Alla inlägg under juni 2013

Av Sofia - 26 juni 2013 20:57

Vaknade 9:20 på midsommaraftons morgon och jag hade sagt att jag och fisan skulle dyka upp ca 10-11 vid mina föräldrars stuga som det tar ca 1,15 timme att köra till. Dessutom hade jag inte packat färdigt så det blev en hektisk morgon. Men vi kom fram till lunch och sen var det bara soft hela helgen. Elisa fick hjälpa morfar att klä stången, sen blev det dans och god mat. Elisa plockade smultron och trädde på strå, gungade och lekte i sandlådan. På söndagen hade sambon jobbat klart sin helg så han dök upp till frukost. Annars har det väl inte hänt så mycket. Lite bad i poolen, städ, jobb (6 pass kvar) det vanliga liksom. Elisa sover fortfarande i sin egen säng, grymt skönt även fast man får gå upp nångång på natten. Har lagt en liten madrass på golvet bredvid hennes säng som man kan slagga på om nöden kräver. Då känner hon inte att nån av oss ligger där precis bredvid. Nu väntar jag på att min hälft ska komma hem från sitt kvällspass med en snickers till mig sen ska jag krypa ner i sängen och sova till 4:40, vilket nästan är sovmorgon för idag fick jag dra upp arslet kl 03:40. Lagom pigg när man hämtar hem en trött och småtrotsig dotter från dagis. Fick bli slömiddag med flingor, yoghurt, bananer, jordgubbar och jordgubbskräm. Det var precis vad både mitt och skruttans tålamod räckte till. Nu är snickersen här!!!!

Av Sofia - 18 juni 2013 19:17

Slappar i soffan, borde duscha meeen, känner inte för att bli blöt, vet precis hur det brukar vara när jag är trött och bara vill sitta på arslet. Tvingar in mig i duschen när jag egentligen redan borde sova och när jag väl står där kommer jag aldrig ut för att det är så skönt. Sen blir det jobbigt igen när jag måste torka mig och ångrar att jag stod för länge, haha, knepigt. Elisa har ju sovit i våran säng med antingen mig eller pappa bredvid och vi tänkte börja med att hon skulle sova i egen säng i sitt rum när jag målat klart hennes nya säng (som äntligen blivit slipad) men idag hade hon själv bytt plats med täcken och kudde och skulle absolut sova i sängen i hennes rum, så ja, där sover hon just nu. Skönt när de små liven bestämmer sig för nåt bra ;) Stora tjejen som varit utan blöja i 6-7 timmar idag med en enda olycka! Lägligt nog kissade hon på sig när badvattnet tappades upp. Blev väl kissnödig av det strilande vattnet ;) Ska väl släpa in mig i duschen nu i väntan på sista delen av "krigets unga hjärtan" och att sambon har bakat klart och det står en varm sockerkaka på bordet.Ps. 10 arbetspass kvar!

Av Sofia - 17 juni 2013 20:30

Nu är det bara elva arbetspass kvar innan semestern börjar! 3 kortveckor med 4 pass i veckan, perfa! Då blir det fullt järn på att ta bort blöjan på fisan. Vi har redan kommit en bit men det blir väldigt hackigt när hon ska till dagis eller att man åka bort nånstans och man inte vill riskera olyckor. Vill ju inte gärna ha en pöl med kiss i klädaffären t ex ;) i söndags var hon utan blöja i 5 timmar och inte en enda olycka, wiiii! Hon gick på pottan tre gånger och allt som skulle ut hamnade där. Nångång ska väl nappen väck också men en sak i taget. Idag har jag och fisan varit ensamma då sambon jobbar till sent. Gick på promenad och tittade på sniglar och Elisa blev så stolt när hon vågade peta på en snigel. Resten av dagen satt hon djupt försjunken med att rita, klippa och tejpa, slutade med att hon tejpade halva sin mage. "Det är plåster mamma". Det är på gott och ont att hon kommer åt alla sina pysselsaker själv i pysselskåpet. Halva innehållet brukar täcka hela bordet men bara hon är nöjd så....två hack i duken har det blivit när hon suttit obevakad med sin barnsax, tur det är en billig vaxduk. Hon berättar också vad hon gjort "titta mamma, jag har klippt i duken!" Skruttungen! Funderar på hur vi ska göra med cykel till henne, hon har ju en springcykel som ska vara det bästa men hon börjar växa ur den samtidigt som hon tycker det är lite läskigt. Får väl testa oss fram under sommaren annars får vi väl traggla oss igenom stödhjulsträsket som skulle vara skönt att slippa. Vi får nog också lägga lite manken till och faktiskt ta fram springcykeln lite oftare än vad vi gör, så kanske det händer något, time will tell som de säger. Snart hopp i sängen och se vad det blir på jobbet imorrn. Idag har jag varit på varumottagningen och fick hoppa in och ta emot chaufförer, lätt om de inte kan varken svenska eller engelska, not! Blir t.o.m tacksamt med danska chaufförer som envisas med att snacka bred danska, de förstår ju iaf vad jag säger ;).

Av Sofia - 11 juni 2013 22:10

Nedräkningen till semestern har börjat. Vet inte exakt hur många arbetsdagar jag har kvar men tror det är 14-15 pass, sweet! Det blir varken Åland eller furuvik på semestern som tänkt utan Astrid Lindgrens värld. Vi hade tänkt åka dit nästa år när fisan är större men vi hittade en jättefin stuga i Småland så det fick bli det i år ändå ? var så bra pris på stugan så vi kunde inte låta bli. En vanlig campingstuga är ganska dyr med tanke på vad man får. Ofta kostar det 600-800 kr/natten utan toa och rinnande vatten. Våran stuga har allt, kök, badrum, altan, tv+DVD och en kamin! Till ett bättre pris dessutom. Så Småland och låna mina pärons stuga med lite dagsutflykter blir årets sommarsemester. Vi drar utomlands i januari/februari istället och kortar ner vintern. Längtar!!

Av Sofia - 3 juni 2013 19:56

Blev en riktig långhelg och den har varit helt suverän! Började i onsdags då jag och D drog till Globen och såg Beyonce, så makalöst bra så det inte var sant. Vi hade skitbra platser och var riktigt nära den andra scenen som hon gled över till i en lina i taket. Skulle lätt se den konserten igen! Hela golvet gungade när folk stod upp och dansade. Sov över hos en kompis och tog oss lite shopping och käk dagen efter innan vi hämtade upp skruttan hos mormor. Fredagen bestod av att röja runt i trädgården. Planterade kryddväxter, tomater, jordgubbar och en kruka med blommor. Fyllde upp Elisas pool så hon kunde plaska lite och åka rutschkanan som hör till. Hon tyckte dock det var roligare att kasta bollar på rutschkanan så de hoppade åt alla håll. En riktigt lyckad grillning på kvällen med vin som avslutning i kvällssolen. På lördag var D och fiskade så jag Elisa åkte till Åsby och klappade kaniner. Hon är så försiktig och pratar med kaninen innan hon klappar den. Fick locka med glass så vi kunde komma därifrån. Käkade lunch på cafe't innan vi gick ut i solen med varsin glass. Hon fick en piggelin och jag en daimstrut men hon snodde åt sig min strut när hennes piggelin var slut och slukade halva. Nästa gång får jag nog slicka i mig den lite snabbare ;) drog ett antal vändor i rutschkanan som finns där och de sista 8 gångerna var ett " nu jag åka sista gången, vänta mamma!" Hälsade på morfar på hans jobb innan vi åkte hem och lagade middag tills kära far kom hem. Igår jobbade jag tyvärr så då var helgen slut men den var helt kanon och det var lättare att åka och jobba när det regnar. Funderat på semestern har vi gjort å. Vi hade tänkt låna brorsans husvagn på semestern men nu ska den säljas under sommaren så har fått tänka om. Funderar på Åland men det gäller att hitta ett boende då mycket redan har bokats. Annars blir det nog furuviksparken och låna mina föräldrars stuga. Tycker det är en sörja att hitta på nåt resmål i Sverige. Finns ju mycket att se men det gäller ju att komma på VAD man vill se och göra. Bara det är fint väder så blir det mesta lyckat. Appropå fint väder så är det ju så mycket enklare att ha barn på sommaren. Vi öppnar dörren det första vi gör och sen är fisan rätt nöjd. Röjer i sandlådan, gungar, cyklar eller bara hänger på oss vad vi då gör. Mycket plock om kvällarna dock då många leksaker hamnar både här och där men vad gör det. Älskar sommaren!

Ovido - Quiz & Flashcards