Alla inlägg under november 2011

Av Sofia - 28 november 2011 23:14

Fick sovmorgon idag. Elisa vaknade kl 09! Skööönt! Skulle iväg till ÖF så det var bara att hoppa igång. Kom dit i sista sekund till sångstunden. Alla satt redan i ringen så det var bara att glida ner och sjunga julsånger. Hittade lite mer kläder idag också då de har en vecka kvar på klädbytardagarna. Bl a en jacka från polarn o pyret för 40 spänn och ett par jeans som ser helt oanvända ut från Lindex för 7 spänn!. Gillart!


Upptäckte en kindtand som spruckit igenom idag så nu har fisan 13 tänder fast alla har inte kommit upp helt än. Verkar som om hon inte är besvärad av dem längre iaf för idag var första gången på länge som jag fick borsta tänderna hyfsat bra på´na.  Maten är inget besvär heller längre utan hon slevar i sig fint när maten serveras. Nu förstår hon när man säger att det är dags att äta mat för då kommer hon och vill bli upplyft till matstolen.

Hon övar på att säga docka men det blir oftast nåt enstaka "ocka" sen byts det till "titta". Är väl roligare att säga nåt man redan kan ;-)


Nu ska jag krypa ner bredvid gullefjunet och lyssna på hennes andetag innan jag somnar.

Av Sofia - 26 november 2011 20:17

Nu är det bra mysigt hemma hos oss! Adventsfint och allt. Inte fått upp allt adventspynt än men det viktigaste är på plats så det känns bra. Sydde köksgardin (för hand!) åt pepparkakor och drack glögg i skenet av tända ljus och På spåret igår kväll :-) Idag har hela familjen varit hemma och jag och Elisa tog en förmiddagspromenad medans farsan fixade en fläskpannkaka. Hade tänkt att jag skulle fixa middagen i rättvisans namn men lusten fanns inte riktigt där så alla tre drog till affären och plockade ihop lite smått och gott som man bara behöver ställa fram och smaska på. Grillad kyckling, pepparsalami, vitlökssalami, vindruvor, kex, brie och päronmarmelad. Vi ville ha fikonmarmelad till brien men den var slut så vi testade päron och det var så sjukt gott! Testa! Satt och myste och åt bland tända ljus i matsalen och våran lilla matvägrare blev helt galen. Hon smackade i sig av allt som om hon skulle ha varit helt utsvulten! Även brieost och salami var supersmaskigt. Chokladmousse till efterrätt, namnam :-)


Nu ett glas vin!

Av Sofia - 23 november 2011 19:50

Nu har jag min älskade tös namn tatuerat på överarmen med lite kringelikrokar och en lilja. Är så jäkla nöjd! Tog 3.5 timmar och sista 40 minuterna blev det ganska smärtsamt men det fanns bedövningsspray att tillgå så inga tårar behövdes ;-) Nu gäller det att se till att Elisa inte är där och pillar i onödan innan den har läkt helt vilket tar ett par veckor.


Daniel har hand om läggningen ikväll och än så länge verkar det gå bra (peppar, peppar!) Vi har slagit på radion ute i allrummet för att se om hon somnar lättare med lite mer ljud omkring sig. Natten till idag vaknade hon ca 6-7ggr och ville ha nappen. Hon letar alltid efter den själv men det ville hon inte inatt men hon somnade snabbt om när hon fick den. Hon sov till halv nio men somnar man kl 21 om kvällarna så är det inte så konstigt ;-)

Av Sofia - 22 november 2011 21:19

Vi har dragits med låååånga läggningar av Elisa i typ 2-3 månader nu, minst. Ikväll blev dock rekord då jag t. o. m. var tvungen att avbryta läggningen efter 35 minuter för hon bara skrek, grät och gnällde i omgångar. Hon som annars bara brukar ligga tyst och snällt i sängen och på sin höjd prata lite med sin kanin innan hon somnar. Tände lampan, gick upp och snöt snuttan. Ringde sambon som är borta hos en kompis för att bara höra hans röst och andas ett tag. Sedan gjorde vi om läggningsproceduren med saga och sång och fans gamla moster. Kl 21 somnade hon. Första gången jag släckte lampan var klockan 19:30 och jag började med byte av blöja, pyjamas, välling,saga och sånt vid 19. Så alltså allt som allt 2 timmar!! Jag pallar fan inte! Det var visst likadant vid tuppluren på eftermiddagen, ska det bli en ny fas nu? Ska testa nya rutiner. Vad vet jag inte än men det kan ju inte bli sämre än vad det är.

Hon fick feber igår kväll och vaknade precis när jag skulle till och lägga mig. Dålig mage hade hon också så två blöjbyten och en alvedon senare kunde familjen somna. Tror klockan var runt midnatt. Min klocka ringer för väckning 04:45. Upp och jobba och nu börjar det kännas att julen närmar sig, närmare 12 ton har jag lyft idag! Direkt efter jobbet sticker jag in till affären och handlar. Hem, slänga sig i duschen, ställa sig vid spisen, pussa sambo hejdå, äta, ungen matvägrar, får i´na lite majs, ärtor och turkisk yoghurt till slut, diska, hänger upp adventsbelysning i Elisas rum, lite lek och sen monsterläggningen.


Jag vill dö en smula nu! Kan se fram mot att jag ska tatuera mig imorrn iaf, wiii!   

Av Sofia - 21 november 2011 12:54

Har fått en matvägrare hemma, trist. Men tar det lugnt, det är väl en fas av något slag. Inget duger åt damen förutom ett fåtal saker. Lunchen fick bestå av majs och yoghurt och middagen igår blev lite majs, två skedar tonfisksås med pasta, några tuggor ostmacka och en yoghurtbägare till efterrätt. Det släpper väl snart hoppas jag.

Elisa vaknade förresten halv fem imorse och låg vaken till halv sju. Maj gadd vad nöjd jag var då! ;-) Sov sen till kvart över åtta. Vaknade inte ens av att pappa kom hem och kröp ner bredvid oss och hon brukar vara hyfsat lättstörd på morgonen.


Efter morgonmys i sängen med hela familjen och lite frukost i magen drog vi alla tre till ÖF. De har klädbytardagar nu. Tyvärr inte mycket flickkläder alls och dåligt med större storlekar men vi brukar kunna köpa lite "grabbigare" kläder till fisan ibland så jag lyckades hitta 7 plagg för 53kr! Fick tips om att det skulle komma in flickkläder senare i veckan så hoppas hitta något på fredag eller måndag.


Funderar på att putsa fönster idag så det är fint till advent. Funderar vidare......

Av Sofia - 17 november 2011 20:12

Igår kväll gick jag en hjärt och lungräddningskurs för barn. Ja kursen var för vuxna men räddningen var PÅ barn ;-)

Har tänkt att gå en sån kurs men inte vetat hur och var men så av en slump såg jag att ÖF skulle ha kurs och jag hann precis skriva upp mig. Så nu vet jag hur jag ska göra om Elisa sätter nåt i halsen som fastnar och hur man gör HLR. Känns riktigt bra!


Annars är det full sprutt, har ingen riktig tid att bara vara på. Det ska jobbas, åka på utflykter till diverse ställen, städas, lagas mat, gå kurser, handla, leka, tvätta bilen osv. Men det känns ganska bra faktiskt även fast jag längtar till lite mera tid med hela familjen. Nu har vi bara ca 1 dag i veckan tillsammans och det är när Daniel går av sitt dygnspass och kommer hem till 8 på morgonen. Veckan innan jul går Daniel på föräldraledighet och jag ska bara jobba en dag så då får vi mysa i julstöket.


Elisa känns så stor nu. Hon älskar dockor och lägger dem i dockvagnen och kör iväg. Zorro the Cat har också fått sig en åktur i vagnen. Hon låtsas hälla i en mugg med vattenkannan och "dricker" sen ur muggen. Ibland säger hon klunk klunk när hon häller ;-) Idag märkte jag en ny tand som kommit upp, den bara fanns där, lilla risgrynet. Det är tanden som sitter bredvid de fyra framtänderna i underkäken. Trodde den skulle dröja innan den kom men hon verkar ha frångått den normala tandutvecklingen :-)


På Onsdag kommer jag att få min 30-årspresent av Daniel. Eller rättare sagt en kompis ska utföra Daniels present. Jag ska tatuera in Elisas namn med lite blommor och jox. Kompisen har tatueringsstudio så det är ingen garagetatuerare ;-) Fast jag har tatuerat mig förut så har jag glömt hur det känns men det lär jag bli varse om snart!

Av Sofia - 10 november 2011 22:24

Jag som brukar vara stenhård på att inte dricka julmust förrän första advent har fuskat idag! Åhhh vad gott det var! Vill ha mer! nu när jag ändå haft mustpremiär kan jag lika gärna halsa på för fulla muggar ända in i kaklet, dvs jul ;-)


Jag och mina fina dotter har haft en underbar dag idag. Sov till 8 och för en gångs skull fick jag sova med tösen tryckt mot mig, gosigt. Åkte till skantzsjön på förmiddagen och matade fåglarna och gick en sväng bland de gamla byggnaderna, käkade mellis utomhus innan vi begav oss hemåt. Både jag och Elisa var supertrötta så vi somnade utan något större besvär båda två vid kl 13 och vaknade.....15:30! Shit asså, Elisa ska helst inte sova längre än till 14:30 för annars blir det strul på kvällen och dessutom brukar hon inte sova så länge heller men den här gången låg hon och sov tätt mot mamma så det var väl gosigt. Lite mellis och sen tog vi en sväng till biblioteket och lånade böcker. 4 st till fisan och en till mig. Har hunnit med lite hushållssysslor också och Elisa har verkligen varit på bra humör idag. Tyvärr somnade stumpan inte förrän 20:40 ikväll så vi är väl tillbaka där vi började innan vintertiden. Får väl ställa klockan så vi inte sover så sent imorrn då. Känns skittråkigt att inte kunna sova till 8 - 8:30 om vi kan för både jag och sambon är morgontrötta men då blir kvällarna så sena och egentiden blir lika med noll.


Nu ska jag drömma om iskall julmust!

Av Sofia - 7 november 2011 21:23

Har varit ganska trött på sista tiden och planerade att jag skulle åka och handla mat ensam när sambon kom hem och kunde ta hand om Elisa. Sambon kom dock med förslaget att jag skulle åka in till stan och ta det lugnt lite längre tid så jag brummade iväg och var borta i tre timmar. Skööönt! Fick tag i lite mer julsaker. På Rusta blev det en julgardin till tvättstugan, en dörrkrans och en lysande tomte till Elisas fönster för 110kr! Blev en sväng till Nisses också och där hittade jag en stallykta som är batteridriven. Perfekt att ha på hallbyrån eftersom det inte finns något eluttag just där byrån står men den funkade inte när jag kom hem och skulle visa sambon så det är ju bara att byta i morgon, drygt. Hittade en barnservis i plast som Elisa ska få i julklapp, tänk vad enkelt det är att hitta

saker till henne. Finns ju så mycket fiiiiint ;-)


Tre veckor kvar till första advent och man får börja pynta och dricka julmust, längtar!


Annars är det en fullspäckad vecka, just nu ser det ut så här:

Tisdag: jobba

Onsdag: Mamma/mormor kommer på besök

Torsdag: ÖF

Fredag: ÖF och kompis kommer på kvällen och stannar över natten.

Lördag: Fikaträff hos en av Daniels jobbarkompisar som jag aldrig träffat förut

Söndag: jobba och Fars Dagmiddag hos mina föräldrar.

Måndag:jobba


Så nu vet ni...

Ovido - Quiz & Flashcards