grymt skönt måste jag säga. Det räckte rätt fint att vara ensam med barnen två hela dagar i helgen. Det går och det är faktiskt inte så jobbigt som jag trodde. Det flyter på så bra av en anledning, man får inte slappna av. Om bebis sover och storasyster leker själv så får man passa på att laga mat då även fast det är 2 timmar innan det är matdags. Bättre att det är klart för micron än att stå med två griniga ungar och försöka få till nåt. Är det inte mat så är det tvätt, plock, vattna blommor eller nåt annat som att packa in barnen i bilen och handla. Dagarna går hyfsat fort iaf med två barn ;). Den här veckan får jag synda med mat och snask. På lördag börjar lite mer allvar. Nu är jag trött på degen på kroppen. Jag vet att det bara gått 6 veckor sen förlossningen men nu börjar jag ta tag i det här. Nu sova, imorrn loppis.

Ovido - Quiz & Flashcards