Alla inlägg under augusti 2012

85%

Av Sofia - 30 augusti 2012 20:04

Nu är det klart, från och med nästa vecka jobbar jag 85%. Så jäkla skönt! Elisa behöver aldrig vara på dagis efter 15:30 och många gånger blir hon hämtad vid 14-14:30. Idag var första gången hon inte ville gå hem från dagis när Pappa kom och hämtade henne, framsteg! Det har också blivit tid till att byta hennes säng. Spjälisen har verkligen fungerat bra sen vi tog bort ena långsidan men nu börjar hon bli för lång och hon snurrar ju som en tok om nätterna. Håller på och bli galen ibland. Ska titta på sängar på Lördag. När vi köper nya sängen kommer hon få börja sova i sitt rum. Ska bli rätt najsigt att kunna ligga och läsa i sängen eller titta på film med laptopen.

Själv tycker jag det ska bli mysigt med höst och få tända brasa och mysa under filtar men samtidigt  känns det rätt pissigt att få höst efter den här sommaren. Vart VAR sommaren?


Nu väntar jag på stora hjärtat som nattar lilla hjärtat. Robinson är pausat på TV:n och har en känsla av att lite ostbågar kommer fram till tittandet.

Av Sofia - 26 augusti 2012 21:03

Elisa har börjat visa mer intresse för pottan här hemma och idag har jag kört lite potträning här hemma efter en lång tids uppehåll med just den biten. Var supernöjd med att hon hade kissat fyra gånger på pottan idag så på kvällen erbjöd jag pottan en sista gång innan sista blöjbytet. Trodde det inte skulle komma nåt men då klämde hon in med att premiärbajsa på pottan! Hon såg lika förvånad ut som jag, hahaha! Hon fick spola bort det i toan och sen ville hon "bajsa mera pottan" men då var hon ju klar men åh så glad man kan bli av en bajskorv    Nu gäller det att hålla i det här med att erbjuda pottan. Vet inte riktigt hur vi ska göra på dagis men vi tar det lugnt i så här i början så blir det nog bra. Helgen har varit bra med lite korvkalas hos vänner igår och idag åkte jag och skruttan till dollarstore en sväng. Annars har vi bara tagit det lugnt här hemma, kanske blivit lite mycket TV och film men vi har båda varit lite sega idag. Elisa har fastnat för Aristocats och på dollarstore hittade jag Balthazar så det tittade vi också på med en skål ostbågar som sällskap.

Imorgon ska jag gå och säga till om att jag vill gå ner i tid till 85%, ska bli grymt skönt att kunna korta ner Elisas dagisdagar men också för mig själv faktiskt. Skönt att få mer tid med familjen.



Av Sofia - 23 augusti 2012 19:49

Veckan fick en kanonstart för Elisa som blev firad i Tisdags på dagis med glass och sen fick hon baka chokladbollar som hon fick ta med hem och bjuda på, väldigt goda! Lämningarna går bättre och bättre. Bara gjort det två gånger än den här veckan men igår så grät hon inte så där högt som hon brukar. Det kom ett " gå hem" och en tår nerför kinden men så fort jag hade försvunnit ur synhåll blev hon tyst. Kämpigt att vara så liten och lära sig vara utan mamma och pappa. För det mesta leker hon glatt på dagis och pysslar gärna med trolldeg eller ritar. Imorgon behöver hon bara vara där i 4,5 timmar så det känns skönt. Jag funderar på att börja jobba 85-90% så dagarna kan bli lite kortare. Behöver nog inte gå ner mer i tid eftersom hon nu bara är på dagis 2-3 dagar i veckan så behöver ju bara jobba mindre just de dagarna.

Av Sofia - 19 augusti 2012 21:00

Två hela år har min älskade gullunge firat idag! Vi har haft en helt underbar dag som började med lite paketöppning i sängen. Frukost i soffan framför Nicke Nyfiken innan vi åkte till Busborgen och busade och fikade. Lunch på Max och Elisa älskar att doppa strips och nuggets i ketchup och åt upp de sista nuggetsbitarna som mamma inte orkade. Jag åt 3 bitar, Elisa 5! Stannade till en sväng på City Gross och köpte en present från faster som bor för långt ifrån för att komma och gratta så hon sätter över en slant istället. När skruttan sov tupplur fixade vi till inför kalaset och duschade på 45 minuter, stress, stress! Sen kom alla gästerna med många paket. Pippi-tårtan var så fin att alla ville ta kort på den innan vi fick börja äta    När alla åkt hem gick vi över en snabbis och grattade granntjejen som också fyller år idag och sen brummade vi iväg till grillen för middag.


Mammas älskade unge, tänk vad stor du blivit!!!

Av Sofia - 18 augusti 2012 21:44

Kaninklappning har stått på schemat idag. Elisa kunde knappt bärga sig innan vi var framme och skrek efter "niner" i bilen. Lunch på Ampans Café innan vi hämtade upp Elisas tårta som var sååå fin! Hem och städa och baka chokladbollar. Elisas var mer som plättar men hon hade roligt iaf.   Hela burken med strössel gick åt så jag fick använda kokos till de bollar som blev kvar till morgondagen. När snuttan lagt sig slog vi in paket och satte ihop springcykeln. Nu mys i soffan!


Ciao!!!

Av Sofia - 16 augusti 2012 20:50

En dag kvar på inskolningen sen är det for real! Det går verkligen jättebra. Hon blir tokledsen när man säger hejdå och går men det går snabbt över innan leklusten blir för stor. Hon kan bli lite småledsen under dagen men det är vanligt så här i början enligt fröknarna. Nu har vi ju varit där varje dag de här två veckorna men sen kommer det mest bli 2-3 dagar i veckan. Vissa veckor blir 4 dagar men det är inte ofta så det känns väldigt bra att det inte är 8-9 timmar, fem dagar i veckan. Igår var det premiär att sova tupplur på dagis. jag trodde INTE att hon skulle somna men det gjorde hon visst! Låg och tittade och gosade med nappen och gosekatten i 30 minuter innan hon somnade.

Man får en del gjort när man plötsligt har lediga dagar hemma utan barn. Sambon är nästan helt klar med altanen, det fattas EN planka som ska fixas imorrn och jag har grävt upp hela långsidan längs med huset. Där var det lite halvhjärtat planterat med marktäckare men det såg bara ut som ogräs så väck med det och på med en markduk och fylla på med sten. Det hinner jag nog få klart imorgon när snuttan är på dagis. Annars har jag hunnit handla inför två-årskalaset på Söndag och bakat bullar och muffins. Elisa ska få vara med och baka chokladbollar och tårtan är beställd. Hutlös dyr tårta men jag orkar fan inte göra en själv.


Har köpt en springcykel till Elisa i födelsedagspresent och hade tänkt köpa från Biltema men har varit där 3 ggr och tittat efter den som är 12 tum men den har varit slut hela tiden så det fick bli en från Toys ´r´us men där såg 12 tums cykeln ut att vara alldeles för hög så fick bli 10 tum. Biltemas 10 tumscykel var söt och fin men det gick inte att höja styret så hon hade fått sitta heltokigt. Tyvärr fanns det bara en med Disneys prinsessor, jag är väl inte så överdrivet förtjust i prinsessor men den var rätt fin ändå så det fick bli den. Nu återstår bara att montera ihop den men det får sambon sköta, för mycket pill med handbroms och sånt därn´t. En present har hon redan fått för jag kunde inte vänta med att sätta ihop den och det är en fåtölj från Ikea som nu står framför TV:n.


Ah, måste bara berätta om kvällens middag. Elisa satt och åt och när hon var klar sa hon "tackar för maten" och ställde undan tallriken. hahaha, har hon nog lärt sig från dagis för tidigare har hon sagt tack när vi frågat vad man säger när man ätit klart. Bra med dagis ibland   

Av Sofia - 11 augusti 2012 15:12

Lördag och en hel vecka kvar på semestern. Altanbygget går framåt men det blir dyrare och dyrare men det verkar vara sånt som hör till när man fixar nåt hemma ;-)

Inskolningen går också bra även fast lilla fröken inte är den tuffaste i gänget. Igår fick jag lämna henne för första gången. Var borta i 20-25 minuter och hon grät hejdlöst och ropade efter mamma i ca 10 minuter sen lekte hon glatt med dockor och leksaksköket. Hon fick sällskap av en annan liten tjej på 2,5 år som skolas in från småbarnsavdelningen. När jag kom tillbaka blev hon skitaglad och skulle visa vad hon lekte med men jag fick INTE gå längre än 2 meter från henne. Hon hade iaf velat sitta kvar hos dagisfröken och bli tröstad när jag gick, annars brukar det visst vara vanligt att barn försöker slita sig loss från personalen och springa efter föräldrarna när de skolas in i hennes ålder.


Nu ska jag väcka lilla sötnöten sen ska jag laga till en paj och en kladdkaka för ikväll kommer grannarna över!

Av Sofia - 6 augusti 2012 13:57

Nu är vi hemma från våran campingvecka men semestern är ju inte slut än så idag har det blivit massage och brynplock för mig inne i stan. Handlade lite på vägen hem för ikväll kommer ett par kompisar och stannar två nätter. Ena hälften får bygga altan med sambo och den andra halvan får hänga med mig   . Får se hur altanbygget går då ingen av oss gjort det förut...


Och imorgon! imorgon börjar inskolningen för fisan, dagis here we come! Lite smånervöst kommer det att vara när det blir dags att lämna för hon har blivit ganska mammig men det ska väl gå bra det å hoppas jag. Var över en sväng till grannen som fyllde jämnt igår och käka smörgåstårta och då var det en 4-årig flicka där som kände igen Elisa sen vi var där och hälsa på. Bra minne för vi var där max en timme och det var ju typ 1,5 månad sen.


Tjo!

Ovido - Quiz & Flashcards