Alla inlägg under januari 2012

Av Sofia - 30 januari 2012 23:10

Första tvåordsmeningen kom idag från Elisa! "titta mamma"

I förrgår ropade hon "pucko" efter en av katterna. Jag och Daniel tittade på varandra och insåg att det är precis vad vi kallar den katten för ibland. Nu måste vi verkligen tänka oss för vad vi säger! Det bara ploppar ur nya ord hela tiden nu men hon använder vissa ord sällan helt självmant. "skål" är nytt också.




Av Sofia - 28 januari 2012 19:54

Grannarna över igår och det är starkt jobbat att fyra småbarnsföräldrar orkar hålla igång till kl 03! MYCKET trevligt var det! Sov till halv tolv idag och har mest myst omkring här hemma. Sambon hämtade snuttan medans jag fixade middagen. Helt underbart att få hem lillsnuttan! Ju äldre hon blir desto mer längtar jag efter henne när hon är borta.

Måste uppdatera Elisas ordlista då jag glömde några ord, vissa av dem säger hon varje dag så jag fattar inte att jag glömde dem men men:


gurka

docka

klocka

torka

borta

b..öja (blöja)

ljus

bejbi (bebis)

ost

nananan eller namnam (banan)


Idag lärde hon sig att stå på alla fyra och titta mellan sina egna ben om ni förstår ;-) Var nära att hon slog över och gjorde en kullerbytta. Hon har också släpat fram en pall till diskhon och ställt sig på den och donat och grejat med disken. Den där pallen blev väldigt populär när hon förstod att man kan ställa sig på den och se och nå saker man annars inte kan :-)


Imorgon börjar jag jobba igen efter min ledighet och jag vill INTE men har ju tre veckor ledigt i mars så får se fram till dess.

Av Sofia - 26 januari 2012 00:03

Glömde! Den sista kindtanden på övre vänstra sidan har kommit nu så nu är det klart där. Samtidigt har inte den första kindtanden till vänster längst ner kommit än. Är inte helt säker då jag fortfarande inte får titta så noga i munnen men tror att det bara är 4 tänder kvar nu. Ska bli skönt när alla kommit!

Av Sofia - 25 januari 2012 23:41

Elisa utvecklas hela tiden och det är så roligt när hon gör något nytt.

Elisas ord än så länge är:


mamma

pappa

ove (Love)

orro (Zorro)

Kissa

usss (usch)

byta (byta blöja, byta kläder)

ta (tack)

Nika (Niklas, hennes morbror)

titta

där

na (napp)

tappa


Börjar att öva på att säga mormor och morfar men är inte riktigt där än. Det märks att hon gärna vill säga det hon tänker på för nu börjar det bli frustrerat om man inte förstår vad hon menar så kanske blir hon ännu mer motiverad att prata snart.


Kanske har glömt nåt ord. De flesta orden säger hon om vi frågar om hon kan säga det men "titta", "där", "mamma", "pappa" kommer dagligen från den söta lilla munnen. Hon har sagt söt en gång men nu när jag frågar om hon kan säga det så skakar hon bara på huvudet :-)

Idag har hon börjat öva på att dricka ur mugg helt själv. Visserligen gjort förut också men då har nån av oss varit där och hjälpt men idag har hon fått dona och fixa själv. Det var så kul att man bara ville dricka vatten och inte äta mat. Nu kan jag säga till att vi ska byta blöja och så går hon till skötbordet själv, kommer på mig själv att hon kanske börjar bli för stor för att bäras hela tiden. Slängpussar har hon lärt sig och fråga mig inte varifrån. Jag gjorde det ofta förut för jag ville lära henne det men det var säkert flera månader sen jag gjorde det sist. När hon kommer in i badrummet går hon alltid fram till duschen och tar duschslangen och gör "duschljud" (ssssss, vattnet låter visst så) och låtsas duscha.


Städade lite idag och dammtorkade. Elisa fick en egen trasa och gick efter mig och torkade hon också. Tidigare hade jag putsat lite på några ljusstakar och tydligen hade jag gjort ett dåligt jobb för dem putsade hon om ;-)


Skruttan blir bara roligare och roligare att hänga med :-)

Av Sofia - 25 januari 2012 23:31

Nu mår vi mycket bättre här hemma! Hurra! Sambo mådde dåligt igen igår vilket gjorde att jag missade min massagetid som jag verkligen behövde då jag har fått nån låsning vid nacke/skuldran men men. Inget att göra nåt åt. Tänkte röra lite på mig idag för att mjuka upp det stela och packade ner bikinin för en simtur men simhallen var stängd för allmänheten på förmiddagen så istället blev det en minishoppingtur, hoppsan!    Var 50% på allt på Nisses och av någon anledning har jag inte varit där men idag blev det av. Blev bara saker till Elisa. klädesplagg, mjukdjur, docka med badkar, pussel, barnmugg(som jag tittat på varje gång jag varit där men för snål för att köpa) och tuschpennor. Har egentligen inte råd med shopping den här månaden men det fick det vara värt!

Av Sofia - 22 januari 2012 20:11

Hade hela helgen bokad, från fredag till måndag men allt gick åt skogen. Kunde inte somna när jag la mig i torsdags kväll, låg och vred mig och när jag till slut kände att sömnen var nära vid midnatt började stumpan jämra sig och blev ledsen. Två minuter senare hade hon kräkts ner hela sin säng, sig själv och lite på mig. Fy faaan! Man får ju lite smått panik när det kommer så tvärt och man vet inte vart man ska börja heller. Sambon var borta så det var bara att hugga i. Hon var som tur va rätt nöjd med att sitta i sängen och titta på när jag bäddade om. När allt precis var klart och jag stoppat täcket om henne kom det en ny kaskad. jahapp. 5-6 ggr under natten kräktes hon och det blev att titta på tecknat halva natten. Vi vuxna mådde dock prima fastän lite trötta på fredagen. I Lördags hade jag fackmöte och det var tänkt att jag skulle ha gått ut efter det men kände inte för det då snuttan fortfarande var lite hängig. Hoppade även över middagen som det skulle bjudas på. Köpte mat från Spicy hot till mig och sambon och hoppade i bilen. Bilfan startar inte! men gaaahh! Inte så lätt att få hjälp en lördagskväll straxt efter kl 20. Till slut hoppar bilen igång iaf och jag brummar hemåt. Vi äter maten och ganska snart börjar sambon bli blek och må dåligt. En timme senare är han nere för räkning. Själv känner jag mig också lite småkonstig men hoppas att jag bara inbillar mig. Vaknar vid tvåtiden och mår bra, tänker att det bara var hjärnspöken. Kl 3 vaknar jag igen och nu är det gatlopp till toan. Fan fan fan fan!!! Dagen idag har tillbringats i soffan och sängen. Elisa har varit så duktig och lekt mycket själv, kommer ibland och vill kramas men det är inte lätt att ta hand om barn när man själv mår piss. Elisa har ju världens bästa mormor så imorgon skjutsar vi över skatten dit så ska vi ta det lite lugnt och försöka tvätta lite för vi har världens tvättberg efter den här magsjukan. Täcken, filtar, sängkläder, kläder osv. Usch!

17

Av Sofia - 19 januari 2012 20:15

Snart blir stumpan 1 1/2 år men just idag blev hon 17 månader! Det firades med att ha pusskalas. Elisa har pussats lääänge nu men just idag började hon att komma helt självmant och vilja ha en puss. Härligt!!! Och ska man pussa mamma måste man pussa pappa direkt efter så många pussar har det blivit. T.o.m farfar fick en puss, han som knappt brukar få en kram. Gofika med bulle och mariekex blev det också. Jag fuskade/unnade mig en bulle, gott!


En tråkig/jobbig/stressande sak är att vi ringde försäkringsbolaget idag och berättade att vi hade upptäckt att taket läcker, vad gör vi nu? ja, vad gör vi? försäkringen täcker inte sådana läckage!! Tydligen gör inga hemförsäkringar det(?) för det är för vanligt förekommande sa försäkringskillen. Jahapp! Så nu får vi tänka ut en ny plan.

Av Sofia - 18 januari 2012 22:41

Idag blev det bokat! I sommar bär det av till Turkiet! Ska bo på Bodrum Imperial genom Fritidsresor. Fem månader kvar och jag längtar såååå mycket! :-)

Har första dagen på min minisemester idag och startade med att åka till Busborgen. Nu är Elisa så modig att hon går iväg själv om hon vill leka med nåt som är en bit bort. Ska bli spännande att se hur mycket hon kommer utvecklas tills vi åker till Turkiet med tanke på hur mycket hon utvecklats de sista fem månaderna. Nu tycker hon att katterna ska prata i telefon och håller den mot deras öron, hon har också börjat härma lite ljud som Mora träsk gör i sina sånger och Fåret Shaun har lärt henne att bräka som ett får. Magen är jättekul att visa upp och då ska mamma eller pappa dra upp sin tröja och visa magen så hon kan trycka sin lilla mage mot våran annars gör hon det mot sin spegelbild i hallspegeln. Hon kan också gå nerför trappen om man håller henne i en hand.


Själv har jag börjat äta "typ lchf". Försöker undvika stärkelserik mat som pasta, potatis och bröd men äter inte strikt lchf och håller mig inte till att bara äta grönsaker som växer ovan jord och jag äter både frukt och lite socker även fast jag försöker välja bort godis och snask. På jobbet brukar jag äta lite bröd till frukosten. När jag hade ätit så i några dagar så åt jag lite mer kolhydrater än vanligt och fick direkt uppsvullen mage och blev dålig i magen så det verkar vara bäst att hålla sig undan skiten. Har haft problem med svullen mage men inte tänkt på att det kunde hjälpa med den kosten men nu så sitter byxorna lite bättre och magen mår finfint.


Kvällen har firats med egengjord hallonmousse, brie, nötter och rom med cola. det är ju semester!

Ovido - Quiz & Flashcards