Alla inlägg under december 2014

365

Av Sofia - 31 december 2014 11:43

Sista dagen på året blir en lugn historia. Maken jobbar kväll men slutar redan kl 21 så det känns helt okej. Vi skulle egentligen umgåtts med grannarna och deras lilla tjej men jag ställde in då det kändes lite mastigt att vara ensam förälder och lägga en busig tjej och sen bli sittandes med Hedvig i famnen. Det går liksom inte att göra så mycket än att sitta i soffan och glo på tv och läggningen med E kan lätt dra ut på tiden då hon blir så uppspelt vid besök så vi väntar med festligheterna till nästa år. Istället kommer vi äta gott med efterrätt och hyra film och ligga i soffan med täcke och käka godis och chips. Har lovat E att hon ska få vara vaken så länge hon orkar och har jag tur somnar hon i soffan så får maken bära över henne till sängen sen. Hon har visserligen aldrig somnat framför tv:n förutom när hon haft feber men i värsta fall är hon väl vaken när maken kommer men det gör inget. Än så länge idag har E varit till pulkabacken och jag har förberett lite mat till kvällen. Spelar nog lite spel på eftermiddagen. Gott nytt år!!!

Av Sofia - 29 december 2014 20:49

Ännu en dag har passerat. Ibland tycker jag dagarna bara består av morgnar och kvällar, dagarna går så fort. Idag har maken börjat jobba efter sin julledighet vilket känns tråkigt men han är ledig igen redan imorrn så :). Dagen började med frukost i soffan framför Emil i Lönneberga innan vi tog oss ner till köket för att rita. Satt och funderade över att vi borde ta oss ut i friska luften men liggvagnen ligger i bilen där bagageluckan har frusit fast så hur skulle jag göra? Varmköra bilen lite kanske? Då erbjöd sig grannarna att ta med sig Elisa till pulkabacken, perfa! Jag och Hedvig blev visserligen kvar inne men huvudsaken var att Elisa fick komma ut. När E var ute så sov Bebis i min famn och jag tittade på TV, slappt och skönt. När E kom hem blev det lunch och lek innan det fick bli nalle puh-film och nästa tupplur för Hedvig. Sen tuffade resten av dagen på. Lite mer lek, bad för Hedvig, prat med grannar och middag. Vi hade tur ikväll och kunde läsa saga i någorlunda ro i sängen innan läggdags. Med Hedvig mellan mig och Elisa vet man aldrig hur det slutar. Gnäll och gråt för att hon är trött eller inte vill eller också bara massa bus med storasyster där hon drar i håret, drar i kläder,tjuter av förtjusning och vill böka runt i sängen. Ikväll var hon dock både nöjd och hyfsat stilla :). Måste börja laga lite mera mat åt henne nu. Hon tycker inte om burkmat, frukt går bra men inte maten. Igår mosade jag broccoli med lite smör och trodde inte hon skulle vilja äta det. Det såg inte gott ut och var verkligen inte utan bitar men det gick i utan problem. Samma med potatis, köpt är blä men egenmosad är gott men det är bra det. Hellre det, Elisa var tvärtom. Hon ratade hemmalagat men gillade burkmaten. Så imorrn ska jag nog fixa lite bebismat. Många tycker ju att det bara är att laga vanlig mat utan salt och sen salta på tallriken men jag tycker inte alls det blir lika gott. Vi använder dessutom en del buljongtärningar och fonder i maten så jag lagar hellre helt separat.

Av Sofia - 29 december 2014 20:20

Jag och maken tittade på ett program på TV häromdagen där en kvinna blev intervjuad. Kvinnan hade överlevt tsunamin men förlorat sin man och två av tre barn. Det går ju inte ens att beskriva hur sorgligt det var, oerhört tragiskt. Men den här kvinnan som jag tror heter Malin var helt fantastisk att lyssna på. Trots sin svåra berättelse så blev man ändå väldigt inspirerad att leva och göra sitt liv så bra som möjligt, att vara tacksam för det man har så länge man har det. Efter att ha lyssnat på en sådan berättelse blir det rätt mycket enklare att tackla sina egna små vardagliga problem. Att kunna uppleva varje dag med sina barn blir en gudagåva istället för att fastna i ett ekorrhjul. Jag ligger nu i sängen och hör Elisas lugna andetag i sin säng och har en bebis som sover sött i min armhåla och det är så mysigt att jag nog ligger kvar här resten av kvällen. Min familj är det finaste jag har utan tvekan!

Av Sofia - 29 december 2014 11:16

Nu kan man väl säga att glada julen är slut. Annandagen åkte min sida av släkten och hälsade på min farmor och mumsade bakelser. Efter det åkte vi i familjen hem till mina föräldrar och blev ompysslade med god mat, vi sov även kvar där och dagen efter blev det barnvaktspremiär för Hedvig. Jag och maken åkte iväg i två timmar för lite klädshopping och det var så jäkla nice med lite tid för oss själva. Det tog bara sju månader men nu så ;). Det hade gått så bra så, hon hade bara skrattat och ätit gröt :). Sen kunde man sova när mamma kom med trygga famnen. Shoppingen gick bra det med. Hittade byxor, kofta, tröja och strumpbyxor till mig och hade faktiskt tänkt att barnen inte skulle få nåt för en gångs skull men det är ju så svårt att låta bli. Hedvig fick strumpor och strumpbyxor. Elisa fick strumpor, strumpbyxor, nattlinne och en klänning. Annars har vi mest tagit det lugnt de sista dagarna. Prövat åka skidor, druckit glögg och varm choklad, promenader, lekparken, pulkaåkning, tittat film, pysslat mm.

Av Sofia - 25 december 2014 00:00

Igår kväll somnade en förväntansfull tjej som hade fått hänga upp sin och syrrans julstrumpa och ställt fram gröt åt tomten. Trodde hon skulle vakna och tjuta om strumpan men när vi vaknade imorse och jag frågade vad hon skulle göra först sa hon "borsta tänderna" :). Hon kom på att det var julafton rätt snart och dagen började med lite paketöppning vid barnens lilla julgran. Efter ris ala Malta till frukost blev det en del fix med julmaten. Elisa lekte en lång stund med sitt my little ponyhus som hon fick från jultomten på morgonen och Hedvig var nöjd i matstolen med sked och mugg hon kunde banka med. Gästerna kom och humöret var på topp. Julmusiken spelade i bakgrunden och vi åt och drack gott. Elisa hade dock ingen ro att äta men började tappa sitt goda humör så henne svängde vi ihop välling till innan Kalle sen var hon back on track. Kaffe och julgodis i soffan framför Kalle. Båda flickorna satt som hänförda till jultomtens verkstad, bra där, det är min favorit också. Sen var den stora stunden kommen, jultomten kom! Efter det var det fritt fram att öppna klapparna under granen. Så mycket fint till båda barnen. Elisa var så glad och tackade från hjärtat till alla. När hon öppnade paketet med nallen som läser sagor sprang hon in i min famn och kramade mig hårt och tackade så glatt. Härliga unge! Jag tänkte att hon kanske var lite för gammal för den men samma nalle har bokhandeln haft och varje gång vi varit där har hon suttit bredvid som klistrad så när Lekmer sålde ut den med 70% rabatt slog jag till. Hedvigs favorit blev nog klosslådan som hon suttit med länge och plockat med. Japp, hon kan sitta nu även om hon kan tippa så sitter hon utan stöd, stora tjejen. Dessutom är tand nummer två på väg upp, den både syns och känns. Kvällen blev lugn med film, skinkmacka och choklad i drivor. Imorrn kanske vi inviger Elisas nya skidor på tomten innan det blir middag hos farfar. God jul!!!

Av Sofia - 22 december 2014 22:45

Tidigare trodde jag att fyra år skulle vara en "lätt" ålder. Jag hade fel. Hon är underbar på många sätt våran tjej men hon kan konsten att driva oss till vansinne. Vi var inställda på tvåårstrotsen och har har upplevt och upplever andra 2-3åringars trots och humör. Vi har sluppit det nästan helt och hållet tills nu. Nåja, sista 8 månaderna har det nog varit. Det är faktiskt inte så farligt, det hade klart kunnat vara värre men för oss är det stor skillnad. Det här med att lyssna verkar vara väldigt svårt ibland och att sitta någorlunda still på stolen när man äter verkar vara omöjligt. Hon sölar ner mer vid måltiderna nu än när hon var två. Ljudvolymen ska vi inte prata om, det pratas HÖGT och nästan skriks när det ska sjungas. Vi vuxna blir avbrutna i samtal typ jämt, det spelar ingen roll vad hon för tillfället gör, hon ska prata ingen annan. Raseriutbrott som en tweenie har hon lagt till sig med. Läggningarna har alltid varit besvärliga men kan tillfälligt gå väldigt bra i perioder. Vi har fortfarande läggningar på 1,5 timme hyfsat ofta. Det intressanta i det hela är att det är mest besvärligt när hon går på dagis med allt som jag skrivit om. När hon varit hemma någon dag lugnar hon ner sig. Hon gick på jullov i onsdags och ska vara hemma till den 7/1. Och i förrgår vände det. Lätta läggningar och mer normal volym. Att det spritter i kroppen verkar dock vara konstant just nu :). Vi har lagt märke till det förut men just de dagar hon har varit på dagis är det ofantligt svårt att somna på kvällen. Även om vi varit iväg på nåt äventyr t ex badhus så har hon svårt att varva ner, hon ligger och gäspar och till och med klagar på att hon är trött när hon redan ligger i sängen men somnar gör hon inte. Hon pratar konstant, vissa dagar är man helt slut i huvudet när hon har babblat med sin höga röst. Jag har tänkt att hon kanske får för lite uppmärksamhet men det kan jag nog inte påstå. Jag skulle nog vilja säga att hon får ganska mycket uppmärksamhet med lek, spel, pyssel, bak, sagor och prat. Snart går väl det över och någonting annat startar. Hon har iaf många underbara sidor och kan få oss att skratta som ingen annan. Hon älskar att få lillasyster att skratta och att få hålla henne. Lillasyster är henne väldigt kär, det både syns och hörs. Hämtar leksaker, sjunger sånger och berättar gärna att hon älskar henne, det säger hon ofta till mamma och pappa också. Våran lilla skrutta som jag är så glad över att ha i mitt liv och som jag älskar så högt. I morgon ska vi göra något som hon verkligen tycker om, alla vi tjejer ska bada i badkaret tillsammans. Tänk att något så enkelt kan vara så roligt :)

Av Sofia - 22 december 2014 20:13

Städat som en arbetshäst idag och då har jag bara städat övervåningen och badrummet nere. Bytt sängkläder och tvättat typ fyra maskiner tvätt. Men har mest bara dammsugningen och våttorkning av golven kvar så det känns rätt lugnt. Å andra sidan är det mycket annat att fixa med imorrn. Handla det sista, vika tvätten, koka spjällen, stryka dukar och annat smått och gott men nu känns det bra att det är så nära. Skinkan är griljerad och sillen inlagd och jag har även rullat mandelchokladbollar med Elisa som åt upp var tredje typ :).Nu sover båda barnen. Maken är i stan för att fixa de sista klapparna och ska även gå på bio. Själv ska jag nog slappa i sängen och se en film. Får se om Hedvig kommer vakna om en timme och vilja vara vaken ett tag. Hon har gjort så sista dagarna men då har hon sovit fram till 7:30 morgonen efter så det kan jag ju leva med.

Av Sofia - 20 december 2014 20:31

Ännu en dag närmare julafton! Idag har min kära mor varit här och hjälpt till med barnen så vi har kunnat röja lite. Fått ut alla tomma julkartonger och plockat en massa saker till sin rätta plats bland annat. Snäll som hon är så tog hon med sig lunch så vi slapp fixa med det. Sen har vi i familjen haft lördagsmys med tända ljus, popcorn och Frost på TV, eller ja, DVD. Trodde jag var klar med att slå in julklappar men hittade på två stycken i garaget jag hade glömt :). Vet att jag sagt att jag var klar med barnens julklappar för ett tag sedan men hittade på ett My little ponyhus på lekreturen.se som jag inte inte kunde låta bli att köpa. Det är som en luftballong i tre våningar som man kan öppna. Ljuskronan högst upp lyser och man fick med fyra små ponys och tillbehör. Det ser helt nytt ut och jag fick det för 250kr. Efter lite efterforskning på nätet hittade jag den på amazon och de ville ha ca 1400kr för den och då var det endast två hästar med så jag känner mig rätt nöjd. Jag har även köpt en Bellinopingvin och en typ av skallra till Hedvig dock inte från lekreturen. Nu är jag dock helt klar med julklappsinköpen för det här året. Men vill bara tipsa om lekreturen för de har mycket fint, man kan säkert hitta sakerna billigare genom privata annonser men det här är ju ett företag och de har många saker som kan vara svåra att hitta någon annanstans t ex samlargrejer. Nu blir det film i soffan med mannen i mitt liv.

Ovido - Quiz & Flashcards