Alla inlägg under november 2012

Av Sofia - 30 november 2012 22:17

Stryka gardiner är fan bra tråkigt men nu är det gjort och det mesta sitter på sin plats. Kanske ett gardinbyte krävs, måste tänka på det ett tag. Fixar resten av adventspyntet imorrn om det hinns med. Måste ju hänga upp lite belysning utomhus också. Inne är det nästan klart. Har till alla rum utom tvättstugan och sovrummet, skulle ju vara mysigt att ha där också så kanske blir av med lite nya inköp. Sitter här med blött hår och degar i soffan. Borde lägga mig nu ska ju snart upp och jobba. Samtidigt är det film på TV och godis på bordet, hmmmm. Tråkinlägg aj knowar men ajja.

Av Sofia - 28 november 2012 22:15

Den här veckan krävdes rejäl planering för att få ihop. Måndag och tisdag var väl normala men idag åkte stora hjärtat iväg på konferens så jag och skruttan har fått klara oss själva. Jag har packat Elisas väska och lite saker till mig för i morgon sover vi hos mormor och morfar. Jag ska lämna E hos mormor på morgonen på vägen till jobbet. D kommer dit på kvällen och äter middag med oss. På fredagen åker jag hem men E får stanna kvar hela helgen. Saknar henne redan men vafan ska man göra när D har jourpass och inte är hemma förrän 8 på lördag morgon och jag börjar jobba klockan 06 och detsamma på söndag. Tur att vi har lite julledigt att se fram mot.Vi har tragglat hemma med ett memoryspel. E har inte alls förstått vitsen med spelet men nu har det lossnat. Nu vänder hon på brickorna och kan para ihop de rätta bilderna. " det här inte samma lika" säger hon när det inte stämmer :) längtar verkligen efter att kunna spela lite spel med henne. Nu ska jag hoppa i sängen bredvid skruttan. Hon får sova i våran säng när pappa är borta. Ska nog lägga mig på spikmattan, sjukt skönt och bra för mig och mina muskler. Får se om jag somnar på den. Gjorde det igår kväll och sov i 2,5 timme på den innan jag vaknade. Sved lite på ryggen kan jag säga ;)

Av Sofia - 24 november 2012 22:25

Tiden går sjukt snabbt. En vecka bara svischar förbi bara sådär. Förutom jobb har veckan bjudit på en dejt med hjärtat. Middag och bio. Såg nya Bond, riktigt bra! Har också hunnit med att köpa de sista julklapparna till Elisa, eller ja, vi får se om det blir de sista. Är ju ett tag kvar till julafton. Bl a så får skruttan ett dockhus, en väldigt stor nalle, leksaksinstrument i trä, en kanin som skuttar och låter och så lite annat smått. Trodde jag skulle komma från Toy's r us med en tom plånbok men mycket som jag skulle vilja köpa kändes hon lite för liten för än och jag vill inte bara köpa en massa saker bara för att och många av leksakerna hon redan har petar hon knappt på så jag la lite band på mig. Hon får nog klappar så det räcker ändå.Nu är äntligen soffan på plats här på övervåningen, grymt skönt! Nu ska vi bara köpa matsalsbordet så kan jag känna mig nöjd. Ännu nöjdare blir jag när adventspyntet kommer upp, snaaart, snart är det dags :)

Av Sofia - 18 november 2012 20:11

Bra tråkigt när sambon jobbar kväll, särskilt på helgen men nästa helg har vi tillsammans heeeela helgen. Förutom att jag jobbar fredag kväll men lördag och söndag då'rå. Försökte att ge mig på lite julgodis på eftermiddagen men tydligen kokade jag smeten för kort tid så det blev inte alls bra, bara att slänga hela skiten, suck! Laxen i ugnen blev iaf bra så nåt bra blev det i köket idag ;) stoppade barnet i badkaret med lite Bedtimeolja i vattnet så hon somnade snabbt och gott, ja, asså inte i badet utan i sängen EFTER badet. Så nu har morsan kvällen helt för sig själv! Bästa tv-kvällen idag men kan inte titta på programmen förrän D kommer hem så vad göra nu då? Pilla sig i naveln? Raka benen skulle behövas kan jag lova ;) meeeen vem vill frysa i onödan nu på vintern? Väntar nog ett tag till.

Av Sofia - 17 november 2012 19:57

Nu är den stora ommöbleringen igång. Hujedamej! Har fixat en del men har ett vitrinskåp och två soffor kvar att flytta på. Förutom allt småfix som lampor och tavlor då´rå. Behöver lite förvaringsmöbler till det nya lekrummet men det kanske får vänta till efter jul. Ska ju casha ut för matsalsmöblerna och julklappar också, dessutom kom sambon hem från tandis med en saftig räkning på lite över 4000kr!  Tänkte att vi skulle köpt bordet och stolarna i torsdags men kom på att det skulle vara dumt att ha massa ikeapaket drällandes när man ska flytta stora möbler så vi tar det när allt annat har kommit på plats. Hoppas vi trivs med den nya ordningen nu, tycker det är svårt att möblera det här huset precis som jag vill ha det, rummen är lite för små för min smak egentligen men men. Nu är det bara två veckor kvar tills jag får börja julpynta lite   Har smygstartat redan med att sätta upp en ljusslinga i Elisas rum men resten får vänta i två veckor till som sagt.



Av Sofia - 13 november 2012 19:58

Jupp, så mycket var klockan i morse när väckarklockan ringde. Häääärliga morgon tänkte jag och skuttade med ett leende ur sängen. Eller? Snarare så släpade jag in min trötta kropp i badrummet och nöp mig i kinderna för att vakna till. Egentligen är det helt bisarrt att börja packa tonvis med mat kl 05 på morgonen men idag hade jag något att se fram mot. Hade massagetid på jobbet på förmiddagen och då snackar vi riktig massage där det gör lite ont och man ligger och piper lite men åååhhhh så jäkla skönt! Har ständiga muskelknutor och små inflammationer där det sticker och kryper i musklerna men det är nog inte många på jobbet som inte har problem någon gång. Snart drar ju julruschen igång och varje dag i december är en pina att jobba. Mycket folk, mycket att göra och tunga varor. Julskinkorna är på ingång, gissa hur många sorter det kommer finnas? 32! Hur fan kan det finnas 32 olika sorters julskinka?!


Slutade kl 14 och drog och hämtade snuttungen på dagis. Idag jobbar sambon ännu ett av sina dygnspass så det var bara att aktivera Elisa och se till att middagen stod på bordet. Nu är det bara ren slappartid innan bingen och imorrn är det sovmorgon då jag får sova till kl 07! Weeeee!   

Av Sofia - 3 november 2012 20:15

Sambon jobbar hela dagen och hela natten så jag och lillskrutten har haft lite mystid. Åkte till Åsby för att ta en fika och titta på alla jultomtar. Jag åt årets första lussebulle och som vanligt är de ju ganska tråkiga, bäst att baka själv men jag ville åt julmuggen som man får med hem så jag fick utsätta mig för den där tråkiga bullen, som jag leeeed!  Elisa däremot fick kalasa på en punschrulle. Hela Åsby var julpyntat och det var supermysigt att fika bland klädda granar och annat myspys. Elisa stortrivdes på julavdelningen och gick och pep " åh wow" " en tomte till" "titta mamma!" I upphetsningen glömde hon bort att det heter jultomte och gick och kallade alla tomtar för tomtejul. Efter Åsby åkte vi till kyrkogården och tände ljus. Fick besök av två häxor när jag stod och lagade lunch och Elisa fnittrade nervöst och vågade knappt lägga i godiset i deras hinkar. Däremot gjorde hon klart att hon också ville ha klubba "jag ockå ha klubba efter maten". Hon har lärt sig att man måste äta mat först, gullefjun. Riktigt kul nu när hon pratar ganska mycket men tyvärr snappar hon upp en hel del från dagis. Som t ex kan man ställa fram mat och hon bara tittar lite snabbt och kläcker ur sig "jag inte gilla den!" fast hon ätit samma mat med god aptit kvällen innan. Hon brukar dock peta i sig maten efter en stund. Idag kom det till och med ett blääää. En annan kul sak var när vi läste saga och hon tar boken ur mina händer och säger "nu är det elisas tur, mamma inte läsa och inte gråta"    Och ibland fattar jag inte alls vad hon säger.


Hade inskolningssamtal på dagis i fredags för att kolla av hur de tre första månaderna gått och allt var toppen. De äldre tjejerna verkar ta hand om henne ordentligt och vill hjälpa till och kramas mest hela tiden. Inte helt dåligt att vara minstingen på avdelningen ;-) Hon verkar ha slutat att sova på dagis också för på sista tiden har hon bara legat och vilat men inte somnat men vi behåller vilan för hon behöver en stund att ta det lugnt på dagen. Det gör vi även hemma ofta. Då vill hon ha sitt täcke och sin kudde i soffan och så ligger hon och myser en stund.


Nu ska jag också mysa, kanske lite julmust och ostbågar?

Ovido - Quiz & Flashcards