Alla inlägg under april 2012

Av Sofia - 27 april 2012 21:28

Fredag igen och oftast brukar den här dagen vara min Lördag då jag har helg fre-lör men den här helgen ska jag jobba lördagen så är ledig fredag och söndag istället. Är förkyld och rätt seg men ska vara på en lugn (och varm)avdelning imorrn så hoppas det går bra.


Fick sovmorgon imorse då jag vaknade och mådde som en påse snorigt bajs. Bajs var också det första ordet Elisa sa när hon vaknade idag. Släpade upp min trötta kropp straxt före 10 och käkade frulle med sambon som fixat färska frallor och c-vitaminspäckad juice. Efter att ha serverat lunch till lilla damen tog vi brum-brumen till ICA och handlade lite. Vi ville få Elisa att sova i bilen så det blev en biltur direkt efter ICA. Åkte förbi gården där vi ska på kosläpp nästa lördag och glo på tossiga kossor. När Elisa somnat högg vi in på godispåsen och nam-namade ikapp. Kom på varför det smakade extra gött, jag och sambon hade ju inte ätit lunch. På hemvägen åkte vi förbi ett second-hand ställe för barnprylar. Barnabus heter det. Svängde in på parkeringen och ser att det är stängt på Fredagar, mäh! Precis när vi ska till och svänga ut kommer det en kvinna och vinkar åt oss. Vi fick komma in för hon var ändå tvungen att få dit nån datanörd för att fixa hennes internet. Jäklar vad grejer det fanns! Mycket var lite väl gamla plagg och slitna leksaker men det var riktigt kul att titta runt lite. Till och med sambon tyckte det var kul då han hittade en hörna med leksakssvärd och andra grabbiga leksaker. Hittade iaf 2 par shorts, en tunika, en fleecetröja och en väska i form av ett gosedjur som Elisa fick välja. Allt för 90 kr.


Kom hem och tänkte börja laga tacos när vi vuxna bara tittade på varann och ba´nä! Så vi beställde pizza istället innan vi möblerade om på övervåningen lite. Ställde dit TV:n eftersom vi typ aldrig sitter där nere om kvällarna. Vad vi ska göra där nere vet vi inte riktigt. Ska nog ha matsal i vardagsrummet tror vi. Kanske ett bibliotek och mysrum i nuvarande matsalen? Äh, vette fan, löser sig nog med tiden.

Av Sofia - 10 april 2012 20:36

Jahapp, vi har haft lite problem med en av våra katter. Han går inte ifrån när Elisa klappar för ivrigt utan river till. Hittills har det inte blivit nåt allvarligt och det har inte hänt ofta men ändå så pass att man inte gärna vågar lämna Elisa utan uppsyn även fast det var länge sen nu han gjorde nåt. Oftast går det ändå bra och Elisa får klappa rätt mycket ändå men vi har förstått att katten inte riktigt har alla hästar hemma och det har vi tänkt på i flera år. (av flera anledningar)

Idag hade sambon en kompis över med en dotter som är lika gammal som Elisa och hon blev jätteglad när hon såg katten och började klappa försiktigt och fint. Katten var inte på gott humör och klöser och biter lilla flickstackarn! Han släpper inte förrän sambon tar tag i han och slänger bort han. Lilla gumman blev ju tokledsen! Det gick iaf inte hål på huden. Men nu får det vara nog, här får han inte bo längre. Samma katt hoppade flera gånger upp i soffan när Elisa var liten bebis och bara välte sig ner på henne. En gång la han sig nästan över ansiktet på henne men jag satt där just då och hann fösa bort han. Jag förstår inte att han inte flyttar sig när han inte vill vara med längre eller säger ifrån "fint". Han har aldrig blivit trängd eller att nån gapar och skriker och därför reagerar med klor och tänder utan det har varit som en blixt från klar himmel. Blir lite orolig att något ska hända eftersom vi bor i ett område med många barn och barn gillar ju oftast att klappa katter så...

Av Sofia - 10 april 2012 20:16

Varför äter man så jääävla överdrivet med godis på påsken? Mådde som en padda på påskaftonskvällen och ändå moffade jag in godis i truten morgonen efter. Fööör faaan! Aja, ny dag idag och nya tag...? njäe, fick visst med mig ett påskägg som ligger bredvid mig, äääla skit.


Firade påsken hos mina föräldrar i deras stuga och Elisa var i paradiset. Morfar hade byggt en sandlåda och dessutom hade hon i stort sett fri tillgång till godis. Hon fick i sig en del men det var lika kul att mata alla andra med godis och yoghurt, äpplen och russin smäller snäppet högre så det blev inte så farligt med godis. Av oss fick hon ett påskägg med sandleksaker och en liten väska, ca 5 bitar godis och en liten chokladbit. Av det åt hon en bit godis.  Fick två andra ägg från familjen med godis och såpbubblor i men nästan allt är kvar så det har vi gömt  i ett köksskåp för hon vet att det finns godsaker i ett påskägg.


Elisa börjar nu allt oftare säga tvåordsmeningar och även vissa treordsmeningar, t ex:

"pappa borta"

"pappa där borta" (och pekar)

"rita där"

"titta pappa borta"


Idag höll hon på och pilla på ett sällskapsspel, höll upp en gul spelpjäs och sa "gul". Hon är bekväm våran dotter så ett nytt ord är "bär". Om vi ska uppför trappen som älskade att gå i förut kan hon nu sträcka upp händerna och säga "bär". Eller komma till en och säga "bär", man lyfter upp henne sen hör man "gå" och så pekar hon dit man ska.


Jobba en dag till sen får jag vara ledig i dagarna tre! På fredag ska lillfisan fotograferas, ska bli spännande att se hur det går.


Av Sofia - 5 april 2012 21:32

Ska snart gå och natta kudden men tänkte uppdatera lite smått här i bloggen, var ju ett tag sen nu.

Livet har väl mest rullat på som vanligt. Har fått trixa och dona med semesterveckor, schemaläggningar och annat kul. Måste ta ut semester när Elisa ska skolas in på dagis och både jag och karln ansökte om samma semesterveckor. Veckan innan inskolning och de två när inskolningen genomförs. Tyvärr ville de flytta fram mina semesterveckor med en vecka men det skulle betyda att Elisa skulle börja på dagis på riktigt på min sista semestervecka och det går ju inte. Dessutom skulle vi inte hinna åka någonstans hela familjen tillsammans den första veckan som gubben min då skulle ha. Gick och pratade med bemanningskontoret och förklarade läget men det skulle inte gå för sig att flytta tillbaka en vecka. Slutade med att jag fick ta bort min sista vecka eftersom jag inte tänker avbryta direkt efter inskolningen för Elisas skull. Så nu hade jag bara två veckors semester, kul! Nämnde situationen för facket och fick då höra att det enda skälet till att faktiskt få de veckorna man önskat sig var just om man var tvungen att anpassa sig efter dagis. Några timmar senare hade jag fått igenom min semester. Så jäkla skönt! Dessutom fick jag veta samtidigt att jag kommer  få "sommarjobba" på en annan avdelning i sommar. Lika jävla kallt men slipper plocka order iaf. Har tråcklat ihop ett schema för juli och augusti nu. Juli har vi mormor som ambulerande dagis och de två sista veckorna i augusti efter semestern är det ju dagis som gäller. Som det ser ut nu behöver Elisa gå på dagis två dagar första veckan och tre den andra. Borde bli nåt sånt därefter också. Kanske fyra dagar nån vecka.


Lilla tösen använder fler och fler ord nu och hon pratar mycket med långa berättelser men för det mesta förstår vi inte ett smack av vad hon säger. Häromdagen satt hela familjen i soffan och jag sa till Elisa att det var dags att sova. " ja vij inte ova" ehhh, VA!? Jag och Daniel  bara tittade på varandra "hörde du vad jag hörde?" " jag hörde jag vill inte sova" "jag med!!" Coooolt! Hon vill gärna lägga till ett A efter varje ord hon säger. Katta - katt, stola-stol, ståa-stå osv. Det enda tecknade hon vill se är Fåret Shaun. Ibland säger hon Lola (Charlie & Lola) men när hon märker att det faktiskt är Charlie & Lola man sätter på på datorn så ruskar hon på huvudet och säger "bäää". Börjar tröttna på de där fåren nu när man sett alla avsnitt många gånger om.


Nu ska jag lägga mig på en spikmatta i sängen, sussa gott, gå upp 04:40 och hoppas att inget snöoväder har hittat hit. Skulle det vara så blir det gamla vägen hem från jobbet. Tänker inte bli ståendes på E18 i en timme igen som jag gjorde igår och med tanke på att många redan kör med sommarsulorna på så känns risken stor om vädret blir surt.


G´natt!!!

Ovido - Quiz & Flashcards