Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofia - 29 augusti 2011 22:28

Äntligen har jag köpt lite kläder till mig själv! Har väl gått och trott att jag på nåt magiskt sätt skulle tappa de sista kilona genom att äta godis men det funkar visst inte så har jag hört ;-) De byxor jag har kunnat haft har jag slitit ut rätt bra när jag gått hemma så det var dags för nytt. Känns riktigt bra att ha byxor som man känner sig fin i, inte bara att det funkar. Fick lite motivation till att bränna de sista kilona nu så får väl se hur det går. Får nog lite hjälp när jag börjar jobba igen för då rör jag på mig nonstop hela dagarna. Mitt dilemma är ju godis. Jag ÄLSKAR godis! jaja, ska inte tänka på det för mycket.....nog om det.

Av Sofia - 28 augusti 2011 20:17

Kom hem idag från stugan. Hade tänkt stanna till imorrn men då regnet öste ner imorse och tanken var att Daniel skulle ut och fiska hela dagen och kvällen med en kompis kändes det som en bättre idè att åka hem. Mysigt att vara där men vara där ensam med bebis i regn, utedass, inget vatten, ingen TV är direkt tråkigt. Nu sprack det ju upp lite så jag och Elisa drog iväg till Åsby och tittade på kaninerna. Elisa klappade litegrann på en men jag fick vakta så det inte bara blev kaninmos kvar ;-)

Fast det var regn idag så var det fint igår så då blev det lite bad. Jag och Daniel tyckte det var skönt i vattnet. Elisa doppade fötterna och skrek och la en korv på stranden i ren protest ;-) Tur vi var ensamma där. Nu vågar Elisa äntligen gå när man bara håller i en hand men gå själv gör man bara när man får jaga barnvagnen. Hon har använt den som gåvagn i helgen och när hon släpper taget får man putta fram vagnen lite grann så går hon efter. Hela 26 steg blev det en gång, det tar sig!

Av Sofia - 25 augusti 2011 19:22

Efter en vecka hemma ska vi bege oss till stugan i helgen. Förbereder lite mat nu som vi kan ta med oss så vi slipper stå där och slösa tid. Finns inget rinnande vatten så man gör det gärna enkelt för sig om man kan. Drog iväg på lite ensamtid idag. Skönt att bara vara och strosa runt i lugn och ro. Köpte en höstoverall till Elisa på Barnshopen och hade hoppats på att fynda lite andra kläder också men hittade ingenting. Kläderna som fanns inne nu var inte så roliga, nog för att det är begagnat men det kändes lite väl begagnat om man säger så ;-) Gummistövlar till hösten hittade jag också fast på Skopunkten. Tycker det är så svårt med storlekar på skor till Elisa. Tog med mig skor hemifrån för att jämföra med och det fick bli storlek 20. Haft skitsvårt att hitta stövlar i små storlekar och det här paret var det enda jag har hittat hittills så jag slog till.

En sväng till Ikea blev det igen, undrar hur många gånger på ett år man är där egentligen. Nu äntligen köpte jag den där kulramen med en massa kringelikrokar till Elisa. Varje gång jag gått förbi den så har jag tänkt att den där skulle jag vilja köpa men inte nu. Typiskt mig, den är ju inte dyr så varför jag väntat kan jag inte svara på :-) Avslutade med en sväng till City Gross där det var svårt att slå hål på vissa fördomar mot amerikaner. Efter mig i kassakön står en pappa och pratar engelska, man hör tydligt att han är amerikan. Han har två pojkar i en vagn och den yngsta gallskriker. Han såg ut att vara i Elisas ålder, kanske nån månad äldre. När de betalat ser jag i ögonvrån att han öppnar nån förpackning och ger till lillgrabben som genast tystnar. När de går förbi mig tittar jag ner i vagnen och ser att han gett grabben en marabou chokladkaka (!) Jag är verkligen inte hysterisk när det gäller socker och Elisa har fått smaka både glass, tårta och fikabröd men att ge en hel chokladkaka till en ettåring kändes lite väl kanske....anyways....

Appropå godis så köpte jag just det till helgen som jag högt och tydligt berättade för herr Sambo att det ska vi äta i helgen. Nu är han iväg och ska hämta vattendunkar och köpa gott från bolaget och jag sitter här och undrar om jag ska plundra godiset iaf? Vi måste ju ändå stanna imorrn och handla lite mat...hmmm...

Av Sofia - 23 augusti 2011 13:13

Nu är ettårsbesöket hos BVC avklarat. Tog en timma innan vi fick komma in för sprutan och vi var där när Elisa normalt sover men det gick hur bra som helst. Hon kröp runt och lekte så fint så. Nu väger hon 9120g och är 79 cm lång. En spruta i vardera ben blev det också och jag var beredd på en störtflod av tårar men det kom bara någon enstaka efter den andra sprutan. Hon skrek ju såklart men i typ 10 sekunder så det var riktigt skönt.

Av Sofia - 22 augusti 2011 21:12

Vad gör man en måndagkväll? Bebis sover och sambo fiskar. Slösurfar och är shoppingsugen. Förresten, en del påstår att jag inte har en bebis längre nu när hon fyllt ett år men för mig är hon bebis, hon kan ju inte gå än ju och då är man en bebis ;-) Läggningen gick sådär bra ikväll. Stoppade om henne i sängen men hon låg bara och skrattade. Efter en stund insåg hon att mamma ville inte alls leka och busa så då blev man ledsen. Jag satte ner henne på mattan så hon skulle få busa av sig en stund till och jag gick ut ur rummet en sväng men då blev hon så ledsen så hon bara satt och blängde på mig genom tårarna med en blick som om jag skulle sårat henne djupt. Så det fick bli vaggning i famnen och då sov hon efter 2 minuter.

Hälsat på grannarna idag, alltid lika trevligt. Elisa ville kramas med grannpojken men han var inte lika pigg på den idén ;-). Elisa fick en födelsedagspresent, en klänning som jag själv hade tittat på. De har bra smak där borta i grannhuset :-)


Annars har Elisa kommit in i nån period där hon helst vill krypa in i en. Grinar om man rör sig en decimeter bort. Att kramas är en favorit just nu. Nu på kvällen kramade hon mig och sa "tack, tack, tack" Gullhöna!


Imorrn blir det ettårssprutan och läkarkontroll, läskigt! Sprutan alltså, läkaren funkar väl ;-)

Av Sofia - 21 augusti 2011 20:34

Tagit det hyfsat lugnt idag. Blev en sväng till stan till lite olika ställen. Lunchade på Texmex på Erikslund, gott! Vi har börjat att styla till det lite på övervåningen i allrummet så vi tittade lite efter prylar dit och hittade litegranna på Ikea. Blir lite Afrika över rummet eller vad man nu ska kalla stilen. Måste få bort byrån i björk som står där för björk är ju inte direkt Afrika ;-)


Natten gick utmärkt, inte en enda gång vaknade fisan till så jag var tvungen att lägga henne ner. Var tvungen att dra ner henne en bit i sängen några gånger dock för hon rör sig fortfarande uppåt när hon sover så hon vaknar ju ibland av att hon slår huvudet i gaveln. Vette fan vad man gör åt det? Men det växer väl bort snart hoppas jag, det var mycket värre för några månader sen så det ju åt rätt håll. Kvart över sex ville snuttan upp, länge sen nu hon ville upp så tidigt men det är väl ett pris vi får betala kanske för att få sova skönt i egen säng.

Av Sofia - 21 augusti 2011 00:59

Nu när lillfisan har fyllt ett år så tänker jag mycket på förlossningen och den första tiden när hon var som pluttigast. Vet att jag tänkte innan förlossningen att jo det skulle göra ont men inte fan skulle jag mesa mig och ligga och skrika, hahaha! jo men den du!! Jag hann precis få epiduralen, hade bara en liten kant kvar innan jag var helt öppen men den bedövningen blev helt onödig. Den värsta smärtan försvann ett tag men det jag hade fått höra av andra som fött barn var "det var såå skönt att få epidural, då kunde jag sova en stund" SOVA?! nehe du! det var inte tal om att kunna sova dessutom stannade förloppet av så krystvärkarna kom inte igång förrän bedövningen började att släppa helt. Jäklar vad jag sög i mig lustgas, som en dåre låg jag där och pressade masken över käften och jag var inte tyst! ;-)

En annan sak jag hade föreställt mig var att jag skulle vara hemma i timmar innan det var dags att åka in. Ligga i badet, ladda med bra mat osv. Jag hann se 7 minuter på Vänner på laptopen när Daniel sa att det nog är bäst om vi gör oss klara för värkarna kom så tätt. Efter 40 minuter med värkar kom de var 3-4 minut. Jag var fortfarande inte alls inställd på att åka men jag började plocka saker som tandborsten och klä på mig vilket gick sådär för jag var tvungen att stå och frusta när värkarna kom. Ute vid bilen fick jag ännu en värk och hängde som en trasa över motorhuven och jag kunde bara tänka på om grannarna skulle se ;-)

Första värken kom 02:50 och vid halv fem var jag öppen 6 cm. Elisa föddes 10:30.


Känns så overkligt att jag faktiskt har fött ett barn men känslan av att få upp en varm bebis på bröstet kan jag fortfarande känna. Den ljuvligaste känslan i hela världen! Någon gång ska jag uppleva den känslan igen men det får vänta tills tidigast 2013, helst på hösten. Vill verkligen uppleva två somrar till med bara Elisa och jag tror inte mitt psyke klarar av att ta hand om två barn födda så tätt hahaha! tre år mellan syskonen känns bra för mig. Jag känner också att jag behöver komma ut från hemmet innan det är dags igen. Det är mysigt att vara hemma och mitt jobb är inte det roligaste men jag jobbar med många roliga människor och det ska bli skönt att få vara bara jag och slänga käft i fikarummet igen ;-)

Av Sofia - 20 augusti 2011 22:41

Operation sova hela natten i egen säng är i full gång här hemma. Daniel började med första passet igår och nu är det min tur. Vi är vakna så länge vi orkar ute i allrummet och vid minsta lilla pip går vi in till Elisa för att checka av läget. Daniel var inne ca 8 ggr fram till halv fyra men bara en gång av dem behövde han lägga henne ner, annars så hade hon inte hunnit vakna till än. Hon vaknade för dagen vid halv sju så det gick ju skitbra faktiskt. Hoppas det här går vägen nu för det börjar bli pisstråkigt att sova på varsitt håll. För mig och Daniel alltså. Hade det inte varit så trångt i sängen så hade det väl gått ett tag till men dessutom bökar hon så mycket vissa nätter att man själv knappt sover ett dugg. Mama need to sleep u know! Känns lite som back in the days när man kunde sitta uppe hur länge man ville. Kan jag ju nu också men jag kan ju inte sova hela förmiddagen lika lätt som förut men imorrn blirre sleepingmorning.


Ovido - Quiz & Flashcards