Alla inlägg under mars 2013

Av Sofia - 17 mars 2013 23:28

Det är så rolig ålder Elisa är i nu. Pratar massor och man kan verkligen ha riktiga samtal med henne. Nu kan hon börja prata om när hon var bebis. "kommer du ihåg mamma, jag var bebis i mammas mage. Nu är jag stor, får inte plats i mammas mage". Och det märks att hon hänger med äldre barn på dagis. "mamma köpa nya bubblor (såpbubblor) till mig, du lovade det". Vill verkligen att det blir varmare snart så man slipper overallen. Vill sluta med blöja och det känns onekligen lättare att göra när det inte används så mycket kläder. Hon bajsar iaf på pottan rätt ofta nu så ett steg åt rätt håll! Nu går det ruskigt fort och hon är snart inte så liten längre. Vad hände med min lilla bebis?!

Av Sofia - 17 mars 2013 23:16

Slut på denna veckan nu'rå. Och nu vill jag inte ha nån mera isig kyla! Kom våren kom! Alla på jobbet muttrar och jämför vem som hade kallast på morgonen. Jag vinner nästan alltid, kallt på landet vettu ;) Har nästan målat klart mitt fina skåp nu. Ett lager färg till på tre luckor sen så ska åbäket baxas in i köket. Jag gillar att måla och ha nåt att pilla med men nog fan hinner jag alltid tröttna innan jag är helt klar med projektet. Som tur är hinner jag glömma det tråkiga till nästa gång jag kommer på nåt att fixa. Vad har vi gjort i helgen då förutom målning? Tog en sväng till stan i lördags. Käkade på Donken, flanerade, shoppade bl a glittrig kepa och tröja till fisan och lite pyssel från panduro. Fikade innan vi drog hem. Jag storstädade klädkammaren och rensade ut två pappkassar med kläder innan det blev lördagsgodis i soffan. Idag har jag fixat lite hemma. Gjort rent bakom spisen och sorterat ut urväxta kläder från Elisas garderob är lite av det jag gjort idag. Känner mig rätt nöjd med helgen måste jag säga. Hunnit med både nytta och nöje.

Hmm

Av Sofia - 5 mars 2013 19:14

La fisan för natten när det knackar på dörren. Ensam hemma och Elisa hade just precis somnat så tänkte skita i det men då knackar det en gång till. Tänkte att det kanske var nåt viktigt så tassade ner i mitt nattlinne. En kille skulle kränga nåt hemmaalarm. Jag avbröt honom ganska omgående och stängde dörren framför näsan på han. När jag var på väg upp för trappen så hörde jag en liten duns. Tror fan han slängde en snöboll på huset! Kan ju ha fel men magkänslan säger nåt annat. Trevligt. Men tack för att du knackade och inte ringde på klockan iaf.Varit ledig idag. Elisas mormor kom och hälsade på mitt på dagen. Sen fördrev vi tiden fram till middagen med att blåsa såpbubblor och lägga pärlplatta. Jobb imorrn, ledig torsdag sen blir det kryssning på fredag med jobbet. Nu har jag bara lust att chilla i soffan men först måste jag skriva schema till dagis. Måste skriva nytt för varje månad då vi jobbar så olika tider jämt och ständigt, lite drygt är det att skriva upp mina tider, sambons tider och sen fisans dagistider. Det är många på jobbet som har barn och ingen som jag pratat med måste rapportera sina arbetstider. Börjar man jobba efter lunch så lämnar man iaf på morgonen. Vi (jag) vill ju gärna att fisan är hemma mycket men det känns väldigt hackigt vissa veckor då hon får komma dit till lunch och sen kommer jag och hämtar 2-3 timmar senare. Många aktiviteter hon missar. Just nu är det inget problem men undrar hur kul hon kommer tycka det är när hon är 4-5 år och har missat gymnastik eller bad på förmiddagen och kompisarna pratar om det. Men det kanske bara är jag som tänker för mycket ;)

Uppdatering: schema klart och räknade fisans timmar. Vecka 1: 14 h. Vecka 2: 16,5 h. Vecka 3: 16 h. Vecka 4: 30,5 h. Varierande men de flesta veckorna går hon ju nästan som 15-timmarsbarnen. ( men kostar desto mer). ;)
Av Sofia - 2 mars 2013 19:38

Tung vecka. Jag har varit förkyld så in i bängen och är fortfarande rätt vissen. Sambo blev dålig så fort jag hade ork att inte bara ligga i sängen och lillfisan har också varit småvissen men piggast av oss alla ändå. Nu längtar vi alla efter att vara friska och ha lite energi så man inte bara längtar efter kvällen så fort man vaknar. Det är ju helt sjukt vilka mängder snor det kan finnas i en liten näsa och det är inte slut än heller. Idag orkade jag iaf släpa med mig lilla fröken ut i solskenet. Hon fick leka i snön och jag satt med en kopp kaffe och såg att det börjar knoppas i rabatten, lovely!! Lilla fröken väckte mig igår morse med en saga. "Nu tar jag dig skrek trollet, nej nej ta inte mig, jag är så liten så liten. Vänta bara lite så kommer mellan bocken Bruse, han är mycket större!" Minnet är bra på de små nu. Idag väckte hon mig med att slänga sin lilla kropp rakt över fejjan, föredrar en saga tror jag. Svängde ihop en förbannat god middag idag. Panerade schnitzlar med strips och bea. Gott när man känner lite smak av maten också för första gången på en vecka ;)Men nu då? Mello eller six feet under???

Ovido - Quiz & Flashcards